Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

List č. 17 - Klinkers, říjen 2012

V listu č. 15 jste se mě zeptal, jestli by se právo prezidenta vetovat návrhy zákonů přicházející z Kongresu také hodilo pro federální Evropu. Odpověděl jsem, že toto právo veta je omezeno tím, že jej mohou přehlasovat obě komory Kongresu dvoutřetinovou většinou. Tím pádem není v žádném případě právním základem pro legitimizaci diktátorského chování, ke kterému dochází během jednání (obzvláště při přijímání opatření pro boj se současnou krizí eura) Evropské rady, kdy jeden z představitelů vlád upřednostní národní zájmy před společným evropským zájmem.

Po značnou řádku let jsem přesvědčeným zastáncem prezidentského systému. Proč? Tato otázka může být zodpovězena jen po důkladném prozkoumání tří rozdílných konceptů: parlamentní demokracie, zastupitelské demokracie a prezidentského systému.

Nejprve, co je to vlastně prezidentský systém? To lze vysvětlit snadno: prezident je volen občany, stejně jako Sněmovna reprezentantů. Obě strany mají demokratický mandát. Jedna je však oprávněna rozhodovat o záležitostech od A až po P a druhá o záležitostech od Q do Z. Obě se navzájem udržují v rovnováze promyšleným systémem souhlasů, vet a většinových hlasování. V rámci tří pilířů moci je toto ten již dříve zmiňovaný důmyslný systém brzd a protiváh, který zabraňuje jednomu pilíři, aby systematicky ovládal zbylé dva. Existuje nicméně jedna nevýhoda: možnost, že kvůli konfliktu mezi parlamentem a prezidentem nastane na nějakou dobu patová situace. Pořád je ale lepší mít tu a tam patovou situaci - vždy vyřešenou pomocí vyjednávání a kompromisů - než mít systém, kde má jedna ze stran vždy navrch, jako je tomu v parlamentní demokracii. V prezidentském systému není prezident odpovědný parlamentu. A parlament se naopak nezodpovídá prezidentovi. Oba se zodpovídají občanům, přesně jak to má být.

Proč už nejsem zastáncem parlamentní demokracie? Protože současná parlamentní demokracie již neodpovídá své formální definici. Parlamentní demokracie znamená, že parlament jmenuje vládu, což v sobě obnáší možnost vládu odvolat, kdykoliv to uzná za vhodné. Když se podíváme na parlamentní demokracie v evropských zemích, do různé míry vidíme, že je moc zákonodárná pomalu pohlcována mocí výkonnou: výkonné složky vládnou a parlamenty za nimi jen bezmocně běží. Ve všech těchto zemích dochází k různému stupni departmentalizace, procesu narůstající specializace spojené s vládní agendou ministrů. Dochází tedy k byrokratizaci parlamentních rozhodnutí. Nikde nevidíme, že by politickou agendu určoval zastupitelský orgán. Díky koaličním smlouvám a podobným dohodám navrženým malým počtem lidí, kteří zpravidla následně obsadí křesla v exekutivě, se parlamenty ocitnou mimo rozhodovací hru. S vládou mohou nanejvýš spoluvládnout, nebo ji odvolat, protože parlament sám o sobě nedokáže určovat a měnit politickou agendu, ledaže by to bylo přáním i koalice. Vysoce ceněná parlamentní demokracie není nic jiného než šidítko. Tento pojem v sobě nezahrnuje ani parlament, ani demokracii. S definitivní platností rozhoduje výkonná moc.

Podle mého názoru se tomu tak děje navzdory ústavním cílům parlamentní demokracie. K vůli tomu, na základě nepsaného ústavního práva, odmítám legitimitu vládnutí pomocí koaličních smluv. Jedná se o zrádný nástroj. Parlamentní většina se jednou shodne na takové koaliční dohodě a parlament může jít klidně domů. Opozice v této smlouvě zoufale hledá díry, aby mohla nějak uplatnit svůj vliv. Na druhou stranu v prezidentském systému není koaliční dohody zapotřebí. Parlament si sám určí svou politickou agendu, prezident vykonává rozhodnutí parlamentu a kromě toho může mít vedle agendy parlamentu ještě agendu svou, jedná-li v rámci brzd a protiváh, které kontrolují vztah mezi parlamentem a prezidentem.

Má nespokojenost se systémovými nedostatky parlamentní demokracie během let ještě narostla. Neznal jsem ale řešení, dokud se mi v roce 2006 nedostalo té cti se na dobu jednoho roku stát členem takzvaného Nizozemského národního shromáždění. Skupiny čtrnácti lidí jmenovaných kabinetem a, krom jiného, pověřených úlohou poukázat na defekty ve vztazích mezi vládou a parlamentem. Během našich debat v Národním shromáždění to byl především Frank Ankersmit, nyní emeritní profesor filosofie a historie, který nemilosrdně kritizoval nedostatky ministerské odpovědnosti v rámci parlamentní demokracie. Dobře podanými argumenty ukázal, že tento neblahý stav věcí může být zastaven jedině přímou volbou premiéra. Tím pádem udělením vlastní množiny pravomocí tomuto činiteli, založených na jeho vlastní legitimizaci prostřednictvím demokratického mandátu. Ankersmitovy argumenty odstraňují nedostatky parlamentní demokracie, jenž je formálně oprávněna volat vládu k zodpovědnosti, ale se kterou si ve skutečnosti může tato vláda dělat, co chce. Nerozumím proto tomu, proč profesor historie James Kennedy v NRC Handelsblad z 3. listopadu 2012 v článku s titulkem Grootmacht drijft lui op de stroom (Supervelmoc se líně vznáší na vodě) píše, že dle jeho názoru je federální organizace USA v tomto století zastaralá. Kromě jiného říká: “Není divu, že si většina demokracií ve světě zvolila místo prezidentského parlamentní  systém vlády.” Přijde mi to jako nespravedlivá chvála parlamentní demokracie. Tento systém mnoho let nefunguje.

Larry Siedentop shrnul úpadek parlamentní demokracie na evropské úrovni následujícími slovy (Knack, 21. prosince, 2011): “Začalo to nekorektně s uspěchaným zavedením přímých voleb do Evropského parlamentu. Tyto přímé volby měly dát evropské integraci určitou legitimizaci. (...) Ale tyto přímé volby do Evropského parlamentu měly ten zlý následek, že se národní politická třída, kdykoliv se jí to hodí, může distancovat od evropského projektu. A to je osudné jak pro národní, tak i evropskou politiku. Protože národní parlamenty dnes mají legitimitu, ale nikoliv moc, evropská úroveň má malou legitimitu, ale všechny pravomoci si nechává pro sebe. To může mít pro demokracii v Evropě jen závažné dopady.”

Předešlé listy vysvětlily, že se třináct konfederálních států - každý svým vlastním způsobem - během jedenácti let mezi získáním nezávislosti v roce 1776 a Filadelfským shromážděním v roce 1787 pokusilo osvojit formu i obsah státu, na konstitucionální i institucionální úrovni. Následně se jako důsledek chybějícího jednoho ústředního motivu pro všechny konfederální státy objevilo nepřeberné množství různých systémů. Obzvláště debaty o pojetí ‘demokracie’, tím pádem o otázce: “kdo je pánem v našem státě”, zplodily tolik neklidu v rámci konfederace, že Američané považovali za moudré uspořádat shromáždění, které se nakonec táhlo měsíce. Pozornost byla věnována desítkám zásadních otázek, které byly následně systematicky zodpovězeny. S ohledem na koncept ‘demokracie’ došli po mnohých rozepřích k rozhodnutí přijmout ‘republikánskou formu’. V naší evropské terminologii: zastupitelskou demokracii.

Tím jsem se dostal až k rozvinutí konceptu zastupitelské demokracie. Jako Evropané máme sklony ztotožňovat zastupitelskou demokracii s parlamentní demokracií. Ve skutečnosti jsou to ale protipóly. Podstatou parlamentní demokracie je to, že parlament jmenuje členy výkonné moci a volá je k zodpovědnosti za jejich konání. V zastupitelské demokracii, kterou vidíme v americké ústavě, tomu tak není. V roce 1787 sáhli k návrhu ústavy, která, v momentě, kdy začínala platit, oplývala vedle systému zastupitelské demokracie (v tomto případě zastupující občany a státy) i plným prezidentským systémem. Z tohoto důvodu se domnívám, že by návrh evropské federální ústavy neměl být parlamentní demokracií, ale prezidentským systémem. Tedy parlament volený občany po boku prezidenta rovněž voleného občany.

Ještě jednou opakuji, že z kombinace zastupitelské demokracie s prezidentským systémem vyplývá, že obě komory parlamentu, stejně tak jako prezident, mají svůj vlastní demokratický mandát. Občané volí zastupitele zákonodárné moci, ale zároveň také vedoucího představitele moci výkonné. Pomyslně stojí vedle sebe, jeden není podřízen druhému. Jednou za rok prezident odhalí své plány parlamentu a musí také žádat o souhlas (jedné z) jeho komor s některými ze svých rozhodnutí, jak je taxativně vyjmenováno v ústavě. Kromě toho ale může se svými pravomocemi nakládat dle libosti. Federální parlament nemůže po něm ani jeho ministrech požadovat, aby přišli do parlamentu vysvětlit, jakým způsobem s těmito pravomocemi naložili.

Prezidentský systém zbavuje moc zákonodárnou těsného sevření mocí výkonnou, které existuje v parlamentním systému. Federální parlament tvoří zákony sám a sám tímto způsobem, tedy ze své vlastní iniciativy a se svými vlastními zdroji informací, v rámci federálně přidělených pravomocí, sleduje, co je dobré pro celou federaci. Dohromady se svým kabinetem musí prezident tyto zákony vykonávat; může také vytvářet a provádět svou vlastní politiku, kromě případů, které vyžadují souhlas Senátu. Na rozdíl od striktních parlamentních demokracií nemá výkonná moc nástroje na to, aby mohla dusit moc zákonodárnou. Zástupci občanů nemusí tancovat, jak exekutiva píská.

Pojetí demokracie má ještě jednu stránku, která zasluhuje pozornost. Přísně vzato podle politické teorie opravdová demokracie neexistuje nikde na světě. Jak je to možné?

Minulé listy dostatečně objasnily, jak klasický vestfálský koncept ‘suverenity’ určoval světové dění mezi lety 1648 a 1945. Od roku 1945 po dobu několika dekád postupně ztrácel svůj konstitucionální význam. V dnešní době není žádná země na světě po všech stránkách pánem ve svém vlastním domě, protože skoro všechny jsou členy jednoho nebo více intergovernmentálních systémů. Díky členství těchto zemí v mezinárodních organizacích - v kombinaci se smluvními závazky - mohou tyto organizace po svých členech požadovat soulad s rozhodnutími, jež byla přijata bez jejich přičinění. A pokud by dělaly problémy, mohou být řízeny modrými přilbami jednajícími pod mandátem OSN. Tolik k suverenitě.

Všude ve světe byl koncept suverenity nahrazen intergovernmentálními systémy. Tyto systémy ale uvízly mezi potřebou spolupracovat (tím pádem odevzdávat suverenitu) na jedné straně a zoufalým lpěním na “nejdříve vlastní zájmy” na straně druhé. Z tohoto důvodu jsou intergovernmentální systémy ze své podstaty slabé. Ze stejného důvodu je evropský intergovernmentální systém klinicky mrtvý. Nebudu již opakovat fakta a argumenty na podporu tohoto tvrzení, ale raději Vaši pozornost přivedu k jedné stránce ‘demokracie’, která se léta držela v popředí debat a která byla podrobně probírána během Filadelfského shromáždění.

Političtí teoretici říkají, že demokracie neexistuje nikde na světě. Základem pro jejich tvrzení je prostá jazykovědná záležitost. V dokumentech starověkých filosofů byla demokracie staženým tvarem řeckých slov demos (lid) a kratein (vládnout). V překladu slovo ‘demokracie’ znamená, že lid vládne - nic víc, nic míň. Během Francouzské revoluce a konfederální fáze v Severní Americe vešel tento koncept ve známost jako ‘svrchovanost lidu’. Jeden z hlavních politických teoretiků moderní doby, Jean Jacques Rousseau, je jeho pravděpodobným autorem.

Málo lidí však ví, že Rousseau, spolu s dalšími politickými teoretiky tehdy i nyní, jasně poukázal na to, že demokracie ve smyslu lidové svrchovanosti, tedy mechanismu rozhodování vším lidem, nemůže existovat. Je organizačně nemožné - k čemuž dospěli i členové Filadelfského shromáždění - aby se celé společenství vždy podílelo na všech rozhodnutích týkajících se jeho samého. To může být uskutečnitelné v malých společenstvích, daleko od světa, kde je stále ve zvyku společně rozhodovat o věcech společného zájmu. Když ale člen takového malého společenství řekne svému sousedovi: “Dnes musím jít lovit ryby, jinak nebude večer co jíst, můžeš za mne hlasovat ve shromáždění společenství,” vzniká koncept zastupování. To, čemu my z pohodlnosti říkáme ‘demokracie’, je v kontextu politicko-ústavních principů ‘zastupitelská demokracie’.

No a to vše má trpký vedlejší efekt. Zastupitelská demokracie je přirozeným nepřítelem demokracie. Demokratické rozhodování prostřednictvím zastupování není žádnou demokracií ve smyslu lidové svrchovanosti. Tím pádem je slovo ‘demokracie’ ve spojení ‘zastupitelská demokracie’ zavádějící. Esencí demokracie je skutečnost, že obecná rozhodnutí (tedy rozhodnutí činěná společně všemi) již z principu sledují obecný zájem, i kdyby byla zaměřena na posílení nějakého dílčího zájmu. Když se celé společenství nějak rozhodne, aktéři a zájmy jsou totožné: shodují se. V případě lidové svrchovanosti je lid společným zájmem a společný zájem je lid.

Pokud jde o zastupitelskou demokracii, je tomu úplně jinak. Tam, kde musí být demokracie - ze zjevné nutnosti - organizována prostřednictvím zastupování, se aktéři shodují se skupinovými zájmy. V zastupitelské demokracii zájmy skupiny určují demokratické rozhodování. A protože jsou skupinové zájmy přirozeným nepřítelem obecných zájmů, je i zastupitelská demokracie přirozeným nepřítelem demokracie ve smyslu svrchovanosti lidu.

Zástupci občanů samozřejmě předstírají, že jejich rozhodnutí slouží obecnému zájmu, to ale není možné. Jakkoliv čestný a dobře míněný může být jejich cíl, jakkoliv bystré a hluboko cítěné může být jejich vnímání obecného zájmu, jejich rozhodování je už z definice pouhou interpretací toho, co považují za obecný zájem, protože skupina či několik skupin se nemůže shodovat s obecným zájmem.

Ve své rozlučkové přednášce v roli profesora na univerzitě v Groningenu (Nizozemsko) z 12. dubna 2012, pojmenovává Frank Ankersmit množinu zastupitelů jako ‘volenou aristokracii’. Tedy jako skupinu složenou z voleného panstva. Ankersmit tento popis odvozuje od Rousseaua. V té době, tedy koncem 18. století, bylo pro Rousseaua (zastánce lidové svrchovanosti) a pro všechny pozdější politické teoretiky samozřejmé, že zástupci lidu mohou být přinejlepším nazýváni volenou aristokracií.

Dokud aristokraté dělají svému jménu čest, nejsou žádné námitky. Pokud musí být rozhodování za lid nutně činěno zastupováním, nejlépe poslouží aristokraté. Aristokracie má skutečně punc slušnosti, skromnosti a předpokládá se, že bude usilovat o obecný zájem, i když je to z principu nemožné. Když se ale aristokraté začnou scházet ve skupinách, říkejme jim třeba politické strany, a když se, v nepochybně upřímné snaze sloužit obecnému zájmu, pokusí získat mandát zastupitele, mohou tak činit jenom prosazováním zájmu své vlastní skupiny - politické strany, které jsou členy. Politické strany jsou tím pádem zájmové skupiny, které zakládají svou existenci a přežití na odborných znalostech, se kterými mohou přesvědčit voličstvo, že jeho chápání obecného zájmu bude nejlépe učiněno zadost volením právě té jejich strany, a tedy jejich zájmu.

A zde začíná problém se zastupitelskou demokracií. Protože organizuje rozhodování za lid prostřednictvím média zájmových skupin, je náchylná k ‘oligarchii’. Tím mám na mysli, že uvnitř volené aristokracie klíčí semínko oligarchie. Každá zastupitelská demokracie se může zvrhnout a stát se koncentrací moci v rukou několika málo lidí, oligarchií. Ankersmitovými slovy: “Můžeme se pokusit změnit naši zastupitelskou demokracii takovým způsobem, že se stane skutečnou demokracií. Druhou možností je, že se smíříme s faktem, že naše politické systémy jsou ve skutečnosti aristokraciemi, a v dalším kroku uděláme vše proto, abychom těmto aristokraciím zabránili zdegenerovat do egoistických oligarchií, ovládaných bratříčkováním, protekcí, kooptací a vlastním obohacováním. Což jsou všechno kazy, kterým [se velmi daří] v současných politických systémech, jak dobře ví každý, kdo čte noviny.”

Drahý Tombeure, nepřipomíná Evropská rada, kterou jste v listu č. 7 přirovnal k francouzskému Direktoriu (1795-1799), nepříjemně to, co zde Ankersmit vysvětluje?

Zastupitelská demokracie jako mechanizmus přijímání rozhodnutí pomocí usměrňování skupinových zájmů, nedegeneruje jenom do hrozby oligarchie, ale velmi často slouží osobním zájmům. Tím, že legitimním způsobem získají určitý post v rámci demokratického systému, mohou špatní lidé beztrestně držet tento systém jako rukojmí a přimět jej, aby pracoval ve prospěch skupinových a osobních zájmů. Unesou demokracii pomocí legitimních nástrojů a drží ji jako rukojmí kvůli svému vlastnímu prospěchu.

Při plném vědomí toho, že se zastupitelská demokracie může zvrhnout v oligarchii v každé demokracii, sdílím Ankersmitův názor i jeho smíření s tím, že volená aristokracie je druhým nejlepším způsobem rozhodování pro lid. Ještě jednou budu citovat Ankersmita: “Nikdo nemůže předělat aristokracii - volenou či nevolenou - na demokracii, stejně jako nemůžete z kočky udělat psa a naopak. Neměli byste to zkoušet.” Toto jsou přesně ty samé úvahy, jakými se zabývali členové Filadelfského shromáždění v roce 1787, jež nakonec vyústily v příklon k zastupitelské demokracii, která byla považována za jedinou možnost, jak přijímat rozhodnutí v zájmu občanů.

Se svolením autora přeloženo z angličtiny.

Autor: Jakub Jermář | středa 20.11.2013 10:17 | karma článku: 5,54 | přečteno: 320x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - enormní výhody případné federace

Tombeur podrobně odpovídá na tři otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafu A. Zaprvé, je Tombeurův popis podstaty federace jeho osobní názor, nebo se jedná o převažující doktrínu? Zadruhé, na základě čeho by mohlo být přesvědčivě tvrzeno, že federální organizace je nejlepší formou vládní spolupráce pro Evropskou unii? Zatřetí, proč Tombeur preferuje termín ‘federální organizace’ před termínem ‘federální vláda’?

6.8.2013 v 9:16 | Karma: 6,95 | Přečteno: 413x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik