Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

List č. 9 - Tombeur, září 2012

K listu č. 6, paragrafu D

V nedávném rozhovoru přivádí francouzský filosof André Glucksmann naši pozornost k několika otevřeným zraněním Evropy, z nichž největším je to, že Evropa zapomněla důvod své vlastní existence: “Problémem Evropy je její pasivita. Chce mír a klid. A ten, kdo chce mír a klid, už není bojovný. (...) Nezdá se mi, že by nalezení řešení finanční krize vyžadovalo nadlidské úsilí. Ale evropským lídrům schází globální perspektiva. Důvod pro existenci Evropy je ztracen.”

To nás přivádí k podstatě dilematu, se kterým je Evropa konfrontována: Vaší otázce o hnací síle pro myšlenku federální Evropy. Jaká síla by mohla Evropu popohnat tímto směrem? Pokud by taková hnací síla neexistovala, určitě nebude ani federální Evropa.

Moje odpověď, vážený Klinkersi, začíná u přístupu k evropské spolupráci od roku 1950. Inspirován profesorem sociologie Lucem Huysem bych rád citoval: “Všechno pomine, kromě minulosti.” Minulost pokračuje v současnosti. V Evropě to platí dvojnásob.

Od roku 1950 byla spolupráce a integrace v celoevropském měřítku založena na třech politických motivech. Podívám se, zda jsou tyto zdroje politické energie v současnosti stále aktivní. Původními třemi hnacími silami byly:

  1. Předcházení výskytu soupeřících aliancí států, které následovalo po Vídeňském kongresu z roku 1815, a obzvláště vyhnutí se vzkříšení antagonismů v Evropě, zejména mezi Německem a Francií.
  2. Ochrana specifických hodnot jako jsou práva jednotlivce a svoboda, právní stát a zastupitelská demokracie, s cílem zabránit vzniku diktatur v Evropě.
  3. Reagovat na vnitřní hrozby vytvořením sociálního státu. A reagovat na vnějších hrozby, zejména tu předpokládanou od Sovětského svazu, prostřednictvím vojenské spolupráce a spojením vojenských sil, pro zajištění bezpečnosti proti skutečným nebo potenciálním nepřátelům.

Jinými slovy, výměna války za mír, výměna diktatury za zastupitelskou demokracii a výměna chudoby za stabilitu, růst a prosperitu pro každého, prostřednictvím ekonomické integrace a vojenské spolupráce. To byla hnací síla pro proces evropské integrace od 50. let minulého století. Potom, co Německo a Francie pochopily, že jejich rivalita může vést ke vzájemnému zničení. Rozuměli tomu také jejich spojenci, protože byli vtaženi do onoho konfliktu. Vytvoření Evropského obranného společenství (EDC) mezi třemi zeměmi Beneluxu, Francií, Itálií a Západním Německem, s cílem přijít jeden druhému na pomoc v případě útoku nečlenského státu, nicméně selhalo. Francouzský parlament odmítl smlouvu podepsanou v roce 1952 zřizující EDC; nedůvěra k Němcům hrála stále zřejmě velkou roli. Těchto šest zemí si poté zvolilo takový projekt ekonomické spolupráce, a dokonce i politické integrace, který by znemožnil vznik konfliktů díky propletení ekonomických zájmů, s ohledem na průmyslovou výrobu. Tato integrace do určité míry vedla ke vzniku společného vnitřního trhu.

Podívejme se nyní na domněnku, že evropská ekonomika by mohla být považována za motor pro federalizaci. Jakou hodnotu ještě tato premisa skrývá? Jsem toho názoru, že evropská ekonomika se jako zdroj energie pro federalizaci znatelně vyčerpal. Průmysl se přesouvá jak v rámci, tak ven z Evropy, zvláště pak východním a jižním směrem, pryč z Evropské unie. Evropské hospodářství v globálním měřítku zesláblo - s tím jak se evropské kolonie staly nezávislými a dovoz zdrojů se stal dražším díky politickým (nestabilita na Středním východě) a ekonomickým (rostoucí poptávka jako důvod ekonomické prosperity jinde, v čele se skupinou zemí BRICST) příčinám. To vedlo k narůstající nedůvěře uvnitř a mezi evropskými zeměmi, například s ohledem na vnitřní migraci pracovní síly a fiskální nebo sociální politiku států; také díky pocitu závislosti, nikoliv jenom na dovozu ropy. Evropské hospodářství se navíc samo změnilo: začali jsme být orientovaní méně na průmysl a více na služby; stalo se opravdu globálním, díky dopravním technologiím, s pomocí Internetu i bez něj. Od šedesátých let minulého století má soukromý sektor celé armády efektivně fungujících nadnárodních společností, s čím se politický svět může srovnávat jen stěží.

Evropa se zkrátka stala ekonomicky závislou na zbytku světa. Závěr: díky tomu, že Evropa už v současnosti není úplně pánem své vlastní ekonomiky, oživení opravdového evropského ekonomického motoru pro federalizaci se zdá být nepravděpodobné. Evropa je existenčně závislá na vývozech a dovozech z celého světa, tím pádem protekcionismus nepřipadá v úvahu a pro jednotlivé státy už vůbec ne. A v době, kdy Evropa přikročila k supranacionální a odvážné akci, řešila celou věc naprosto špatným způsobem: zavedla jednotnou měnu, aniž by vytvořila jednotnou ekonomiku uvnitř své měnové zóny. Velmi ambiciózní, ale poněkud hloupé: všechny ekonomické teorie nám říkají, že měna je prostředkem ekonomiky, nikoliv naopak.

Druhý možný zdroj, záruka a posílení zastupitelské demokracie a právní ochrany jednotlivců, v Evropě existuje již od pádu Berlínské zdi v roce 1989. Diktatura západně od Běloruska je dnes nemyslitelná. Vyzařování demokracie, a tím pádem demokratického magnetu, který Evropské společenství, nyní Evropská unie, Rada Evropy a její Komise pro lidská práva, a Soudní dvůr ve Štrasburku nabízely zbytku Evropy, bylo dosaženo. Slabý supranacionalismus a silný intergovernmentalismus hrály pozitivní roli v šíření demokratické vlády a právního státu, se Soudním dvorem ve Štrasburku jako konečným garantem. To mělo za následek ústavní změny ve východní a jižní Evropě a zároveň podporovalo volný pohyb lidí po kontinentu. Totalitní režimy uvnitř a u hranic Evropy zmizely, včetně Sovětského svazu, prubířského kamene demokratické Evropy během studené války. Pro poválečnou generaci je toto zjevné. Možná se mýlím, ale můj závěr je, že hnací síla demokratizace již nemůže být považována za životaschopný nástroj pro federální Evropu. Svůj úkol splnila, ale jako zdroj energie se rovněž vyčerpala.

Dvě výše zmíněné hnací síly ztratily pro federalizaci svou energii. První kvůli ztrátě ekonomické autarkie a stabilně rostoucí prosperitě. Druhá díky tomu, že cíle - demokratické stability - bylo dosaženo. Co zbývá jako další možná hnací síla?

Teoreticky může být možné za takovou sílu považovat sjednocování identit (za předpokladu nejednotné evropské identity napříč Evropou). Tak tomu bylo jinde ve světě. Ale evropská fakta tomu nedovolí. Evropa má ze všech pěti kontinentů největší kulturní diversitu. Na relativně malém území, v podstatě poloostrovu Eurasie, jsou tucty jazyků a rozličných druhů chování, z nichž každý je založen na svých vlastních hodnotách a pravidlech. Náboženské rozdíly vytvořily tyto sociálně-politické linie zlomu; názory, a tím pádem i chování, se napříč Evropou liší.

Zlomová linie mezi křesťanstvím a islámem existuje u balkánských zemí. V rámci křesťanství samotného jsou alespoň tři skupiny s odlišnými pravidly: protestantská, římsko-katolická a pravoslavná komunita. Ve 27 členských státech se mluví 23 oficiálními jazyky, ale kromě nich existují desítky živých regionálních jazyků, ať už s, anebo bez oficiálního statutu. V Evropě je stěží deset zemí, které o sobě mohou říkat, že jsou kulturně homogenní, ale ani jejich homogenita jim nezaručuje pocit spokojenosti s jejich hranicemi. Podívejte se například na střední Evropu a bývalou Jugoslávii - vysvětlování komplexity státních hranic je dlouhý příběh, příliš dlouhý na to, abychom jej probírali zde. Nicméně bych rád podotkl, že Evropa od vítězných konferencí v Jaltě a Postdamu žije v minulosti, co se území týče. S výjimkou linie Odra-Nisa mezi Německem a Polskem, a státy, které vznikly jako výsledek zániku Jugoslávie, Československa a Sovětského svazu. Tuto stránku státních hranic probereme později.

Pokud jde o diverzitu, ještě jsem nezmínil všechno. V evropských státech existují také dva diametrálně odlišné právní systémy. Na pevninské části vznikly národní právní řády na základech římského a zvykového práva. Od napoleonských časů probíhala všeobecná kodifikace v písemných kodexech. To rozšířilo rovnoprávnost a zlepšilo právní ochranu, ačkoliv ne úplně zadarmo: cenou bylo nižší ztotožňování se s principy právního státu obyvatelstvem. Na Britských ostrovech paralelně s tím vznikl úplně jiný systém, který se zachoval přes staletí, protože unikl Francouzské revoluci: zákonnost a právo nejsou projekcí ideálu, jako je tomu v kontinentální Evropě, ale jsou založeny na precedentech, poukazujíce na konkrétní potřeby lidí v konfliktu, kteří se domáhají svých práv empiricky. Zvykové právo bylo integrováno putujícími královskými soudci. Pro Brity je text zákona minimem, slabým vyjádřením toho, zda něco dělat, nebo nedělat, zatímco pro lidi na kontinentu je zákon maximem, modelem ideálního chování (které samozřejmě nikdy nenastává). Navíc mají oficiální právní normy v pravoslavné východní Evropě nižší hodnotu než jinde, protože tam vždy převažuje uplatňování moci, s novými pravidly, anebo bez nich - lidé u moci neuznávají žádnou vládu práva, mohou si dělat, cokoliv uznají za vhodné. To v Evropě způsobuje nedorozumění. Odlišné názory na moc a zákonnost mezi částmi Evropy se jasně projevují v přístupu k tvorbě zákonů a jejich vymáhání.

Navíc, s ohledem na evropskou rozmanitost, je tento kontinent složen z více států než kdykoliv předtím: jako výsledek rozpadu Sovětského svazu, Československa a Jugoslávie, se od roku 1990 objevilo 18 nových států. V předcházejícím století buď nebyly vůbec, nebo byly stěží nezávislými státy. Tyto nové nebo obnovené státy opatrují svou nabytou či obnovenou nezávislost - uvažují a jednají podle předválečných vzorů chování. To je činí podezřívavými vůči Evropské unii, jíž jsou členy, nebo které se chtějí stát členy čistě z ekonomických důvodů. Dalo by se říci, že politická a diplomatická diverzita nebyla v Evropě nikdy tak velká.

Co by potom mohlo být hybnou silou pro federalizaci? Třetí možnost, ochrana před (násilnými) hrozbami zvenčí, se zdá být na první pohled passé. Ale je tomu skutečně tak? Díky rozpuštění Sovětského svazu? Byla vnější bezpečnost Evropy od té doby zabezpečena členstvím v Severoatlantické alianci, nebo jiným způsobem? Pokud má někdo takový dojem, nabízí se otázka, zda je to dojem správný. Pokud ne, co tedy ohrožuje Evropu? Tyto otázky se zdají být zásadní.

V současné době stále existuje vojenská spolupráce v rámci NATO. Řada států střední a východní Evropy jsou členy NATO a již nespadají pod nadvládu Sovětského svazu. NATO funguje intergovernmentálně pod taktovkou Spojených států, i když to Francouzi neradi slyší. První otázkou v tomto ohledu by mělo být, zda NATO nabízí dostatečnou ochranu v duchu “jeden za všechny, všichni za jednoho”. Mnozí jsou přesvědčeni, že tomu tak není. Toto přesvědčení je očividně správné, protože Článek 5 Severoatlantické smlouvy, jež se stal po celém světě známým po 11. září 2001, praví, že v případě napadení členského státu cizí mocností podniknou ostatní členské státy “kroky, které budou považovat za nutné”. Tím pádem neexistuje automatická solidarita všech partnerů v případě napadení jednoho člena. Proč tomu tak je? Protože Spojené státy nechtěly být v čase podpisu Severoatlantické smlouvy zataženy do války mezi evropskými státy a Sovětským svazem, aniž by měly vlastní rozhodovací pravomoc. Jinými slovy, pokud je člen NATO napaden nečlenskou zemí, ostatní členové zváží své možnosti... Evropské vnímání této věci může být odlišné, ale tvrdou pravdou je, že NATO bezpodmínečně negarantuje bezpečnost svých členů.

Evropští politici zřejmě raději strčí hlavu do písku, když je v sázce vnější bezpečnost jejich země nebo Evropy jako celku. Evropská nemohoucnost zasáhnout bez pomoci Spojených států ve válce za vlastními humny, mezi částmi bývalé Jugoslávie (vzniklé v roce 1919 na základě amerického tlaku na úkor Rakouska-Uherska a nezávislých monarchií Srbska a Černé Hory), začala být bolestně viditelná. Byla to válka mezi národy v Jugoslávii, které se bylo možné vyhnout, pokud by 11 partnerů v EU přijalo návrh nizozemského předsednictví prostě jen neuznat hranice částí Jugoslávie jako mezinárodní hranice, ale nejdříve diskutovat a vyjednat jejich změnu.

NATO se původně nezajímalo o Jugoslávii, ale jen o politický vývoj v Sovětském svazu. Výsledkem bylo pokračování bojů mezi starobylými národy o hranice oddělující jejich nové státy. To trvalo dokud NATO, pod americkým vedením, neobnovilo pořádek, aniž by přitom ale nastolilo udržitelný mír. Podívejte se například na nové státy Bosnu a Hercegovinu, a Kosovo. Není to pro Evropany zahanbující? Neměla by se Evropa postarat o bezpečnost svého vlastního území, případně území sousedního? Měli bychom uznat, že Evropa určitou měrou jedná. Od roku 2005 Evropská obranná agentura (EDA) pomáhá zlepšovat její vojenské schopnosti, ale pouze po odborné a ekonomické stránce, nikoliv politicky.

Nyní se vrátím zpět do roku 1945 a následujících desetiletí, abych se podíval na americký postoj vůči Evropě. Transatlantická vazba je zásadního významu pro správný odhad pozice Evropy ve světě. Přidám ještě další příklady vojenských intervencí, ale vypustím konflikty, které byly a jsou vedeny mimo Evropu pod vedením USA a podporované Evropou. Rovněž uvedu příklady s politickým a ekonomickým podtextem.

Spojené státy v letech 1944-1945 především umožnily Rudé armádě, aby postoupila do srdce Evropy (zastavila se jen několik set kilometrů od Rýna), i když disponovaly vojenskými prostředky, včetně atomové bomby, aby tomu zabránily. Proto a kvůli postoji Spojených států a Spojeného království v Jaltě a Postdamu, kde potvrdily politickou situaci vojensky, došlo k politickému rozdělení Evropy. Člověk by mohl říci, že byla rozdělena, jako by ji rozparcelovali. Rozděleno bylo nejenom Německo. Nové impérium, Spojené státy, a staré impérium vně Evropy, Spojené království, spolu s ještě starším impériem, Sovětským svazem jako nástupníkem carského Ruska, rozdělily Evropu na dvě sféry vlivu. Jedna připadla pod americké impérium, druhá pod impérium sovětského Ruska. Toto imperialisticky zavedené rozdělení Evropy vedlo k politické stabilitě a ozbrojenému míru v Evropě. Nikoliv díky podmíněné ochraně Severoatlantické aliance a jejímu článku 5.

Ve své knize After Tamerlane píše britský historik John Darwin toto: “Výsledkem bylo vytvoření amerického ‘systému’, který byl imperialistický ve všem až na jméno. (...) Amerika v západní Evropě vytvořila impérium ‘na pozvání‘, což je úžasný obrat vymyšlený Geirem Lundestadem. (...) Obrovská zóna, ve které Amerika poskytovala - nebo zavedla - svou strategickou ochranu … se překrývala se sférou nové mezinárodní ekonomiky, jíž byla Amerika středobodem. Dohromady tvořily Pax Americana.”

Během mnoha desetiletí USA tuto situaci zjevně akceptovaly. Jasně preferovaly toto teritoriální rozdělení, protože několikrát potvrdilo jejich postavení. Například tím, že se odmlčely, když proti Sovětům revoltovali Východní Němci (1953), Maďaři (1956) a Čechoslováci (1968). USA navíc ponížily své britské a francouzské spojence během Suezské krize (to neznamená, že schvaluji tehdejší politiku našich sousedů vůči Egyptu) a podpořily egyptského prezidenta Násira, zatímco Sověti měli plné ruce práce s potlačováním vzpoury v Maďarsku. Dovolte mi opět citovat Johna Darwina: “V 50. letech 20. století se [Pax Americana] upevnil rychle, ačkoliv se to neobešlo bez potíží. Kritickým rokem byl rok 1956. Odmítnutím Washingtonu podpořit maďarskou vzpouru proti sovětské nadvládě došlo k vyslovení tichého souhlasu s rozdělením Evropy z let 1945-8. Tím, že nutil (prostřednictvím finančního nátlaku) Brity a Francouze zanechat jejich snah o zničení Násirova režimu, dal téměř ve stejnou dobu Washington všem na vědomí, že jeho evropští spojenci musí spravovat zbytky svých imperiálních držav v souladu s jeho velkolepými plány.”

V roce 1966 daly USA přednost vztahům se Sovětským svazem: opustily projekt NATO Multilateral Forces (MLF) (jehož smyslem bylo docílit větší rovnováhy ve vlastnictví jaderných zbraní a rozhodování o jejich použití), protože osud plánované Smlouvy o nešíření jaderných zbraní začal být nejistý. Abych uzavřel tyto příklady nevlídné americké politiky vůči bezpečnosti Evropy, rád bych připomněl odmítnutí prezidenta Billa Clintona povolit vstup Maďarska, Polska, Slovenska a České republiky (země tzv. Visegrádské skupiny) do NATO v roce 1994; místo toho předložil návrh, aby se podílely na projektu Partnerství pro mír dohromady s Ruskem. Co si o takovém návrhu tyto země asi pomyslely, vezmeme-li v úvahu utrpení, kterého se jim od jejich utiskovatelského souseda dostalo? Necítily se opuštěné a zrazené?

Tuším, že byste namítl: ano, ale nepodporovaly Spojené státy Evropu humanitárně a ekonomicky Marshallovým plánem v roce 1948? Dobrá. Ale ten také prospěl americkým podnikům, stejně jako tomu bylo v případě amerických intervencí v obou světových válkách - západ a jih Evropy byly industrializovány před USA a jsou v nich nezamrzající přístavy. Američan Robert Kaplan s tím není ve sporu ve své nejnovější knize The Revenge of Geography.

Skutečnost, že USA prosazovaly svůj ekonomický zájem radikálním způsobem i za cenu poškozování Evropy, je patrná také z pozdějších akcí. V srpnu 1971 oznámil prezident Richard Nixon dvě opatření s cílem podpořit ekonomiku USA a jejich pracovní trh, jenž měla negativní dopad na zbytek světa: 1) zvýšení dovozních cel o 10 %, čímž poškodily export z cizích zemí do USA, tím pádem také z Evropy; 2) pozastavení fixního směnného kurzu mezi dolarem a zlatem. Tato druhá akce nevedla jenom k devalvaci dolaru, ale zároveň představovala jednostranné zastavení mezinárodního měnového systému, který byl podporován dohodami z Bretton Woods založenými na zlatém standardu. Když Evropské společenství tvrdilo, že navýšení dovozních cel je v rozporu s dohodami GATT, Spojené státy upřednostnily některé členy ES před ostatními.

Sotva dva roky nato použil arabský svět svou naftu opět jako zbraň při příležitosti bojů na Středním východě (jomkipurská válka): arabské země uvalily embargo na export ropy a navýšily její cenu. USA zablokovaly projekt energie a sousedské politiky vymyšlený ministry zahraničí ES na konci roku 1973; strategii Evropského společenství spočívající ve vytvoření konference mezi zeměmi produkujícími ropu (OPEC) a zeměmi Evropského společenství dovážejícími ropu. USA tento plán torpédovaly tím, že rozdělily Evropské společenství zorganizováním konference ve Washingtonu v roce 1974, na kterou pozvaly pouze hlavní dovozce. Francie, která se tomu bránila jinými plány, byla vystavena tlaku a nechána na holičkách ostatními členy ES. “Rozděl a panuj” je prastaré rčení. Strategický důvod tohoto počínání USA samozřejmě spočívá v udržení jejich monopolu na získávání energetických zdrojů v této části světa.

Neměli bychom nicméně opomenout geopolitické změny. USA za současné ekonomicko-finanční krize na Západě prohlašují, že za několik let nebudou potřebovat plyn a ropu ze Středního východu. Budou dobývat plyn z břidlice, takzvaný břidlicový plyn. Tento druh plynu již tvoří polovinu jejich produkce. Cena plynu tak pro ně bude čtyřikrát levnější než v Evropě. Polsko je první evropskou zemí, která bude produkovat břidlicový plyn. Souhlasím s eurokomisařem Karlem De Guchtem, že Amerika, až již nebude závislá na fosilních palivech, změní stávající geopolitickou strategii. Nebylo by překvapením, kdyby se tím na Středním východě vytvořilo mocenské vakuum a nestabilita zemí a režimů. Také by to mohlo vést ke vzniku nových příležitostí pro ostatní světové mocnosti. Jak by se k tomu Evropa postavila? Rozdělená nebo jednotná? Jakými prostředky?

Politická záležitost, na kterou chtěly Spojené státy odpovědět ekonomickými sankcemi namířenými proti Sovětskému svazu, byl puč v Polsku a zákaz nezávislých odborů Solidarita na konci roku 1981. Evropskému společenství, tehdy se Západním Německem jako předsednickou zemí, se nezamlouval přehnaně tvrdý postoj vůči Polsku a Sovětskému svazu. ES omezilo své sankce na pozastavení ekonomické pomoci Polsku a na zvýšení dovozních cel na produkty ze Sovětského svazu. Spojené státy nicméně pokračovaly ve svých tvrdších sankcích proti oběma těmto státům.

Mohl byste položit otázku: nejsou tyto dny již za námi? Domnívám se, že bohužel nejsou. Nezapomínejte na původ tohoto amerického postoje vůči Evropě. V letech před druhou světovou válkou si prezident Franklin Delano Roosevelt vypěstoval výjimečnou nechuť k odvěkému kolonialismu evropských zemí, obzvláště k francouzské hegemonii v Indočíně. Ačkoliv se Spojené státy během let zmocnily některých zemí silou, takže samy nebyly bez poskvrny pokud jde o kolonialismus, Frederik Logevall cituje ve svých Embers of War: The Fall of an Empire and the Making of America’s Vietnam jeden z Rooseveltových výroků z března 1941: “Na zemi niky nebyla, není nyní a nikdy nebude rasa lidí, která by byla způsobilá být pány svých bližních … Věříme, že každý národ, jakkoliv malý, má neodmyslitelné právo na svůj vlastní stát.”

To byl jeden z mnoha způsobů, jakým Roosevelt, i před Pearl Harborem, vyjadřoval narůstající nutkání v Americe, jež sama sebe osvobodila od Anglie, prosazovat úplnou nezávislost kolonií ovládaných evropskými zeměmi. Navíc to bylo základem Atlantické charty ze srpna 1941, jejímž prostřednictvím Roosevelt a ministerský předseda Winston Churchill - neochotně, neboť nechtěl přivodit konec britskému impériu - položili politický základ pro úplnou nezávislost kolonií a pro založení Spojených národů po válce.

Ale... nyní se dostávám k zamýšlené pointě: za Rooseveltovou jasnou stylizací do morálních výšin jsou postranní úmysly. Vichystický režim ve Francii se začal zajímat o jeho ukvapené a tvrdé pokusy osvobodit Indočínu od Francie a vytvořil zprávu, ze které Lovegall cituje: “Zpráva obviňuje americké podnikatele z toho, že upřednostňovali dekolonializaci hlavně proto, aby získali přístup k surovým materiálům a trhům, čímž by maximalizovali zisky a udrželi produkci po válce. Základním cílem se zdálo mít ‘otevřené dveře pro zboží i kapitál’. (...) Tyto otevřené dveře by upřednostňovaly mocné Američany před evropskou konkurencí.” Byla to liberalizace poválečného trhu, která se zdála být americkou motivací pro jejich úsilí o nezávislost kolonií.

Snad bychom tyto události mohli interpretovat jako počátek amerického postoje “nejdříve naše zájmy”, který byl morálně podporován odůvodnitelným bojem proti kolonialismu. Proč bychom měli předpokládat, že Amerika tento postoj zítra změní? Není tato historie dostatečná k tomu, aby se Evropané měli na pozoru?

To není všechno, z čeho by si měla Evropa dělat starosti. Je toho víc, mnohem víc. Vedle této typické zahraniční politiky USA - viděno evropskýma očima - dochází uvnitř Spojených států a v Asii k vývoji, který by měl vést k dalším obavám. USA se staly ekonomicky a politicky slabšími díky tomu, že nahromadily enormní veřejný dluh vedením jedné války za druhou a během bankovní krize. Tento dluh je primárně v rukou asijských zemí. Východní Asie je sama zasažena mezinárodními spory kvůli konfliktům o zdroje v a pod Východočínským mořem, o jehož námořní hranice se přou státy jako Čína, Japonsko a Korea. To by mohlo vést k situaci, v níž se USA odkloní od Evropy a místo ní začnou svou politiku přizpůsobovat asijským zemím.

Vraťme se do studené války a následujícího období, abychom zvážili i jiné vlivy než USA. Proces evropské integrace byl v letech 1945 až 1990 podporován předpokládanou hrozbou Sovětského svazu. Tento externí faktor mluvící pro federalizaci zmizel zároveň spolu se Sovětským svazem. Ale je tomu opravdu tak? Podle Gluksmanna a mne tomu tak není. Putinovo Rusko, pokud se mne týče, nedává dobrý příklad demokracie a politické a ekonomické stability. Ruská federace se navíc nebojí použít násilí na svých hranicích, jak je patrno z konfliktů na Kavkaze a v Gruzii.

Toto Rusko je také zdrojem ekonomických starostí pro Evropu. Řídí se strategií rozděl a panuj v oblasti zásobování energií: Německo a Itálie se s Ruskem separátně dohodly na dodávkách zemního plynu, přes nesouhlas ostatních členských států EU. Ruský přístup po celé Evropě rovněž vyvolává otázky v doméně mezinárodního obchodu. Podle eurokomisaře Karla de Guchta neplní Rusko své závazky ve Světové obchodní organizaci (WTO), například s ohledem na dovozní cla pro určité evropské produkty. I přes skutečnost, že Rusko je členem WTO od roku 2012.

Předpokládejme, že Rusko již není hrozbou pro Evropu. Existují nějaké další hrozby nebo výzvy? Někdo jednou řekl: ten, kdo ovládá Afriku, ovládá Evropu. To je geopoliticky správně. Východní část Středomoří se svým Suezským průplavem je stále důležitá pro dodávky zdrojů a výrobků. To samé platí pro Maroko, které na druhé straně tohoto moře ovládá jeho vchod i východ. Situace v této části světa, za evropskými humny, není stabilní. Ve východním Středomoří i za ním zůstávají po ‘Arabském jaru’ napětí a konflikty na pořadu dne. Je tomu tak mnoho let: od Alžírska přes Kypr, Izrael a sousední země až po Irák. Vznikají tím rizika pro obchodní cesty a zásobovací trasy pro energie mezi Asií a Evropou. Důkladnou analýzu tohoto fenoménu je možno najít v knize Roberta Kaplana Monsoon, the Indian Ocean and the World Powers of the Future. Napjatá situace, konflikty a chudoba navíc motivují lidi z tohoto regionu i ze zbytku Afriky k migraci do Evropy za vidinou lepšího života. I tento mezinárodní jev, zneužívaný obchodníky s lidmi, přispívá k tlakům v Evropě i mezi Evropou a jejími geopolitickými sousedy.

Toto je tedy obrázek nepřátelského a konkurenčního prostředí, ve kterém se Evropa nalézá, z časů minulých i přítomných. Evropa je podle mého mínění vystavena jak interním, tak externím rizikům, která jsou sociální, ekonomické, politické a vojenské povahy. Skutečnými výzvami, vyjádřeno klíčovými slovy, jsou stabilita a bezpečnost. Zmizení Sovětského svazu nemůže vést k naivní domněnce, že by tato dvě témata měla opustit evropskou politickou agendu. Právě naopak. Jejich místo v této agendě je ospravedlněno tím, že to jsou právě tyto externí hrozby, které v mnoha případech vedly k federalizaci. Například ve Spojených státech amerických.

Sečteno a podtrženo, u hranic Evropy existují obtížné situace, které představují možné nebezpečí, nebo dokonce již ohrozily prosperitu, vnitřní stabilitu a bezpečnost Evropy. Ať už se to Evropě líbí, nebo ne, účinek se již projevil a bude pokračovat.

To je ten důvod, kvůli kterému jsem přesvědčen, že stará hybná síla sjednocování tváří v tvář externím výzvám je stále relevantní. Evropa se musí postavit sama za sebe, protože jiná mocnost to neudělá. Právě teď a v tomto okamžiku, sociální stát skomírá, což je prohlášení, které činím v souladu s Mario Draghim, předsedou Evropské centrální banky (ECB). Aby si poradila s těmito výzvami, Evropa více než kdy jindy potřebuje evropskou solidaritu. A tento faktor - solidarita - může být efektivně realizován pouze v rámci federace. Federace proměňuje krizovou situaci na win-win situaci: spojí vše, co je potřeba z hlediska prostředků, materiálů a jiných nástrojů, za účelem posílení a ušetření; nic víc a nic míň. Evropa ztratila tento na efektivitu zaměřený cíl z očí v letech 1991-1992. Ano, Evropská federace by mohla být lepším NATO se dvěma jadernými zeměmi: Francií a Spojeným královstvím.

Proč bychom měli otálet s čerpáním z tohoto zdroje energie, jenž se nese v duchu sloganu “posílení sjednocením”? S cílem udržet prosperitu Evropy v tomto multipolárním světě, který se velmi rychle mění. Evropa se potřebuje postarat sama o sebe. To půjde, nikoliv zanedbáváním okolního světa, protože chce mít mír a klid, jak pozoruje Glucksmann, nýbrž reformováním, čili federalizací. To jest spojením všech nutných lidských a jiných prostředků na evropské úrovni, posílením Evropy prostřednictvím spoléhání sama na sebe.

Jak? Prosazováním své vlastní politiky - ekonomické, sociální a vojenské - a tím pádem uplatňováním pozitivního přístupu; nikoliv jako supervelmoc, ale jako sebevědomá mocnost ve světě roku 2013, což není svět roku 1945, a už vůbec ne roku 1815. To je také Glucksmannův názor: “Civilizace se nemusí nutně opírat jen o to, co je společné. Její počátek může být také založen na pokusu udržet zlo venku. (...) Jestliže se staré evropské národy nesjednotí a nevytvoří jednotnou frontu, tak budou ztraceny. (...) Právě v tomto období globalizace je naprosto nutné vystupovat jako jeden blok.”

Ve svém názoru se cítím podpořen některými nedávnými, víceméně podobnými pozorováními dvou nizozemských politiků. 3. září 2012 pronesla eurokomisařka Neelie Kroes v rozhovoru pro Všeobecnou nizozemskou tiskovou agenturu (ANP) následující slova: “Žádná země, dokonce ani Nizozemsko nebo Německo, neobstojí proti globální síle rozvíjejících se ekonomik. Spolupráce v rámci Evropy je proto zapotřebí.” Dále řekla: “Tím, že máme evropský trh, máme ty nejcennější klenoty ve svých rukou. Svobodný pohyb lidí a zboží uvnitř Evropy je ve světě unikátní. Další země se s námi snaží udržet krok ve stále větším tempu. Myšlenka, že ‘jsme schopni věci zvládat jako samostatné země’ je pasé.”

A co říci na tuto citaci z Montesquieuho přednášky odcházejícího nizozemského náměstka ministra zahraničních věcí Bena Knapena ze začátku září 2012: “Musíme posílit všechny dostupné prostředky, abychom chránili naše hodnoty a zájmy, dokonce naši prosperitu, a rozšiřovali je ve světě rychle se rozvíjejících mocností. V první půlce století byla ‘ever closer union’ [stále těsnější unie] instrumentem k zažehnání vzájemných válek. Teď vidím jiný nástroj, konkrétně potřebu ‘ever stronger union’ [stále silnější unie] k dosažení aktuálnějšího cíle: ochrany hodnot a zájmů.”

Aby Evropa získala zpět svou důstojnost, svoji sebeúctu, měla by se na této úrovni účelově sjednotit. Ptám se Vás: budeme si my Evropané i nadále vybírat cestu 27 a více států, cestu vedoucí k úpadku? Evropského rozkladu si již všimli po celém světě a také to dali najevo. Například ignorováním Evropské unie a jejích členských států neevropskými delegacemi, včetně skupinou zemí BRICST, během poslední environmentální a rozvojové konference Rio+20.

Evropa proto musí spojit své síly, aby opět získala místo na světové scéně. Musíme si urgentně zvolit změnu, která Evropu povede ke slibné budoucnosti. Investice do změny vyžaduje úsilí. Spojení našich evropských sil, které jsou nyní rozdělené a slabé. Změnu v evropském smyslu: vystoupat na horu se skvělým výhledem na zemi zaslíbenou a potom sejít do jejích údolí a sklízet plody. Není to to, co potřebujeme, a tudíž to, čeho bychom měli chtít dosáhnout? To, co nás nutí sebrat odvahu? Vklad, abychom mohli sklízet. Evropské národy tak činily v předchozích staletích samostatně. Proč to nyní nezkusit společně?

Se svolením autora přeloženo z angličtiny.

Autor: Jakub Jermář | pondělí 26.8.2013 9:17 | karma článku: 7,12 | přečteno: 214x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - enormní výhody případné federace

Tombeur podrobně odpovídá na tři otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafu A. Zaprvé, je Tombeurův popis podstaty federace jeho osobní názor, nebo se jedná o převažující doktrínu? Zadruhé, na základě čeho by mohlo být přesvědčivě tvrzeno, že federální organizace je nejlepší formou vládní spolupráce pro Evropskou unii? Zatřetí, proč Tombeur preferuje termín ‘federální organizace’ před termínem ‘federální vláda’?

6.8.2013 v 9:16 | Karma: 6,95 | Přečteno: 413x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik