Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - a co je to tedy ta federace?

Tento list zkoumá otázku, jaká je podstata federální organizace. Klinkers ji zodpovídá na základě toho, co se za ta léta naučil od Tombeura. Pokládá řadu dotazů a chce, aby Tombeur jeho představy o federalismu vylepšil nebo doplnil.

List č. 2 - Klinkers, srpen 2012

Co tedy, vážený Tombeure, je federace? Na toto téma jsem se toho od Vás mnoho naučil. Dovolte mi, abych shrnul, jaké jsou podle Vás dílčí komponenty federálního konceptu. V dalším textu vlastními slovy zopakuji to, co jste během let ohledně podstaty federální organizace napsal. Naučil jste mne také nemluvit o federální vládě nebo federálním státu, ale o federální organizaci. Podle Vašeho názoru není potřeba státu, s armádou a policejní složkou, abychom se mohli bavit o federalizaci. O federaci bychom měli v zásadě uvažovat jako o specifické organizační formě spolupráce. Byl bych rád, kdybyste toto vysvětlil, protože průměrný čtenář si snadno bude spojovat koncept federalizace s konceptem státu. Když bude přemýšlet o federální Evropě, bude si ji asociovat se Spojenými státy evropskými. Nikoliv se spojenou organizací Evropy.

Stejně jako jsem já vyšel z vestfálského míru z roku 1648 jako základu právního pojetí ‘suverenity’, tak i Vy vycházíte ze 17. století, abyste načrtl první obrysy federalismu.

Za zakladatele federalistické teorie považujete Johanna Althusia (1557-1638), známého též jako Althause. Jste v tomto svém pohledu osamocen, nebo ho s Vámi sdílí i jiní? Jeho dílo z roku 1612 popisuje základy společnosti, která se skládá z jednotlivců a skupin žijících pospolu na základě formálních i neformálních kontraktů: koexistence a spolupráce, s ohledem na identitu a autonomii každé skupiny. Kontrakt je něco jiného než smlouva. Smlouva implikuje kompromis, což je typickým hlavním znakem konfederace. Soužití na základě kontraktu znamená mít společenskou vizi v kontextu státu, která garantuje suverenitu a soudržnost podskupin.

Dále říkáte, že Ludolph Hugo je se svými spisy De statu regorum Germania (1661) v souladu s Althusiem. Hugo rozlišuje tři typy států: konfederace (ve kterých autonomní státy jednají v některých oblastech společně na základě smlouvy), decentralizované státy (státy, které decentralizují svou autoritu do menších společenství, což je od roku 1850-1851 případ provincií a obcí v Nizozemsku) a federální státy. Ze všeho, co jsem o federalismu četl, vyvozuji, že dva nejpříznačnější rysy federálního systému jsou: vláda a suverenita jak celku, tak jeho částí. Ačkoliv ‘dvojitá’ vláda předpokládá hierarchii mezi oběma úrovněmi, v případě federace tomu tak není. V tomto se federace liší od decentralizovaného unitárního státu, jako je třeba Nizozemsko. Ve federaci má federální vláda celostátní pravomoci. Členské státy mají pravomoci, které se týkají pouze jejich státu. A tyto pravomoci si nijak nekonkurují a ani se navzájem nevylučují.

Federace připomíná to, co v Nizozemsku známe jako společenství vlastníků bytového domu, kondominium. Každý obyvatel je v rámci vlastního bytu suverénní s ohledem na to, jakým způsobem chce žít: bez koberce, anebo s kobercem, s gaučem, nebo kempingovým nábytkem, každý den spát až do oběda, rozhodovat se, zda být vegetariánem, či nikoliv, zda dát dětem křesťanskou výchovu atd. Nicméně, péče o střechu budovy, údržba výtahů, vytápění, vodovodní potrubí a čištění schodišťové šachty jsou všechno věci společného zájmu. Jednotlivý obyvatel se nemůže, a ani se to od něj neočekává, zabývat těmito společnými aspekty. Poplatky za tyto služby jsou účtovány všem a spravovány výborem, který je volen všemi vlastníky a který rozhoduje o naplňování společných zájmů. To samé se týká jakýchkoliv změn v pravomocech tohoto výboru. Není zde žádná hierarchie: výbor nemá nic společného s tím, co děláte u sebe doma. To ve své podstatě odpovídá federální organizaci.

Intergovernmentální systém je na druhou stranu hierarchický. Takový systém předepisuje, dejme tomu, že každý se má sprchovat v osm hodin, ne déle než po dobu pěti minut a že každé pondělí má jíst vegetariánské jídlo. Je to přesně tato vlastnost intergovernmentálního systému působit shora dolů, která vzbuzuje ten typ odporu proti Evropě, který posledních deset let sílí. A protože málokdo ví, co federace doopravdy je - v tuto chvíli na toto téma koluje omračující množství dezinformací a nesmyslů - stačí jediný nekompetentní politik/profesor/novinář, aby označil federaci za superstát a už je o problém postaráno.

Závěrem, zmínil jste, že americký politolog Preston King tyto základní vlastnosti federální administrativní organizace či federace, jinými slovy strukturované aplikace konceptu federalismu, zjemňuje. King definuje federalismus jako ústavní dohodu, která má podobu suverénního státu. Od ostatních států se liší tím, že její suverénní centrální administrativa do svrchovaného rozhodovacího procesu zapojuje regionální jednotky na ústavní bázi. Podle něj jsou ústavní založení celku (federace), autonomie jeho dílčích částí (územní a funkční) s jejich vlastní rozhodovací pravomocí (samospráva) a podílení se těchto částí na rozhodovacím procesu celku (sdílená správa) základními charakteristikami federální administrace.

Z těchto důvodů bych chtěl prohlásit následující body za typické prvky federace. Federace představuje:

  1. autonomii ve smyslu suverenity celku, federace jako takové;
  2. autonomii ve smyslu suverenity částí tvořících federaci, členských států;
  3. kompetenci celku, federace, rozhodovat o věcech společného zájmu s platností pro každého, tím pádem pro všechny obyvatele federace;
  4. kompetenci každé dílčí části, členského státu, přijímat rozhodnutí s platností pouze v dané části federace;
  5. samozřejmost, že jeden členský stát může přijmout úplně jiné rozhodnutí než jiný členský stát, jak je vidět např. ve Spojených státech, kde vedle federální daňové soustavy mohou státy vybírat své vlastní daně, nebo v Německu, kde každý stát (spolková země) má svůj vlastní vzdělávací systém;
  6. přístup k činění rozhodnutí, který vychází ze základu společnosti. To v sobě zahrnuje neustálé směřování k malé, nedominantní, centralizující vládě se silnými členskými státy. Zvláště pokud se okolnosti změní, vzniká pnutí; federální vláda má sklony si přivlastňovat více pravomocí, jak se, zdá se, děje v současné době ve Spojených státech;
  7. stejné institucionální složení, které se vztahuje jak na celek, tak na dílčí části; každá má svůj vlastní parlament, vládu a justici. Dílčí části, členské státy, mají vliv v centrálním parlamentu, ale naopak nikoliv.

Rád bych od Vás slyšel, zda je toto pravda. Je seznam vyčerpávající, nebo by v něm mělo být ještě něco? Lze tento výčet lépe vyjádřit jiným způsobem? V této počáteční fázi našeho dialogu si musíme dávat pozor na definice a popisy. Co mi pořád vrtá hlavou, kromě jiných věcí, je otázka, zda Althusiova myšlenka, konkrétně společenský kontrakt jako základ federálního systému, je v souladu se současným pohledem, že ústava, nikoliv kontrakt, je pojícím prvkem federace. Pro konfederaci je tímto pojítkem smlouva. Anebo nemám brát rozdíl mezi těmito slovy tak vážně?

K bodu e) se musíme v budoucnu ještě vrátit, protože pokud o federální Evropě panuje nějaké nepochopení, tak je to předpoklad, že v případě federální organizace by muselo být všechno v každém evropském státě stejné. To je naprostý nesmysl. Je to právě intergovernmentální rozhodování, které vytváří centrálně zaváděnou uniformitu. Děje se tomu tak intenzivně, že takzvaný princip subsidiarity (opatření by měla být přijímána na úrovni EU pouze pokud členské státy nemohou v dané oblasti regulovat samy) je skoro úplně potlačen. Dle mého názoru je toto důvodem, proč není Spojené království ještě pořád úplně zapojeno do Evropské unie. Tato země si velice zakládá na svých osobitých zvycích a jejich zachování. Současný intergovernmentální systém je nutí, aby si Evropskou unii drželi dále od těla. A bohužel si mnoho Britů myslí, že se to ve federální Evropě ještě zhorší. Jedná se o nesprávný pohled na věc. Jestli je jedna věc, která svědčí o síle federální organizace, tak je to možnost udělovat koexistující pravomoci svým jednotlivým částem i společnému celku. Členský stát tak ve federálním zřízení může mít svůj vlastní daňový systém, svoje vlastní školství, péči o životní prostředí atd. Tím je zcela zaručeno zachování individuality každé společnosti spolu s jejími vlastními právními a organizačními rámci.

Pokud jde o bod f), tak víte, že se zde cítím jako ryba ve vodě, protože první díl mé trilogie o tvorbě politik orientované na výsledek se jmenuje Tvorba politik začíná u společnosti. Nicméně, pokud se podíváme na federaci federací, Spojené státy americké, tak se zdá, jako by narůstalo pnutí mezi smýšlením a jednáním pocházejícím ze základu společnosti a sílící mocí federálního vršku. Domnívám se správně, že po krizi z konce 20. let minulého století vyvstala potřeba (ať už oprávněná, nebo neoprávněná) silnější centrální vlády ve Washingtonu? A že, jak někteří autoři píší o příčinách bankovní či úvěrové krize, zvětšující se vliv centrální vlády vedl k intervencím na finančním trhu, které měly za následek narušení rovnováhy finančního systému? Pokud centrální vláda v duchu snižování chudoby vytvoří organizace, které nabízejí hypotéky chudým lidem, kteří nemají prostředky na splácení svých dluhů, není jen otázkou času, než tato bublina praskne? Neskončí pyramidová hra, protože o nic jiného se zde nejedná, vždycky špatně? Můžete z toho vinit banky, ale přísně vzato to vypadá jako špatná, sociálně motivovaná korektivní intervence centrální vlády v autonomní bytové politice (dobré, či špatné) členských států.

Je toto jedním z důvodů, proč Obama, v době, kdy píši tento list, zažívá mnohem těžší průběh volební kampaně, než tomu bylo posledně? Romney zas a znovu slibuje menší centrální vládu, zatímco Obama, obzvláště se svoji reformou zdravotní péče (stěží problém pro Evropana, ale pro mnoho občanů Spojených států nic menšího než intervence centrální vlády, která už jen svou existencí, bez ohledu na obsah, budí odpor), vypadá, jako by si přál, aby centrální vláda naopak rostla. Jinými slovy: pokud životaschopnost federálního systému stojí a padá s principem, že moc musí zůstat dílčím částem, jak potom je velké riziko, že Spojené státy ztratí svou vitalitu s tím, jak se moc nenápadně přesouvá směrem k federální vládě? Není to potom v rozporu s vlastností federálního systému, že mezi oběma úrovněmi vlády nesmí být hierarchie?

Představte si, že je tato úvaha správná, konkrétně, že posun moci od základních částí federálního státu k jeho centrální části poškozuje vztahy mezi federální částí a státními částmi. Jak bychom tedy potom měli provést skok ze současného evropského intergovernmentálního rozhodovacího procesu do federálního? Nynější chyba chyb Bruselu vytrvale zavádět stále více centralizované uniformity je pravděpodobně tou chybou, která nakonec povede k rozpadu intergovernmentálního systému. A tak dojde (pravděpodobně a doufejme) k poslední krizi před tím, než se přijme nevyhnutelné rozhodnutí vytvořit federální systém. V tomto ohledu jsem cynický: čím větší nepořádek nyní udělají, tím dříve se vyjasní, že spása spočívá ve federalizaci. Ale co potom? Jak přimějete Brusel, který si libuje v centralizované moci, k vypnutí spínače intergovernmentálního rozhodování ve prospěch konstitucionální a institucionální federalizace tak, aby se rozhodující pravomoci vrátily zpět účastnícím se zemím a jejich populacím? Co se musí stát? Jak toho může být dosaženo?

Mimochodem, doufám, že Vás neznepokojuje jazyk užívající slova jako ‘nesmysl’ a ‘nepořádek’. V tomto ohledu šli autoři Listů federalistů mnohem dále. Hamilton v listu č. 15 píše o “imbecilitě naší vlády...”. Jasná slova. Dříve citovaný Henri Poincaré by použití takového výrazu prominul. V následujícím listu budu také rozebírat slova dalšího spoluautora amerických Listů federalistů, Jamese Madisona. Věřím, že jeho slova jsou poučná pro dnešní Evropu, více než dvě stě let poté, co byla napsána.

Se svolením autora přeloženo z anglické verze.

Autor: Jakub Jermář | středa 19.6.2013 13:10 | karma článku: 9,34 | přečteno: 323x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Sami máme málo. Evropa váhá nad systémy protivzdušné obrany pro Ukrajinu

23. dubna 2024  19:53

Mnohé evropské státy včetně Francie nejsou ochotné zříci se ve prospěch Ukrajiny svých...

Ursula von der Leyenová přijede v rámci předvolební kampaně do Prahy

23. dubna 2024  19:38

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová přicestuje v úterý 30. dubna do Prahy. V rámci...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik