Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - regulitida způsobuje frustraci občanů

Tombeur odpovídá dvěma listy: 4 a 5. V listu č. 4 potvrzuje zhoubný účinek současného intergovernmentálního operačního systému. Ve větším detailu než Klinkers vysvětluje, proč intergovernmentální vláda, dobrá k nastartování Evropského společenství v 50. letech minulého století, již neprospívá dobré spolupráci v Evropě. Na závěr listu zmiňuje nadějná znamení, že přední evropští politici používají od léta 2012 výrazy, které se zdají naznačovat směr k federálnímu systému pro Evropu.

List č. 4 - Tombeur, srpen 2012

Vážený Klinkersi, Vaše potřeba pokračovat v našich hovorech o federalismu a federacích odpovídá mému rok trvajícímu dřímajícímu plánu o tomto tématu napsat něco konkrétního - například přepracovat můj nepublikovaný text o vytvoření ‘interfederace’ v Evropě. Mám takový dojem, že Vy, stejně tak jako já, hledíte na nemohoucnost politických lídrů EU vypořádat se se současnou finanční a ekonomickou krizí s rostoucím pocitem zklamání. Krize je přitom nejlepším měřítkem hodnoty.

Podle mého je federalismus organizační forma budoucnosti, zejména pro veřejné správy.  Veřejné správy totiž ještě nenásledovaly příkladu mnohých mezinárodně činných společností. Nadnárodní společnosti přitom se svými částečně autonomními pobočkami a centrálním vedením na vršku existují již desetiletí.

Formou federace se nicméně pokusilo organizovat jen několik málo moderních států. To je v případě států Evropské unie pozoruhodné, protože federalismus kombinuje výhody velkých i malých rozměrů. Tím spíše, že federální státy vně Evropské unie se této organizační formy drží, krizím navzdory - například Austrálie, Brazílie, Indie, Kanada, Spojené státy a Švýcarsko. Na druhou stranu vidíme, že unitární státy tíhnou k federalizaci nebo regionalizaci. Zdá se, že organizační model federalismu má určité kouzlo.

S nadšením přijímám Vaši nabídku společně o tomto tématu psát, protože souhlasím s Vaším tvrzením, že současný operační systém Evropské unie tuto Unii čím dál tím víc rozkládá. Po třech letech politické improvizace jako odpovědi na finanční a ekonomickou krizi je nejvyšší čas se proti němu postavit veřejně. Evropská federace by byla tou správnou odpovědí na vývoj v Evropě i ve zbytku světa.

Naučil jste mě, že každá účinná strategie musí začít u základů, uvnitř společnosti. Z tohoto základního konceptu musíme samozřejmě vycházet při utváření našeho názoru na situaci v Evropě, na reorganizaci evropských institucí a na cestu vpřed vedoucí k tomuto cíli.

Počáteční ohlédnutí zpět je důležité, poněvadž historické uvědomění přispívá k našemu porozumění současnosti a racionálnímu odhadu budoucnosti. Souhlasím s Vámi, že suverenita z časů vestfálského míru je již více něž půl století věcí minulosti. Pro mezistátní vztahy dávám přednost termínu ‘nezávislost’, protože postihuje vnější rozměr vládnutí. Státy už vskutku nejsou nezávislé. Více než kdy jindy jsou na sobě navzájem ekonomicky závislé díky prudkému růstu mezinárodního obchodu, vedenému nadnárodními společnostmi. Jeden druhého politicky svázaly s mnoha mezinárodními pravidly, obzvláště v mezinárodních dohodách a smlouvách, včetně pravomoci vynutit si vykonání toho, co bylo dohodnuto.

Souhlasím s tím, co jste výstižně popsal dříve. Jejich suverenita či interní schopnost přijímat rozhodnutí na nejvyšší úrovni byla stále více omezována vnějšími faktory, ke kterým samy přispívaly. Svět se stal vesnicí. Navzdory této globální změně začínající rokem 1945 a neustále se od té doby zrychlující, trvají některé státy tvrdošíjně na svých existujících strukturách a národních agendách, zatímco jiné chtějí získat ‘nezávislost’ jako takovou.

Globalizace skutečně pokračovala založením stálých mezinárodních organizací mezi státy. Jejich zakládací smlouvy daly těmto organizacím funkční autonomii, pokud jde o přípravu a implementaci strategií, ale zřídkakdy skutečný vliv na výběr politik samotných. Rozhodovací pravomoc smlouvou řízených států patří výhradně nebo především složkám té které organizace: státům. To odpovídá konfederaci států.

Bez ohledu na velikost jejich autonomní rozhodovací moci, většina mezinárodních organizací je, co se týče právního základu a z institucionálního hlediska, konfederací, i když tak nejsou přímo označovány. Základem konfederace je smlouva. To znamená, že každý členský stát může tuto mezinárodní smlouvu jednostranně anulovat (a konfederaci opustit) a že členské státy mohou měnit smlouvu zakládající konfederaci jen jednomyslně, ale nepotřebují k tomu souhlas nějaké konfederální instituce, pokud by taková již existovala. Na tom je vidět, že suverenita nebo konečná rozhodovací pravomoc spočívá pouze na členech konfederace.

Ve federaci nic z toho neplatí. Ve federální organizaci suverenita ulpívá na celku (federální vládě) a na součástech (vlády dílčích částí, federovaných entit nebo členských států): suverenita je jak rozdělená, tak sdílená. Navíc, závazek mezi státy (latinsky foedus, z čehož je odvozené slovo ‘federace’) říká, že ústava, či jak je tento politický a právní základ pojmenován, může být změněna pouze se souhlasem všech částí. To se vztahuje například na přerozdělování pravomocí, na vstup členského státu do federace nebo odchod jiného. Ano, později musíme vysvětlit spletitost těchto institucionálních a právních stránek federalismu.

Teď bych se chtěl vrátit k současné krizi, která se, souhlasím, do evropských institucí plíží již od roku 1992. Propukla bohužel v okamžiku, kdy se národy střední a východní Evropy staly součástí Unie. Možná bychom měli dojít k závěru, že evropská federace měla existovat již předtím, než se tyto nové státy, pyšnící se národním cítěním, které bylo desítky let potlačováno, a se svými nedostatečně rozvinutými ekonomikami, přidaly. Pokud by federace existovala už tehdy, měly by možnost se upřímně rozhodnout, zda chtějí být součástí federace či nikoliv. Prohloubení Unie místo jejího rozšiřování bylo jednou z politických možností. Nicméně bylo rozhodnuto jinak. Nyní známe zhoubné účinky tohoto rozhodnutí.

Z minulosti se musíme poučit, ale nesmíme se jen tak smířit s jejími následky a svěsit hlavu. S krizí intergovernmentální Evropy musíme bojovat. Tragickým vyvrcholením této krize je nahuštění čtyř prezidentství, jednoho na druhém. Takový způsob přijímání rozhodnutí v rozšířené a komplexní organizaci, jako je EU, selhává. Intergovernmentální rozhodování nemůže být účinné ve skupině 27 členských států, které jsou velice rozmanité, nejen za současné situace, ale i historicky, a velmi ambiciózní, například při vytváření evropské měny.

Mluvě o funkci a dysfunkci: vývoj současné Evropské unie byl spuštěn ‘funkcionalismem’ jako technikou ‘integrace’, tzn. více jednoty na úkor diverzity. Tím myslím, že evropské smlouvy již od začátku dovolují nebo dokonce předepisují, že každý krok evropské instituce s celoevropským dopadem nebo záměrem je právoplatný, i pokud zasahuje do politik a regulací členských států.

Jinými slovy, jakákoliv supranacionální akce sloužící účelu integrace je obyčejně dovolena. To proto, že pořád není přesně vytyčena hranice mezi kompetencemi Unie a jejími členskými státy, ačkoliv jejich rozdělení už není tak vágní, jak kdysi bývalo. Soudní dvůr Evropské unie k tomuto rozpínání, někdy dokonce unášení, kompetencí uplatňovaných Evropským společenstvím, nyní Evropskou unií, sám přispěl. Příznačným důsledkem je bující evropská ‘regulitida’ i v těch nejmenších myslitelných oblastech, což způsobuje narůstající frustraci občanů i podniků.

Evropská integrace se tak mezi populacemi členských států začala stále více a více stávat synonymem pro spojení všech možných stránek života do jediné centrálně zaváděné uniformity. To u nich vytvořilo dojem naprosté ztráty národní a regionální identity a příliš vzdáleného podílu na demokracii. Lisabonská smlouva poněkud omezila tento tzv. funkcionalismus, a tím pádem vymezila předávání pravomocí Evropské unii, ale nepodařilo se jí jej odstranit úplně.

Podle mého názoru toto účelové paradigma evropských smluv do institucí zaneslo zárodek euroskepticismu, což vyústilo v politickou nemohoucnost Unie a rozšířilo příkopy mezi členskými státy. Tím pádem začalo být pro národní politiky ještě snazší vykreslovat Evropskou unii jako hrozbu pro své příslušné společnosti, i když k tomuto efektu evropského rozhodování sami přispěli. Jak se zdá, intergovernmentální, ne-li dokonce hybridní způsob přijímání rozhodnutí v Unii vyvolává u některých politiků z členských států rozpolcenost, v jejímž důsledku utíkají z jednoho požáru do druhého. Pokaždé s vidinou krátkodobé úlevy, ale bez trvalého řešení.

Pokládám federálně organizovanou Evropu za nezbytnou - v zájmu jejích obyvatel, spolků, společností, národních vlád a evropských institucí. Federace není v žádném případě to samé jako ‘integrace’, jak jsem nastínil výše. Integrace evokuje představu směsi, která zcela pohlcuje všechny svoje složky. Federace, na druhou stranu, nechává složky netknuté a vytváří mezi nimi pojítko, čímž vytváří nový prvek s vlastními specifickými rysy. Z tohoto důvodu musíme v první řadě oponovat opakovaným výzvám politiků všeho druhu ke zvýšené (politické) integraci, protože ty činí nečistý intergovernmentalismus ještě více kalným.

Slovo ‘integrace’ je většinou chápáno pozitivně, nikoliv ale v tomto kontextu. Ochrana autonomní individuality jednotlivých složek v rámci potřebné spolupráce nemůže být zajištěna intergovernmentalismem, ale jen a pouze federalismem.

Na konci tohoto listu chovám naději. V listu č. 0 jsme psali, že evropští politici se vyhýbají užití onoho slova začínajícího na F. Vypadá to na dobrou zprávu! Vlámské noviny De Tijd ze 4. srpna 2012 zveřejnily pár výroků pronesených Michelem Barnierem, eurokomisařem pro vnitřní trh. Nadpis článku zněl: Evropa bude federací, anebo nebude. Jinak, podle něj, nemá společný projekt žádnou budoucnost.

Barnier dokonce říká, že by měl existovat nejzazší termín, do kdy by se tak mělo stát. Podle jeho názoru by transformace na federaci měla být završena v roce 2016. Federace musí, podle Barniera, mít alespoň: jednu společnou ekonomickou vládu se společným rozpočtem, bankovní unii a průmyslovou politiku, jediného ministra financí a prezidenta Unie, nejprve jmenovaného Evropským parlamentem a v pozdější fázi voleného všemi Evropany. To samé, i když skromněji a bez vysvětlení, zaznělo z úst hlav čtyř velkých členských států, Hollanda, Merkelové, Montiho a Rajoye, po jejich setkání 21. června 2012 věnovaném Paktu růstu pro Evropu. Ve svém společném prohlášení mluvili o ‘politickém průlomu’ a dokonce i... ‘federálním skoku’. Bude F-tabu konečně překročeno?

Tady pravděpodobně poprvé v historii vidíme, že si přední politici v evropském centru moci troufají nahlas říci (viz například reportáže ve francouzských novinách Libération), že se Evropská unie musí přetransformovat do jakési federace států. Pokud tento smělý názor budou otevřeně sdílet a podporovat i ostatní přední politici, můžeme očekávat veselé volby do Evropského parlamentu v roce 2014.

Zde prozatím skončím s vysvětlováním základů federalismu. V pozdějším listu rozvedu skutečnost, že skoro ve všech federacích je tento model použit rozdílně, ale vždy jsou dodrženy stejné základní principy: vzájemná dohoda občanů všech součástí federace a že každý členský stát oplývá suverenitou na obou úrovních vlády.

Se souhlasem autora přeloženo z anglické verze.

Autor: Jakub Jermář | pátek 5.7.2013 10:09 | karma článku: 6,80 | přečteno: 226x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik