Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - esence federalismu a druhy federací

Tombeur v listu č. 5 dopodrobna popisuje nezbytné vlastnosti federace. Poté ukazuje, jaké typy federací existují, čímž vyvrací velké množství vžitých mylných představ o původu, podobě a fungování federace. Tento list slouží jako spouštěč pro obrat o 180 stupňů v myšlení o federálních organizacích. Má za cíl otevřít oči občanům, kteří byli uvedeni v omyl euroskeptiky, nebo dokonce politiky nenávidějícími Evropu, a odhalit jim skutečnou sílu, bezpečnost, pokrok a suverenitu, které jim federace může nabídnout.

List č. 5 - Tombeur, srpen 2012

Althusiova ústřední myšlenka, jak jste uvedl v listu č. 2, byla vize, že stát může efektivně fungovat ve prospěch společnosti pouze za podmínky, že byl tento stát vybudován odspoda. To je nejzákladnější aspekt pojetí federalismu. Bez formy demokracie není federalismu. Obdivuji skutečnost, že toto bylo napsáno již před čtyřmi sty lety. Otázku, zda měl Althusius se svým konceptem kontraktu na mysli něco jiného nežli dohodu mezi rovnocennými partnery, která může být jednostranně anulována, nechám nezodpovězenou. Jak kontrakt, tak smlouva předpokládají kompromis. Federální ústava ale implikuje silnější závazek podepisujících stran: jejich vztah nemůže být jednostranně ukončen nebo změněn. To je možné jen za souhlasu všech zúčastněných. Konkrétní název tohoto aktu není důležitý. Na čem z pohledu federace záleží, je závazek vyjádřený tímto aktem.

Níže popíši esenci federalismu. Čtenář, který by chtěl získat více informací, nechť je odkázán na velice poučnou publikaci Évy Bóky pod názvem Rethinking the role of the federalist ideas in the construction of Europe. Popisuje federální znaky na základě Aristotela, Althusia, Montesquieua, Locka a dalších, až po federální myslitele jako Spinelli a Delors.

Organizační model federace předpokládá splnění dvou klíčových podmínek: 1) autonomii dílčích částí celku a celku samotného, a 2) vzájemnou solidaritu, tudíž druh spolupráce mezi částmi a celkem. V efektivní federaci by měly řídící orgány částí i celku fungovat nezávisle, ale do určité míry také ve spojení jednoho s druhým.

Unikátní rys organizačního modelu federace ale spočívá v něčem jiném. Je jím naprosto vzájemná dohoda mezi nezávisle fungujícími řídícími orgány na založení celku, z nichž každý uplatňuje určité pravomoci sám a svěřuje jiné pravomoci institucím konajícím jménem tohoto celku. Tato dohoda je absolutně vzájemná v tom smyslu, že může být změněna pouze prostřednictvím vzájemného souhlasu. To znamená jak od svých dílčích částí (federované členské státy nebo Länder, či jakkoliv jinak jsou tyto části pojmenovány - například provincie, regiony), tak od celku (federace, unie a podobně). Dohoda může být zrušena pouze pokud příslušné instituce všech částí i celku souhlasí. Jinými slovy, existence celku a jeho částí je zaručena do té doby, dokud by ony samy nerozhodly jinak.

Tento konsensus se netýká pouze změn v rozdělení kompetencí, ale také vstupování do federace, vyloučení a odchodu (vystoupení) z ní. Základní principy směřující k těmto dalekosáhlým závazkům jsou: všechny části jsou rovnocenné ve své suverenitě a všechny části se navzájem podporují, protože jim jejich ústavní kontrakt poskytuje přidanou hodnotu, například ve vnější bezpečnosti nebo v ekonomickém blahobytu. Dobrým příkladem toho, jak tento model funguje ve federálním státě, je Kanada: osobitost převážně frankofonní provincie Québec není důvodem udělit tomuto státu zvláštní statut ve federaci s anglofonní většinou. Ostatní provincie takový neobvyklý statut odmítají, bez ohledu na snahy quebeckých nacionalistů.

Federace se v podstatě od ostatních forem organizace liší požadavkem na naprostou reciprocitu souhlasu, když přijde na změny ve vnitřní dělbě moci. Federální organizace se systémem ‘brzd a protiváh’, což zdůrazňuji, je názorným příkladem toho, na co u moci poukazují sociologové Crozier a Friedberg: proti moci je zbytečné bojovat ve snaze zničit ji nebo omezit - společenský řád je nutný, tím pádem je moc nevyhnutelná - ledaže by se tak dělo prostřednictvím protiváhy dané moci.

Nenechte se mýlit, ve federální organizaci neexistuje dvojitá suverenita, protože to by obnášelo zcela samostatné pravomoci každé z částí. Federace disponuje zároveň rozdělenou i sdílenou formou suverenity. Obě úrovně vlády, federální úroveň a úroveň dílčích částí, tvoří část této suverenity svými vlastními pravomocemi. A tato autonomie může být změněna jedině za vzájemného souhlasu všech řídících orgánů. Suverenita ve federálním státě je rozdělená, ale také komplementární: jádrem federální organizace vlády je, že federace a její části si mohou být jisty svou pokračující existencí do té míry, že zrušení federace nebo změna v jejím složení či vnitřní rovnováze sil jsou možné jenom skrze všeobecnou shodu jak na federální úrovni, tak na úrovni členských států. Tím pádem je jasné, že k vytvoření, zachování a zrušení federace je potřeba více než politického rozhodnutí určitého počtu států.

Federace se od ostatních státních forem neodlišují hierarchií pravidel mezi federální úrovní a členskými státy (například v Německu má federace rozhodovací pravomoc a výkon rozhodnutí provádějí členské státy - Länder), ani konkurujícími si pilíři moci (mohou se také vyskytovat v unitárním státě), ani způsobem přijímání rozhodnutí (buď shodou, nebo většinově), ani těžištěm distribuce moci - většina pravomocí, nebo hlavní pravomoc může být vykonávána jak federální úrovní, tak členskými státy. Ve všech těchto případech se pořád bavíme o federacích. Znovu opakuji, že základem federálního systému je fakt, že dělba moci mezi částmi navzájem a částmi a celkem může být změněna jen za společného souhlasu.

Všechny charakteristiky federace jsou samozřejmě parametry, kterými můžeme měřit míru soudržnosti. Tak například federace, jejíž dílčí části rozhodují převážně většinově, představuje silnější pouto mezi těmito členy než federace, ve které musí její složky rozhodovat jednomyslně. Rozhodnutí týkající se celku musí být vždy přijata všemi institucemi zastupujícími tento celek. Podmínky, které musí být splněny, aby bylo učiněno federální rozhodnutí, odrážejí sílu, nebo slabost federální vlády.

Federace se proto liší od konfederace. Konfederace je vzájemná dohoda mezi entitami, většinou státy, která může být jednostranně ukončena jedním z jejích členů. Konfederace nevytváří řídící orgán, který koná nezávisle na svých členech; nevytváří autoritu, která může přijímat rozhodnutí a vystupovat jejich jménem. Konfederace vytváří pouto podobné manželství nebo nějaké jiné formě soukromých vztahů: zakládá se na vzájemném souhlasu, ale může být jednostranně zrušena. Rozdíl mezi federací a konfederací tedy spočívá v základu jejich svazku: základ federace je naprosto vzájemný, obyčejně označovaný jako ústava, zatímco konfederace je založena na smlouvě, která může být jednostranně anulována.

Rozebíral jsem, že velmi často se koncept ‘konfederalismu’ využívá při vytváření mezinárodních organizací. Připomínám, že konfederace odvozuje svou moc výhradně od svých členů. Sama o sobě není suverénní a nemá svoji vlastní uznávanou moc, protože pokračování (nezměněné) konfederace závisí zcela na rozhodnutích jejích členů. Celek existuje jen díky svým částem. Konfederalismu se většinou používá pro utváření a fungování mezinárodních organizací, proto Evropská unie silně připomíná konfederální systém.

V EU je celkem jasné, že rozhodovací pravomoc je v rukou členských států, ačkoliv ty se setkávají v evropských institucích jako je Rada hlav států, Rada ministrů a dokonce i Parlament, jehož členové jsou voleni přímo z členských států. Lisabonská smlouva potvrdila konfederální model tím, že výslovně poskytuje možnost jednostranného vystoupení kteréhokoliv z členských států. Nicméně, Evropská unie disponuje některými lehkými federálními rysy. Tak například v její slabé federální podstatě spatřujeme úlohu Komise, s jejím právem navrhovat novou legislativu a výkonem správy, a Soudního dvora, který zaručuje nadřazenost evropských předpisů nad předpisy národními.

Federace nemá nic společného s konceptem decentralizace. Centrální správa je decentralizovaná, když je rozhodovací pravomoc jednostranně udělena institucím nižší instance. Tato pravomoc ale může být jednostranně opět odejmuta. Instituce nižší instance mohou delegované pravomoci vykonávat samostatně, ačkoliv jsou často řízeny nebo pod dohledem centrální vlády.

Toto všechno znamená, že federace nevytváří centrálně zaváděnou uniformitu. Právě naopak: pouze federální úroveň vyžaduje určité ústupky, aby se vytvořila vazba celku; členské státy a jejich politiky existují nezávisle. Můžeme mít federální politiku, která je jiná než politika federovaných úřadů a která se liší mezi federovanými úřady navzájem. Členové federace se na federální úrovni podílejí na procesu rozhodování, protože dohromady tvoří celek. Bez zkušeností s federalismem tím pádem dochází Spojené království a Francie, které považují suverenitu za nedělitelnou, ke špatným závěrům.

Z toho, co zde píši, můžete vyvodit, že charakteristiky federace, jak jste je popsal v listu č. 2, jsou správné, s výhradou k bodům (f) a (g). Z následujícího důvodu.

Federální státy mohou být ve způsobu své organizace velice rozdílné, ale vždy musí splňovat výše popsanou zásadu. Je tolik forem federalismu, jako je federací a každá federace má své vlastní zvláštnosti. Tak například existují federace jak s, tak bez hierarchie mezi právními normami federální vlády a těmi patřícími členským státům. Německo se může pochlubit hierarchií regulací (“Bundesrecht bricht Landesrecht”), zatímco v Belgii je každá pravomoc příslušná výhradně jedné úrovni. Federální systémy je nicméně možné kategorizovat podle nějakého srovnávacího kritéria.

Federace může být vytvořena zdola-nahoru, nebo shora-dolů. Dvojí správa většinou vzniká přes spolupráci (federalizaci) autonomních oblastí nebo dokonce nezávislých států, tím pádem zdola-nahoru (například Spojené státy - “e pluribus unum”, Kanada a Švýcarsko). Nicméně tomu tak vždy být nemusí. Opačný směr, shora-dolů, neboli rozpuštění či také defederalizace centrálně spravovaného státu, se také vyskytuje (Belgie nebo Československo po druhé světové válce). Rozdíl v procesu, který vede k vytvoření federace, má obyčejně dopad na typ federace, jež vznikne: federalizace značí snahu o solidaritu a je tedy dostředivá; defederalizace se zaměřuje na uznání identit a je tím pádem odstředivá. Federace vznikající zdola-nahoru jsou zaměřeny na spolupráci, federace vznikající shora-dolů na autonomii.

Dále můžeme federace dělit na institucionální a funkcionální. Srovnávacím kritériem je, zda tři horizontální moci - legislativní, výkonná a soudní (takzvaná trias politica) - jsou společně na jedné úrovni vlády. V institucionálních federacích bývají dva nebo tři pilíře moci společně na každé úrovni, jak federální, tak členských států. V takových federacích na sobě jednotlivé vrstvy vlády závisí jen minimálně. Tak tomu je například v Austrálii, Belgii a Kanadě. Na druhou stranu, funkcionální federace mají tyto síly rozložené přes obě úrovně vlády. Výsledkem je vysoká míra vzájemné závislosti. Německo, Rakousko a Švýcarsko jsou funkcionální federace.

S ohledem na autonomii zdrojů může být federace klasifikována z pohledu autarkie versus solidarity. Kritériem je míra autonomie zdrojů, včetně financí. Federace je autarkická, jsou-li obě vrstvy vlády převážně autonomní, pokud jde o příjmy a výdaje. Tak je tomu například v Německu. O solidaritě mluvíme, jestliže federace shromažďuje zdroje a rozděluje je členským státům. To se týká Belgie: pouze 25 % regionálních příjmů je vybráno přímo. Kanada zaujímá pozici někde uprostřed: provincie vybírají kolem 45 % svých příjmů samy.

Federace jsou organizovány exkluzivně, nebo konkurenčně. Odlišují se stupněm oddělení oblastí politik v rámci kompetencí obou úrovní vlády. Jinými slovy sledujeme, zda existuje mnoho, nebo naopak málo oblastí, ve kterých mohou působit obě úrovně. U exkluzivních federací náleží většina oblastí zcela nebo převážně jedné úrovni vlády - buď federální, anebo té členských států. To má za následek, že si federální a regionální normy zřídkakdy konkurují. Tím pádem je mezi nimi i jinými právními záležitostmi jen málo hierarchie. Příkladem je Belgie, kde jsou některé oblasti politiky úplně, nebo skoro úplně svázány s určitou úrovní. Na druhou stranu, konkurenční federace jsou strukturovány s většinou domén politiky rozprostřenými přes obě úrovně vlády, jako je tomu například ve Švýcarsku.

Federace se navíc dají rozlišovat způsobem jejich interní spolupráce. Kritérium je v tomto případě to, jak je spolupráce mezi všemi autonomními částmi federace organizována. V některých federacích spolupracují v rámci dosažení společného rozhodnutí převážně na základě mezivládních dohod a meziresortních konferencí. Kanada a Belgie poslouží jako příklady. Takové federace můžeme nazývat meziúrovňovými federacemi. V jiných federacích probíhá spolupráce na společných rozhodnutích formálně, buďto ve federálních institucích, jako třeba v komoře federálního parlamentu, nebo v instituci federovaných entit. Nejinak je tomu v Německu, kde je spolupráce mezi entitami projednávána výhradně ve federálních institucích, mimo jiné ve Spolkové radě, jedné ze dvou komor federálního parlamentu složené ze zástupců federovaných částí, takzvaných Länder. Takové federace můžeme označovat jako vnitroúrovňové federace.

Na závěr tohoto listu bych chtěl zdůraznit dvě věci. Obecně platí, že těžiště výkonu moci ve federaci může ležet buď v ‘centrální’, federální vládě, nebo v členských státech. Toto kritérium určí, zda je federace centrální, nebo periferní. Belgie je centrální federace, Švýcarsko periferní. Federace se vyvíjejí, stejně jako jiné organizace; jejich vlastnosti se mohou změnit. Ve Spojených státech se například federální vláda stala o mnoho důležitější až po New Dealu prezidenta Franklina D. Roosevelta, aby se mohla vypořádat s hospodářskou krizí v 30. letech. Po druhé světové válce zůstala jejich federální armáda větší než kdykoliv předtím. Od 80. let existuje v Americe politické hnutí prosazující přesun federální moci členským státům. Tomuto důležitému aspektu interní politiky Spojených států je v našich médiích věnováno jen málo pozornosti.

Se svolením autora přeloženo z anglické verze.

Autor: Jakub Jermář | pondělí 15.7.2013 12:21 | karma článku: 6,12 | přečteno: 267x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik