Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - enormní výhody případné federace

Tombeur podrobně odpovídá na tři otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafu A. Zaprvé, je Tombeurův popis podstaty federace jeho osobní názor, nebo se jedná o převažující doktrínu? Zadruhé, na základě čeho by mohlo být přesvědčivě tvrzeno, že federální organizace je nejlepší formou vládní spolupráce pro Evropskou unii? Zatřetí, proč Tombeur preferuje termín ‘federální organizace’ před termínem ‘federální vláda’?

List č. 7 - Tombeur, srpen 2012

K listu č. 6, paragrafu A

V listu č. 6 pokládáte pár ožehavých otázek. Zda se mi je podaří zodpovědět k Vaší plné spokojenosti, musíte posoudit sám. V tomto listu se budu zabývat otázkami z paragrafu A. Paragrafy B a C proberu v listu č. 8 a na Vaše dotazy z paragrafu D odpovím v listu č. 9.

Pro připomenutí zopakuji jádro Vašich třech otázek v paragrafu A:

  1. Je můj popis podstaty federace můj soukromý názor, který by mohl být zpochybněn někým jiným, nebo se jedná o převažující učení?
  2. Jak by mohlo být přesvědčivě ukázáno, že by federální organizace byla nejlepší formou vládní spolupráce pro Evropskou unii?
  3. Proč preferuji mluvit o federální organizaci spíše než o federální formě vlády?

Ad 1. Moje definice federalismu jako organizačního modelu je v souladu s převažující doktrínou. Poslední publikace od autorů jako Daniel Elazar, Preston King a William Riker potvrdily podstatu tohoto modelu. Federalismus vyžaduje jen: zaprvé, určitou míru autonomie pro organizaci jako celek (federální vládu) a odděleně fungující autonomii pro každou dílčí část (federované administrativy či členské státy); zadruhé, nějakou formu vnitřní spolupráce nebo účasti ve federaci, za rovných podmínek - vlády jednotlivých částí by spolu měly komunikovat; a zatřetí, jednomyslně garantované autonomní přežití celku a částí s jejich příslušnými autonomiemi.

Třetí vlastnost implikuje, že interní organizace federace nemůže být jednostranně změněna. Ani federální vládou, ani jednou nebo několika vládami členských států federace (federovaných členů). Všechny vlády se musí shodnout na jakékoliv změně federální organizace, ať už se to týká například rozdělení pravomocí mezi oběma úrovněmi vlády, spojení či odchodu člena, nebo připojení člena nového. A tak mohou být federace velmi různorodé, jak jsem psal dříve. Každá federace může mít specifické rysy, pokud jde o strukturu a/nebo procedury. Nicméně abychom mohli mluvit o federaci, musí být tři výše zmíněné nutné podmínky vždy splněny.

Ad 2. Jaké jsou výhody federální organizace, které současný evropský intergovernmentální systém přijímání rozhodnutí nenabízí? V naší korespondenci bych se chtěl omezit na zvážení dvou extrémů. Každý si automaticky zvolí federaci, když si uvědomí důsledky, jaké by měly buď jediná centralizovaná vláda pro Evropu, anebo navrácení monopolu moci samostatným státům na jejich vlastním území, temperované jednostranně anulovatelnými smlouvami, které mezi sebou uzavírají. Ihned se mnou budete zajedno, že oba tyto modely by vedly ke katastrofám v Evropě. První možnost by vedla k pohromě v podobě nedostatku legitimity, bezpráví, nejistoty, nestability a ekonomického úpadku. Druhá možnost by Evropu poškodila zvenčí.

Jedna centralizovaná vláda pro tvorbu veškeré evropské politiky, bez vlivu členských států, by nebyla efektivní. Nezohledňovala by rozmanitost názorů na dění v Evropě. S ohledem na evropské regulace by ani nebrala v úvahu rozmanitost hodnot. To se týká jak pravidel ve společenských vztazích (horizontální aspekt), tak vztahů mezi právem a mocí. Jinak řečeno, poslední jmenované souvisí s tím, jak se nositelé moci staví k vládě práva (vertikální aspekt). Lze to  vidět na rozdílech mezi britským právním systémem a systémy kontinentálními, které byly odvozeny z práva napoleonského. Z tohoto důvodu by centralizovaná vláda nebyla efektivní ani kvůli moha jazykům, které by měly být používány evropským vládním monopolem pro rozhodnutí všeho druhu. Konec konců, z demokratických zvyklostí vyplývá, že jazyk vlády je stejný jako jazyk lidu. Nemluvě o postoji starobylých národů. Nizozemsko, Francie, Polsko, Spojené království i další státy by byly silně proti centralizovanému evropskému vládnímu monopolu. Historie nám říká, že by netrvalo dlouho, než by proti němu došlo k povstání. Impéria nejsou udržitelná. Impéria jsou státy, které jsou řízeny centrálně, tím pádem ovládány z jednoho mocenského centra, proti vůli různorodých skupin obyvatel. Taková Evropa by dříve či později zanikla.

Druhý extrém, v němž by v rámci přenechání tvorby politik každému jednotlivému státu došlo k eliminaci veškerého strukturovaného rozhodování na evropské úrovni, včetně toho intergovernmentálního, by šel marně proti procesu globalizace, jak píšete v listu č. 1. K této evoluci došlo v Evropě počínaje rokem 1945 jako reakci mezinárodního společenství na státní nacionalismus, jež byl zdrojem tolika nesnází. Emocionálně nedořešená historie válek - některé státy se ji snaží potlačit, ale bez úspěchu, neboť se stále vrací - by neměla představovat žádné riziko opakování onoho smutného období, i když jednotlivé evropské státy necháme, aby se opět utápěly v nacionalismu. Díky posilující politické, ekonomické a právní globalizaci by evropské státy poškodily samy sebe, pokud by se zbavily všech forem společné vlády. V mnoha ohledech se svět stal multipolárním. Velké země na východě a na jihu, včetně Brazílie, Číny, Indie, Ruska, Turecka a Jižní Afriky (tzv. skupina zemí BRICST), se rozvíjejí a chtějí hrát významnou roli na globální scéně. Samostatné evropské státy nejsou schopny vyvinou účinnou protiváhu proti takovým výzvám. Jako samostatné jsou ekonomicky slabé a chybí jim prostředky, dokonce i v případě pěti největších evropských zemí, jak se bolestivě ukázalo v roce 2008.

Proč si tedy vybrat Evropskou federaci?

Obecně vzato by Evropská federace přinesla demokratickou výhodu. Opravdu efektivní federace nemá monopol moci. Toto je klíčové: bez alespoň minimální formy vertikální a horizontální dělby moci, a bez nenásilného předání pravomocí nemůže federace existovat. Federace má tolik mocenských center, kolik má federovaných vlád, plus federální centrum samo o sobě, které rozhoduje o federálním celku. Každé si vytváří svoje vlastní zákony a má své vlastní prostředky, jak je vynucovat. Pokud ve státě, který si říká federace, neexistuje nezávislý výkon moci na obou úrovních vlády, pak tato federace existuje jen na papíře. Některé mimoevropské země samy sebe nazývají federacemi, ale pokud se podíváte na to, jak fungují, zjistíte, že mají pouze jedno centrum moci. Nelze je nazvat jinak než federacemi pouze podle jména. Můžete o zvířeti prohlásit, že to je žába, ale pokud nekváká, neskáče a neplave jako žába, není to žába.

Ze své podstaty představuje federace úroveň vlády, která je blíž občanům než v centrálně spravovaných státech. Tím se zlepšuje reakční schopnost tohoto řídícího orgánů: čím menší je vzdálenost mezi rozhodováním a výkonem těchto rozhodnutí, tím větší je šance na rychlý a efektivní přístup k politickým výzvám. Výzkum ukazuje, že lidé své lokální a regionální problémy snadněji svěří necelostátně zvoleným zástupcům než zástupcům ve vzdáleném politickém centru.

Federalismus nepopíratelně vede na win-win situaci pro jednotlivé členské státy i celek. Ludolph Hugo i Montesquieu již před staletími řekli: společně jako federace jsou členské státy silnější než každý stát zvlášť; federace členským státům garantuje nezávislost, jak je dohodnuto v ústavě. Státy, které vyžadují vlastní identitu, zatímco projevují svou vládní zodpovědnost s ohledem na jazykové rozdíly, náboženství, kulturu, ekonomickou strukturu atd., si zachovají svou autonomii. Zároveň postupují jako společný celek, v němž sloučí své finanční a jiné prostředky. Tím umožňují celku vykonávat jisté pravomoci (suverenitu), což je činí silnějšími v jejich společných projektech a proti ostatním státům.

Federace tudíž vytvářejí win-win situaci. Kumulují požadovanou jednotu a garantovanou diverzitu. Federální správa je vytvořena za účelem dosažení vládní efektivity a dobrého výkonu ve velkém měřítku skrze solidaritu členských států. Členské státy zůstanou úplně netknuté i s jimi opatrovanými identitami. Federace nabízí strukturované řešení pro boj - prostřednictvím spolupráce - s výzvami, hrozbami nebo konflikty mezi federovanými státy, a mezi nimi a třetími stranami. Zároveň chrání jejich diverzitu.

Existuje třetí výhoda plynoucí z výběru federální formy vlády. Způsob, jakým členský stát v rámci federace funguje, vytváří příhodné prostředí pro vzájemnou konkurenci. To plyne ze tří vlastností federální vazby: 1) rovnost států v suverenitě a nástroje pro udržení této rovnosti; 2) skutečnost, že se navzájem potkávají na federální úrovni a 3) nevyhnutelná spolupráce. Vládní dynamiky jsou posíleny konkurenční strukturou autonomií členských států: vláda státu, který funguje efektivněji a rychleji než jiný stát, vyhrává na poli prostředků a prestiže. To se netýká jenom ekonomických parametrů, ale také kreativity při řešení problémů v jiných oblastech tvorby politik jako třeba vzdělávání, sociálním zabezpečení a bezpečnosti. Centrálně řízený stát nedokáže nabídnout tolik příležitostí k výměně znalostí a zkušeností, a tím pádem příležitostí pro učení a srovnávání, protože centrální řídící orgány mají mocenský monopol, který ničí jakoukoliv iniciativu a rozmanitost.

Nemá federální struktura nějaké nevýhody? Samozřejmě, že má.

V centrálně spravovaném statě je pro lidi jednoduché rozeznat, která instituce nebo regulátor je oprávněn regulovat a provádět nařízení, a je tak zodpovědný za konkrétní opatření. Diktatura je nejsrozumitelnější formou vlády, ale také něčím, čemu bychom se samozřejmě měli vyhnout. Ve federaci jsou věci komplikovanější, protože zákony jsou různorodější kvůli tomu, že federální správa a správa členských států jsou sdílené. Ve federaci závisí právní status občanů na tom, ve kterém státě žijí nebo provádějí právní úkon. Musejí znát a poradit si s různými právními systémy. Prostřednictvím průzkumů mínění bylo nicméně zjištěno, například v roce 1949 ve federálním Německu, že většina obyvatel preferuje existenci členských států před centrálně řízeným státem.

Skutečnost, že řídící orgány ve federaci fungují paralelně vedle sebe, zesložiťuje administrátorům život. Kvůli tomu, aby federální organizace fungovala efektivně, má federace, na rozdíl od unitárního státu, další instituce. Například potřebuje speciální instituce, aby regulovala společnou tvorbu politik, spolupráci a řešení konfliktů: instrumenty jako formální dohody o spolupráci, ministerské komise pro vzájemné konzultace, soudní dvory. Tyto souběžně operující řídící orgány potřebují konzultovat před i po přijmutí rozhodnutí, což v centrálně řízeném státě není nutné. Potřeba spolupracovat je nevyhnutelným důsledkem různorodosti mocenských center. Těch je přitom více než v unitárním státě, který má ale své vlastní nevýhody, jako například demokratický deficit.

Výsledkem diverzity center moci je to, že je občas obtížné dohledat, kdo je v určité věci zodpovědný za přijímání rozhodnutí. Není to ale problém specifický pro federaci. Kompromisy mezi, a dokonce i uvnitř jednotlivých řídících orgánů vždycky předpokládají sdílenou zodpovědnost účastníků podílejících se na společném rozhodnutí, bez ohledu na organizační model toho kterého řídícího orgánu. Hodně záleží na společenských rozdílech, volebním systému, stranickém politickém prostředí (zda je moc sdílena v koalici) a na rozhodovacích procedurách.

Majíce všechno toto na paměti, jaké z toho můžeme vyvodit závěry pro Evropu?

Nejprve závěry, které se opírají o skutečnou současnou situaci v Evropě.

Evropa představuje jazykovou, společenskou a politickou rozmanitost, která vychází ze staletí neklidné historie. Tato rozmanitost se v dnešní době nikterak nezmenšuje. Naopak, společensky a politicky se zvětšuje, interně i externě, podporována globalizací a migrací.

Více než kdy dříve je vnitřní diverzita Evropy citlivým tématem. To je vidět na defederalizaci či regionalizaci řady centrálně spravovaných států, včetně Belgie, Itálie a Španělska. Dokonce ani Spojené království neuteklo tomuto ‘sestupnému’ trendu: ‘devoluce’ je formou decentralizace ve prospěch přesouvání rozhodovacích pravomocí Severnímu Irsku, Skotsku a Walesu. Nedokazuje to, že státy, jak je známe dnes, národní či jiné, už pro své občany nefungují optimálně? Vedle tohoto institucionálního vývoje, který je živen interně uvnitř států honosících se různorodostí jazyků, je diverzita na vzestupu uvnitř všech evropských států díky migraci, jak zevnitř z Evropy, tak z prostoru mimo ni.

Blahobyt Evropy, její vliv, stabilita a bezpečnost jsou ohroženy zvenčí. Tyto hrozby pramení z mnoha faktorů, jako například nástupu skupiny BRICST, která pro sebe žádá trhy a vliv v mezinárodních organizacích, včetně Rady bezpečnosti OSN a Mezinárodního měnového fondu. Dále také z migrace do Evropy a turbulencí na a v okolí Středního Východu, například takzvaného ‘Arabského jara’.

Na jedné straně brání prastará evropská společenská mozaika a nelehká minulost Evropy existenci jednoho centralizovaného řídícího orgánu v jednom mocenském centru. Ten by nikdy nezískal žádnou politickou podporu. Navíc by taková vláda nebyla efektivní. Na druhou stranu, jednotlivé evropské státy již nikdy více nezískají svůj osud zcela zpět do svých rukou tím, že by se vrátily ke státní nezávislosti či suverenitě v jejím původním významu. O tuto možnost přišly v roce 1945. Stal se z toho mýtus, protože vestfálský typ suverenity ztratil během posledních šedesáti let na významu. Typický vestfálský národní stát přestal existovat, protože kolonie - země, které zásobovaly mateřskou zemi levnými zdroji a kupovaly od ní průmyslové výrobky - se nevrátí.

Krom toho jsou naše hospodářství stále méně a méně omezována vzdálenostmi: dopravní spojení jsou čím dál tím efektivnější a mnoho služeb je dováženo z velké vzdálenosti. Dokonce i zemědělské a průmyslové výrobky jsou transportovány a prodávány po celém světě. Protekcionismus není jen škodlivý, protože vyvolává protiopatření jiných zemí, ale také zbytečný.

Jak Guy Verhofstadt řekl ve své 15. Mandevilleho přednášce v roce 2009 na Erasmově univerzitě v Rotterdamu (Nizozemsko): “Protekcionismus je přímo proti každému vláknu evropského projektu. Proti každé evropské logice. Evropský prospěch je přesně postaven na ovládnutí všech forem protekcionismu. Protože z minulosti víme, že místo řešení krizi ještě zhoršuje. Jako v případě Velké hospodářské krize. Nebo jako po první světové válce. Zkrátka, cesta z krize nespočívá v méně Evropy a více nacionalismu, ale právě ve více Evropy a méně protekcionismu. Evropa není problém, ale jeho řešení.”

Sdílím názor, že federální Evropa bude na jedné straně schopna odpovědět na globální výzvy a na straně druhé bude umožňovat vnitřní diverzitu ve větší míře, než je tomu nyní. Nejenom že má federace více výhod, ale její nevýhody jsou jasně menší než nevýhody současného intergovernmentálního systému. Existující konstrukce skomírá, jak zas a znovu dokazuje vzrůstající počet evropských summitů, jejichž jediným výsledkem je usnesení, že je zapotřebí dalšího summitu, zatímco burzy kolísají díky nedostatku stability, dluhy narůstají a rozepře uvnitř i mezi členskými státy eskalují.

Při pohledu na tuto situaci se jeden dovtípí, že by federální organizace evropskému kontinentu padla jako ušitá. Autonomně operující vládní systém na dvou úrovních, jeden na evropské úrovni a druhý na úrovni členských států, představuje jedinou cestu ze stávajícího tunelového vidění krize EU a v EU. Finanční krize nepřetržitě narůstá a ekonomická nestabilita se zvětšuje, protože evropské problémy nejsou řešeny celkem, ale členskými státy zvlášť.

Nyní závěry plynoucí z toho, že politické instituce operují pod evropskou vlajkou, ale ovládá je intergovernmentální způsob rozhodování Evropské rady.

Z mého pohledu jsou nevýhody jakékoliv federace irelevantní ve srovnání se současným intergovernmentálním systémem. To, co nám EU právě teď ukazuje, je daleko od dobrého příkladu srozumitelného a transparentního vládnutí. Nejdříve se pustím do analýzy rozhodovacího procesu a přezkoumám jeho transparentnost. Potom se podívám na jeho srozumitelnost.

V tomto časovém okamžiku nemůže Evropská unie projít testem transparentnosti:

  1. Státní agendy převládají v přijímání společných evropských rozhodnutí ve formálních i neformálních radách národních ministrů. Správně jste na toto poukázal na začátku našeho dialogu. Děje se tak, zatímco instituce, které zastupují celek (nebo které by měly zastupovat celek - ještě se k tomu vrátím), jmenovitě Evropský parlament (EP) a Evropská komise (EK), stojí stranou. Ani jedna nemá kontrolu nad Evropskou radou hlav států (ER), která určuje evropská politická rozhodnutí konsenzuálně (takzvanými závěry). Hlav států, které se neustále zapojují do politických handlů. Evropský parlament nemá právo zákonodárné iniciativy. Toto právo patří Evropské komisi, která má, jak správně uhodnete, intergovernmentální složení: jeden komisař na jeden členský stát. To se podepisuje na jejím výkonu. Rád bych citoval pozdního Karla van Mierta, bývalého eurokomisaře, z rozhovoru z roku 2006 v týdeníku Knack: “Jmenování jednoho komisaře z každého členského státu vytváří strukturu, ve které národní zájmy 25 členů hrají velkou roli. Někteří berou svou úlohu vážně a brání obecný zájem. Ale ostatní přijíždějí ze svých hlavních měst přečíst svůj tahák.”
  2. Členské státy se na skutečném rozhodování v Evropské radě podílejí za nerovných podmínek. A členské státy menší než Španělsko se na neformálních setkáních členů Rady, kteří připravují setkání této Rady, nepodílejí vůbec. Místo toho jsou s dohodami větších států konfrontovány až potom a jsou tlačeny k souhlasu s jejich rozhodnutími. Toto je do nebe volající případ řešení dluhové krize v eurozóně. Připomíná mi to Direktorium asi pěti osob, které vládly Francii (1795-1799) a dovedly ji až ke státnímu bankrotu, čímž vydláždily cestu pro Napoleonovu diktaturu. Že by něco k zamyšlení?
  3. Rady evropských ministrů zřídkakdy rozhodují absolutní většinou (jeden stát jeden hlas), ale skoro pořád kvalifikovanou většinou (členský stát má určitý počet hlasů podle své demografické a ekonomické váhy); o zásadních otázkách, jako třeba fiskálních záležitostech, se rozhoduje jednomyslně. Vážení hlasů nebo používání práva veta zas a znovu vybízí národní ministry, aby otevírali své národní agendy.
  4. Rozhodovací proces se odehrává za zavřenými dveřmi, nikoliv v otevřené debatě v parlamentech, protože je zcela ovlivněn diplomacií a lobbováním.

Stejný příběh můžeme vidět na různorodosti pravidel a procedur.

Smlouvy EU umožňují prostřednictvím diferencovaného rozhodování vytvořit ‘posílenou spolupráci’ z alespoň devíti členských států (Článek 20, sekce 2, Lisabonská smlouva). Toto je takzvaná dvourychlostní Evropa, která vytvořila Schengenskou smlouvu (alespoň devět států zrušilo hraniční kontroly pohybu obyvatelstva) a eurozónu (17 z 27 členských států EU používá jednu měnu, euro). Evropská unie má mnoho pravomocí. Ne méně než pěti druhů (exkluzivní, sdílené atd.). Zároveň disponuje arzenálem legislativních nástrojů (takzvané sekundární směrnice dohromady s evropskými smlouvami tvoří primární směrnice), čtyřmi druhy závazných právních aktů, obzvláště směrnicemi, direktivami a rozhodnutími činěnými Radou. Kromě toho existuje ještě mnoho nezávazných právních aktů.

Mohla by být evropská federace škaredější než tento vícehlavý drak? Kočka by v tomto institucionálním a právním bludišti nenalezla vlastní koťata. Příčinou toho podle mne je, že se evropští politici bojí vidět Evropu fungující jako opravdovou federaci. Jejich strach může souviset s touhou po moci, ale také s nedostatkem sebevědomí, protože voličské chování evropských občanů se stává čím dál tím méně předvídatelné.

Všechno toto vede k závěru, že výhody evropské federace jsou enormní a nevýhody zanedbatelné ve srovnání s nejasnostmi a komplexitou dnešní EU a fundamentálními nedostatky jejího intergovernmentálního přístupu. Na co poslanci Parlamentu a eurokomisaři čekají? Proč se nepokusí utéci z direktoria hlav těch největších států, neujmou se iniciativy a nepředloží evropské společnosti koncept federální Evropy?

Ad 3. Nyní k Vaší otázce, proč preferuji hovořit o federalismu jako o organizační záležitosti spíše než státní.

Federalismus není exkluzivně vyhrazen státům. Je aplikovatelný v jakékoliv organizaci. Federalismus a federální stát nejsou synonyma. Politologové, mezi nimi Daniel Elazar, Preston King a Michael Burgess, zdůrazňují, že federalismus je specifická administrativní struktura, která nepotřebuje být sama o sobě státní, nebo dokonce veřejná. Elazar poukazuje na to, že federalismus může být aplikován na jakoukoliv organizaci, dokonce v privátním sektoru. Ostatní autoři podporují tento pohled tím, když federalismus popisují jako model organizace a ne jeho aplikaci, kterou jsou federace. Některé ‘joint ventures’ jsou, nebo se stanou federacemi multinacionálních soukromých společností. Odborová organizace také může být federací, jako je tomu v Nizozemsku.

Rád bych citoval příspěvek Michaela Burgesse v Federalismus a federace v západní Evropě v Počátcích federální myšlenky, které napsal s S. Rufusem Davisem: “Federální princip je především organizační princip a z toho vyplývá, že federace je organizační forma, která odpovídá tomuto principu. (...) Federalismus lze chápat jako ideologický postoj, filozofický výrok a empirický fakt. (...) Pro nás něchť federalismus znamená doporučení a občas aktivní prosazování federace. (...) I když, jak poznamenává King, může existovat federalismus bez federace, nemůže existovat federace bez nějakého odpovídajícího typu federalismu.”

Burgess nám tímto říká, co jsem napsal dříve: existuje tolik podob federalismu, kolik je federací, veřejných organizací a dalších.

Proto radši mluvím o nezbytnosti ‘evropské federace’, pod jakýmkoliv jménem, a nikoliv o ‘federálním státu Evropě’. Tím, že se vyhýbám slovu stát, umožňuji lidem porozumět tomu, že Evropská federace, hodna-li svého jména, nemá nutně silový monopol jako je tomu u klasických funkcí státu pro zabezpečení vnitřního prostoru hranic a vedení války. Toto by mohlo znamenat, že Evropská federace může spojit a sdílet policejní a vojenské síly, ale že bude potřebovat jednomyslný souhlas všech členských států k zahájení války mimo své území.

Se souhlasem autora přeloženo z anglické verze.

Autor: Jakub Jermář | úterý 6.8.2013 9:16 | karma článku: 6,95 | přečteno: 413x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik