Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - o suverenitě a té naší konfederální EU

Zde diskuze začíná. Klinkers zahajuje se třemi listy. V listu č. 1 vysvětluje, proč považuje současný intergovernmentální systém vládnutí ve srovnání se systémem federálním za podřadný. Dnešní Evropské unii dominují národní zájmy členských států. Dle jeho mínění bude mít udržování této konstrukce za následek rozpad Evropy. Pouze federální konstrukce dokáže udržet Evropu pohromadě. Vyzývá Tombeura, aby v dalších listech jeho výroky zpochybnil, vylepšil anebo potvrdil. Klinkers důsledně vychází z historických kořenů úvah o federálním uspořádání.

List č. 1 - Klinkers, srpen 2012

Vážený Tombeure, pociťuji potřebu podepřít naše debaty o federalizaci důkazy a potvrdit jejich správnost. Jsem přesvědčený evropský federalista, ale když mě někdo náhodou požádá, abych tento svůj výrok obhájil, tak mi rychle začnou docházet slova. A vy znáte jednu z mých otřepaných pravd: “Každý umí mluvit, ale pokud to neumí napsat, tak se to nepočítá.” Nastal tedy čas, abych svůj názor opřel o přesvědčivá fakta a argumenty. Toto bude zdokumentované hledání onoho PROČ právě federální Evropa a zároveň také průzkum toho JAK: jakých konstitucionálních a institucionálních forem může taková federace nabývat a jak získat podporu většiny evropské populace pro myšlenku federální Evropy.

Vy jste kovaný v samé podstatě federalizace. Ocenil bych, kdybyste mi pomohl najít cestu skrze džungli faktů a argumentů, které mluví pro evropskou federaci, nebo poukázal na argumenty, které by naznačovaly, že tuto myšlenku musíme opustit.

Nejdříve Vám chci napsat, proč si myslím, že současný intergovernmentální operační systém Evropské unie nemůže již déle sloužit jako forma její vlády. Poté napíši, co je základem federálního způsobu vlády. Prosím, abyste mi potom napsal, na co nazírám špatně, nebo jak by mohl být můj postoj podložen lepšími fakty a argumenty.

Navrhuji, abychom náš dialog rozdělili do větších celků. Nejdříve se ponoříme do minulosti a zasadíme koncept federalizace do historického kontextu, vysvětlíme podstatu federace a proč, na základě faktů a aktuálních argumentů, by federální organizace byla výhodnější než současný intergovernmentální systém vládnutí. Poté bychom se měli věnovat různým právním a organizačním aspektům, protože konstitucionální a institucionální otázky budou důležitou součástí našich úvah. A konečně, nezavazuje nás naše právnické vzdělání a profese navrhnout federální ústavu pro Evropu? Jednoduchou, kompaktní a v žádném případě nepřipomínající právní monstrum známé jako Lisabonská smlouva. Ústavu vycházející z našich úvah o kulturních souvislostech, kontextu vzniku států a národů a společenského postoje, ať už kladného či záporného, k federalizaci Evropy. Je možné, že se nám tyto celky občas trochu promíchají; nechme se ale překvapit, jak to půjde.

Pro zodpovědný komentář současného evropského intergovernmentálního operačního systému bych měl začít u vestfálského míru z roku 1648. Ten ukončil třicet let trvající válku uvnitř Svaté říše římské a osmdesát let trvající válku mezi Španělskem a Spojenými provinciemi nizozemskými. Formálně bylo vestfálského míru dosaženo jednou mírovou dohodou a dvěma smlouvami: Vestfálským mírem z 16. ledna 1648 mezi Nizozemskem a Španělskem, následovaným Münsterskou smlouvou a Smlouvou z Osnabrücku, které byly zároveň uzavřeny 24. října 1648. Münsterská smlouva nastolila nové vztahy mezi římským císařem Ferdinandem III. a Francií a jejími spojenci. Smlouva z Osnabrücku zase nastolila nové vztahy mezi Ferdinandem III. a Švédskem a jeho spojenci.

Kromě radosti kolem ukončení dlouhého, neuvěřitelného krveprolití, představuje rok 1648 zásadní zlom v pojetí státu. Je rodným listem konceptu suverenity, a tím pádem i budování států a národů. Řím byl do té doby nejen hlavním celosvětovým náboženským hybatelem, ale i sekulární hnací silou. To v roce 1648 skončilo. Díky smluvnímu míru byla jednotlivým státům dána suverenita uvnitř jejich vlastních hranic: staly se pány ve svém vlastním domě. Žádný stát již neměl právo napadnout jiný, či domáhat se po jiném státu odpovědnosti. Rovnost mezi státy se stala mottem doby. Mezi evropskými státy se tak vytvořila rovnováha, a to bez ohledu na to, zda hranice mezi těmito státy byly načrtnuty způsobem odpovídajícím realitě. Tento rok také označuje zrození diplomatických vztahů v kontextu mezinárodního práva.

Bylo by však nesprávné tvrdit, že tehdy tomu bylo poprvé, kdy byl použit pojem ‘suverenita’. Již předtím dal Vilém Oranžský španělským dobyvatelům na vědomí, že ty části Nizozemska, které se svěřily do jeho péče, jsou suverénní. Jeho prohlášení mělo nicméně jen politický význam, který nebyl zakotven v mezinárodním právu.

Stejně tak měla Sukarnova a Hattova deklarace krátce po skončení druhé světové války v roce 1945 vytvořit suverénní Indonéskou republiku nezávislou na Nizozemsku. Avšak této právní a mezinárodně uznávané suverenity bylo dosaženo až koncem prosince 1949 uzavřením Smlouvy z Haagu, jež ustavila federaci Spojených států indonéských. Stalo se tak ale proti přáním Javánce Sukarna, který odjakživa prosazoval unitární stát. Z tohoto důvodu začal týden po uzavření haagské smlouvy federální systém demontovat, čímž dal Molukám patřícím do svrchované jihovýchodní části federace impuls, aby 25. dubna 1950 vyhlásily svůj vlastní nezávislý stát: Jihomoluckou republiku (Republik Maluku Selatan, RMS). V polovině srpna 1950 se Sukarnovi podařilo rozpustit federaci. Od těch dob je Indonésie unitárním státem a Moluky se staly geopolitickým poraženým.

Tuto vsuvku považuji za důležitou, protože tento indonéský příběh vyvolává otazníky, které jsou pro mne v naší korespondenci relevantní - například, zda může mít federace více center moci, na rozdíl od unitárního státu, který má centrum jen jedno. Navíc je tento příklad důležitý pro hledání odpovědi na otázku, která mě trápí řadu let, a sice, zda existuje více federací, které selhaly. Možná byste se k tomuto tématu mohl v průběhu naší práce šířeji vyjádřit.

Toto vestfálské chápání suverenity trvalo asi tři sta let a skončilo v roce 1945. Přesto, že každý stát byl pánem ve svém vlastním domě, docházelo v letech 1648-1945 mezi státy k válkám. Ale v posledním obrovském světovém konfliktu, druhé světové válce, byla krize tak vážná, že všechny víceméně nepovedené předešlé pokusy dosáhnout udržitelného světového míru, včetně Společnosti národů z roku 1919, iniciativy amerického prezidenta Woodrowa Wilsona, byly v červnu 1945 zastíněny vytvořením úspěšné Organizace spojených národů (OSN) podporované Chartou spojených národů. Došlo tak k novému zlomu v pojetí státu. Nesmělé krůčky od Společnosti národů k dosahování dohody o vzájemných právech a povinnostech formou smluvních mezivládních organizací ukončily vestfálské pojetí suverenity z roku 1648.

Udělejme si v tomto jasno: počínaje rokem 1945 již neexistuje typ suverenity z roku 1648. Od vzniku Organizace spojených národů bylo neuvěřitelným tempem založeno velké množství mezinárodních organizací - mnoho z nich pod záštitou OSN, ale také mnoho mimo. Ačkoliv každá z kolem asi 190 zemí o sobě tvrdí, že je suverénním státem, není to již přes padesát let v původním slova smyslu pravda. Každá země, která je členem nějaké smlouvy nebo mezinárodního tělesa, nese odpovědnost za své činy v rámci dané smlouvy či členství. Vojáci OSN, takzvané modré přilby, vybaveni mandátem Organizace spojených národů, mohou navíc vpadnout do jakékoliv země, která se proviní vážným porušením Charty. Toliko k suverenitě.

Z toho plyne, že suverénní státy, jak byly označovány v roce 1648, již od roku 1945 neexistují. Tvrzení, že federální Evropa zbaví své členské státy jejich suverenity, je proto nesmysl. Ty se již před dlouhou dobou, při plném vědomí a dobrovolně důležité části své suverenity vzdaly. Proč? Protože celek je silnější než součet jeho částí. To je důvod, proč Evropa od 50. let dvacátého století bez přestání pracovala na vytvoření toho, čím je dnes Evropská unie: mezinárodní organizace velkého kalibru. Ale jak Vy a já vysvětlíme, tato Unie je roku 2012 klinicky mrtvá.

Otázka zní: jak chápat ústavní postavení zemí, které patří do mezinárodních organizací? Pro toto postavení byl vytvořen nový právní koncept: intergovernmentální systém. Zkrátka, intergovernmentalismus je specifický způsob rozhodování  uvnitř mezinárodních organizací. Tento typ rozhodování dává exkluzivní moc přidruženým členským státům, které v principu rozhodují jednomyslně. Jinými slovy, státy uvnitř intergovernmentálního systému nad sebou nemají nadřazený orgán. Pokud ho však mají, tak hovoříme o supranacionální organizaci. V Evropské unii, tak jako ve většině mezinárodních organizacích, je důraz kladen na vysoký stupeň intergovernmentalismu, který je okořeněn špetkou supranacionálního rozhodování. Jsou to především představitelé vlád členských států, kteří na Evropské radě rozhodují, co se má stát v rámci Evropské unie. Členské státy si vytvořily silné pouto přístupem ke společným zájmům, ale když jde do tuhého, tak z této spolupráce mohou vystoupit nebo být vyčleněny. Z tohoto důvodu, přísně vzato, má intergovernmentální systém blízko ke konfederaci. Obzvláště také proto, že v roce 2005 nebylo umožněno, aby se právní základ jejich pouta nazval ústavou. Intergovernmentální charakter Evropské unie je založen na Lisabonské smlouvě podepsané v roce 2007 a vešlé v platnost v roce 2009. Navzdory snahám, aby vypadala federalisticky, stále nese typické rysy konfederace.

Intergovernmentální rozhodování se odehrává v rámci Evropské rady, hlav vlád, a rad konkrétních ministrů. A zde je právě kámen úrazu. Více než kdy předtím usedají hlavy vlád na Evropské radě a oddělené rady ministrů za mezinárodní jednací stůl s národní agendou ve svých kapsách. Tento proces začal nenápadně po podpisu Maastrichtské smlouvy v roce 1992, když byl nizozemský pokus položit základy pro federální Evropu smeten se stolu. Zda to, jak bylo tvrzeno, mělo něco společného s roztržkou mezi Helmutem Kohlem a Ruudem Lubbersem ohledně sjednocení Východního a Západního Německa, bychom zde neměli řešit. Faktem nicméně je, že, určitě po zavedení eura deset let na to, jsou nálady proti Evropské unii na vzestupu a žádnému čelnímu představiteli vlády se nedaří od svého lidu nebo parlamentu získat mandát chovat se v Bruselu jako Evropan. Heslem je: “nejdříve vlastní země”. Slovy Guye Verhofstadta z jeho knihy Spojené státy evropské: “Evropské summity zdegenerovaly na arénu, ve které se body získávají v zájmu vlastní země. Pouze tu a tam jsou ještě slyšet přesvědčivé zásahy na obranu společného evropského zájmu.”

Jako Holanďan musím s lítostí přiznat, že od zavedení eura právě moje země předvádí skepticismus a dokonce i nestydatý odpor vůči Evropské unii v podání svých lídrů. Ve vydání novin de Volksrant ze 4. srpna 2012 se pod titulkem Evropská trpělivost s mizerou Nizozemskem se chýlí ke konci jasně popisuje, jak si premiér Mark Rutte vede na Evropské radě: když přijde řeč na větší politickou integraci, prudce šlape na brzdy. Nejedná se o něco, na co by měl být člověk hrdý, vezmeme-li v úvahu, že Nizozemsko bylo po dlouhá desetiletí světově proslulé pro svou avantgardní mentalitu.

Tento virus státního nacionalismu se rozšířil napříč Evropskou unií: smýšlení ve stylu “nejprve vlastní země” není bohužel praktikováno jen Nizozemskem. Je společné všem zemím. Proto se nad intergovernmentálním způsobem rozhodování vznáší pach nepřetržité prohry, typický vedlejší produkt protekcionismu. Pokud se musíte vzdát části své národní agendy ve prospěch širšího obecného zájmu, vždycky se domů vrátíte jako poražený. A i když se národním ministrům podaří dosáhnout nějakého úspěchu, přičítají jej na vrub svých zásluh, nikoliv Evropy, zatímco každá nevýhoda pro jejich stát se připisuje Unii. Takto se ujídá její důvěryhodnost. Národní parlamenty i společnosti, ať už povzbuzené kritiky EU či nikoliv, viní hlavy států z toho, že se vzdávají čím dál tím většího množství národní suverenity, aniž by si uvědomovaly, že původní vestfálská suverenita již neexistuje. Rozhodování v Evropě musí být dalekosáhlé, zejména nyní, kdy je v sázce eurozóna, ale manévrovací prostor, který lídři vlád dostávají od svých zemí, je omezený.

Toto nevyhnutelně nedopadne dobře. Evropská unie je požírána zevnitř. A to je zapříčiněno současnou strukturou intergovernmentálního systému, alespoň nyní. V padesátých letech začal úspěšně, protože jiný rozhodovací model nebyl k dispozici a potřeba přijímat odvážná rozhodnutí hlavami vlád byla zjevná; intergovernmentální operační systém té doby nebyl na vině. Dosažení ekonomické integrace byl velký krok. Teprve když v roce 1992 přišla na řadu otázka, zda dát přednost prohlubování, či rozšiřování a také vyvstala potřeba politického sjednocení jako nutného silnějšího základu pro hospodářskou unii, šel intergovernmentální provoz od desíti k pěti: ztratil svou nápomocnou funkci pro evropskou soudržnost. Když měl být učiněn další krok, který by ekonomickou integraci zpečetil politickou unií, zodpovědní státníci couvli. Od té doby systém již nikdy nefungoval. Hlavy vlád se na špatné cestě intergovernmentálního rozhodování ještě navíc vydaly špatným směrem, což nakonec v roce 2005 vyústilo v odmítavá referenda ve Francii a Nizozemsku: potopení federálně tónované Evropské ústavy, které si vyžádalo její transformaci na mezivládní smlouvu (tzn. konfederální) - Lisabonskou smlouvu.

Výsledkem je, že nyní máme v Evropské unii ne méně než čtyři osoby, které o sobě mohou tvrdit, že jsou prezidentem Evropské unie: předseda Evropského parlamentu, předseda Rady Evropské unie, předseda Evropské komise a předseda Evropské rady. Kdo mohl kdy vytvořit takovou situaci? Jaká organizace se s tím dokáže vyrovnat? Ještě hůře: skutečná rozhodnutí jsou přijímána hlavami vlád Francie a Německa, aniž by k tomu měly formální pravomoci. Divnější už to být nemůže, o čemž svědčí i fakt, že prezident Spojených států neví, kdo je při kontaktu s Evropskou unií jeho protějškem.

Konec konců, rozpačité přijímání rozhodnutí pro řešení ekonomické krize hovoří samo za sebe. Tento operační systém má vestavěný posilovač zhoršování situace. Ten se, kromě jiného, projevuje tak, že reakcí na každé nové selhání je přijímání dalších pravidel a opatření - typický příznak rozpadu administrativního systému.

Tvrdím tedy, že úpadek evropského intergovernmentálního způsobu rozhodování můžeme zastavit pouze tak, že intergovernmentální systém zcela odstraníme ve prospěch evropské federace.

Se svolením autora přeloženo z anglické verze.

Autor: Jakub Jermář | středa 12.6.2013 13:10 | karma článku: 9,42 | přečteno: 556x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik