Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

List č. 8 - Tombeur, srpen 2012

K listu č. 6, paragrafu B

Vraťme se nyní do 17. století, abych mohl zodpovědět Vaši otázku, zda Johannes Althusius vymyslel federalismus, nebo konfederalismus. Důvodem Vašeho dotazu bylo, že jej Wikipedie klasifikuje jako konfederalistu. To si žádá podrobnou odpověď.

Althusius napsal své dílo Politica methodice digesta latinsky. Z praktických důvodů existuje překlad do angličtiny z roku 1964. Tento překlad obsahuje předmluvy od význačného amerického experta na federalismus Carla Friedricha a překladatele Fredericka S. Carneyho. Tyto předmluvy použiji, abych odpověděl na Vaši otázku o Althusiových politických výrocích. Navíc se budu zabývat Burgessovou diskuzí o Althusiově sociálně-politické teorii, jak jsme již dříve citovali z jeho spisu Federalismus a federace v západní Evropě.

Ve své předmluvě k překladu Althusiova díla Carl Friedrich píše:

“Co se Althusius rozhodl udělat, bylo interpretovat veškeré politické dění pomocí ‘pacta’, pojítka kontraktuálního svazku. Vyslovil domněnku, že počínaje rodinou jakožto přirozenou a organickou entitou, jsou na každé následující úrovni politického společenství ti, kteří žijí v řádu a harmonii, a které nazýval ‘symbiotes’, svázání paktem, vyjádřeným, nebo myšleným, na základě kterého sdílejí věci ve společném zájmu a pro společný užitek. Vesnice pro něj byla federálním svazem rodin, stejně tak jako cech. Město bylo svazem cechů; provincie svazem měst a vesnic; království nebo stát pak bylo svazem těchto provincií a impérium bylo svazem států a svobodných měst. Svým způsobem byl toto koncept, který převedl feudální hierarchii postupných úrovní pánů a vazalů, jak o ni svědčí již zmiňované středověké spisy, do kooperativního konstitucionálního řádu. Profesor Carney ve svém úvodu rozvíjí tuto teorii do většího detailu. Klíčovým je pro tento koncept federalismu to, že na každé úrovni je svazek tvořen jednotkami předchozí nižší úrovně. Takže když se podíváme na vrchol, členy státu nejsou ani jednotliví občané ani rodiny, nýbrž politicky organizované kolektivy, konkrétně provincie a města. Tato konstrukce ostře kontrastuje s pozdějším americkým pojetím federální unie, která je složena nejen ze států, ale také jednotlivých občanů. To neznamená, jak Listy federalistů namítaly proti konfederaci, že je tento svazek volnější, ale spíše že ‘pactum foederis’ či ‘Bund’ (pouto svazku) je koncipován méně účelným a individualistickým způsobem; je to prostě vnější forma, institucionalizovaný rámec existenciální komunální reality. Tato realita spočívá ve sdílení hodnot, zájmů a názorů - abychom použili moderní terminologii pro Althusiovo “communicatio mutua rerum, operarum et juris” - tzn. je to existenciální společenství. Jako takové překračuje úmyslné odhodlání svých účastníků; vzniká jako část jejich vlastní podstaty a potřebuje být pouze rozpoznáno a vědomě organizováno v ‘pactu’ či poutu svazku, čímž jej činí explicitním.

(...)

Federální princip je také přímo aplikován na růst území a zde výslovně dochází k rozlišování mezi federální a konfederální unií, jak se v moderní řeči říká. Tento rozdíl je nicméně lépe podán Althusiem jako konfederace, která je buď plná (plena), anebo není plná (non-plena). Tyto termíny mnohem lépe vystihují relativní povahu onoho rozdílu. Jak jej Althusius rozvíjí, rozdíl mezi plnou (Carney navrhuje: úplnou) a neplnou (Carney navrhuje: částečnou) konfederací připomíná ten mezi ‘Bundesstaat’ a ‘Staatenbund’, mezi federální a konfederální unií, protože záleží na tom, zda si konfederáti zachovají svá svrchovaná práva, svá ‘jura majestatis’, nebo ne. Důležitější je, že tímto pojetím extenze vlády konsenzuální federací je naznačeno základní řešení stále narůstající politické spolupráce.”

Jinými slovy, Althusius nepoužil slovo ‘federace’ jako takové, ale termíny ‘úplná (plena) konfederace’, kterou dnes označujeme jako ‘federace’, a ‘neúplná (non-plena) konfederace’, které dnes říkáme prostě jen ‘konfederace’.  Podle Althusia záleží na tom, zda svrchovaná práva (‘jura majestatis’) zůstanou lidem. Z toho nelze vyvodit, že by Althusius neakceptoval sdílení suverenity v obou politických modelech. Otázkou ale zůstává, kde můžeme tuto suverenitu najít. Celá věc je objasněna v předmluvě překladatele Althusiova díla.

Překladatel Frederick Carney ve svém úvodu vysvětluje Althusiovu teorii o suverenitě následujícím způsobem:

“... Althusius dělí veřejné spolky na partikulární a univerzální.  Partikulární se dále dělí na města a provincie, a univerzální jsou označovány jako republika (‘res-publica’) nebo jako říše (‘regnum’). Partikulární spolky nemají suverenitu, zatímco univerzální ji mají. Musíme nicméně poznamenat, že Benátky, protože jsou suverénní, mají status republiky. Dále, zatímco je město složeno z rodin a kolegií, provincie je tvořena různými druhy lokálních komunit počínaje venkovskými vesnicemi až po metropole, a republika se skládá z provincií a takových měst, která mají práva a povinnosti provincií ve shromážděních říše. (...) Republika, jak bylo dříve poznamenáno, se od města a provincie liší tím, že sama disponuje suverenitou. To znamená, že pouze republika nezná žádnou osobu nebo spolek nadřazenou sobě samotné. Ale kde v republice tato suverenita přebývá? Jean Bodin, kterému Althusius hodně vděčil za mnoho vlastností svého politického systému, ji přisuzoval vladaři. Althusius nesouhlasí. Jeho pozice, která důsledně vychází z principů jím již vypracovaných pro menší spolky, je, že suverenita je symbiotický život republiky spočívající v ‘jus regni’, neboli v základním právu či právu říše. Protože republika není tvořena jednotlivými osobami, ale městy a provinciemi, jsou to ony, kterým, když se spojí dohromady v komunikaci věcí, služeb a práva, suverenita náleží. Z tohoto důvodu přebývá v organizovaném orgánu republiky, což znamená v jejích symbiotických procesech. Tento organizovaný orgán je Althusiovi znám také jako lid.”

Z tohoto textu vyplývá, že Althusius uznává i jiná svrchovaná práva a práva společenských vztahů a politických institucí než ta patřící republikám a monarchiím, například ta městského státu Benátky. Abych byl upřímný, musíme také zvážit následující nuance Althusiových textů. Jednak používá pojem ‘suverenita’ v užším smyslu: ve vztahu k suverenitě republiky nebo monarchie, protože tyto vládní systémy neuznávají nadřazenou moc. Navíc je toho názoru, že suverenita spočívá ve spolupráci veřejných spolků občanů, například cechů, měst a provincií. Jinými slovy, suverenita je uplatňována společně, tím pádem je sdílená, což je typický znak federalismu. Tento názor neřadí Althusia mezi klasické nebo moderní federalisty, protože například neumožňuje jednotlivým občanům, aby se na této suverenitě podíleli, jak Friedrich vysvětluje výše. To by z dnešního institucionálního pohledu znamenalo, že by federální organizace měla jen organizovanou reprezentaci členskými státy, ale už ne občany. Aplikujeme-li to na moderní federace, Německo by mělo Bundesrat (reprezentaci Länder, německými členskými státy), ale nemělo by Bundestag (reprezentaci lidem). Nebo v případě Spojených států by to znamenalo existenci pouze Senátu a nikoliv Sněmovny reprezentantů. Althusius nicméně tvrdí, že suverenita je s lidmi, ale pouze v organizovaném způsobu rozhodování. Z tohoto důvodu si myslím, že Althusius může být chápán jako pre-federalista.

Michael Burgess říká v kontextu Althusiovy sociálně-politické teorie něco podobného poté, co zmiňuje, že tradice pluralismu v kontinentální Evropě sahá čtyři století nazpět, což je o tři sta let dále než britská tradice. Nejprve si všímá, že vláda v té době byla odrazem rozmanitosti společnosti, která se projevovala vytvářením svobodných spolků. Cituji: “Politická autorita by měla být organizována způsobem, který přesně odráží přirozenou různorodost společnosti. Tato společenská diferenciace pramení ze svobodně utvořených orgánů a spolků občanů, které za svou existenci nevděčí státu.” Dále zdůrazňuje: “Je široce uznáváno, že to začalo myšlenkami Althusia, který první formuloval teoretické základy diferenciované společnosti na začátku 17. století.” Burgess vysvětluje, že Altusiovy myšlenky by měly být chápány v kontextu středověkého názoru na organické struktury založeném na přirozeném právu, že lidé se mohou organizovat ve spolcích, jak náboženských, tak světských, které tvoří základ státu. Nyní autor odhaluje jádro věci, když praví: “Tyto spolky … které předcházely vzniku moderního státu a nejsou mu nic dlužny za svou existenci.” A dále pak: “Althusius proto identifikoval rodinu, spolek, komunu, provincii a stát jako určitý typ rostoucího hierarchického nexu komplexních společenských institucí, které dohromady vytvořily stát, byly do něj včleněny a efektivně zasahovaly mezi ním a jednotlivcem. Není tedy divu, že byl Althusius po různu považován za středověkého korporatistu, raného pluralistu a prvotního federalistu. (...) Myšlenka, že různé komuny, cechy, společnosti a jiné spolky byly nezávislé na státu, tak již byla dávno hluboce zakořeněna v kontinentální evropské tradici politického myšlení.”

Pokud člověk čte tento Burgessův text pozorně, může dojít k závěru, že Althusius navrhl federalismus jako přirozený způsob budování státu, aniž by přitom toto slovo použil. Proč? Protože považoval svobodné spolky, ať už reprezentovaly veřejný zájem, nebo ne, za konstrukční prvky budování státu. Jinými slovy je viděl jako ustavující prvky. Althusius řadil spolky rovnocenně jeden vedle druhého, ale také je spojil jako skupinu v rámci státu. Toto není nic jiného než federalismus. Tudíž nejde o žádný konfederalismus z výše uvedených důvodů, jejichž podstatou je: několik center moci operujících odděleně a vedle sebe, zatímco zároveň vytvářejí jeden řídící celek, který vykonává vlastní moc. Každé centrum tak činí v rámci jistých omezení. Althusius je federalistou avant la lettre. Tím pádem se Wikipedie buďto mýlí, nebo při nejmenším nejde do hloubky. Zároveň užití spojení ‘konfederální stát’ svědčí o jisté ledabylosti, protože se jedná o rozpor v termínech.

Ve skutečnosti na nálepce ‘federalismus’ nebo ‘konfederalismus’ nezáleží, máme-li k dispozici kovenant příslušných států nebo jiných organizací. Právě obsah kovenantu je to, na čem záleží, stejně jako tomu je u jiných kontraktů soukromé i veřejné povahy, například smluv. Obsah kovenantu, či jaké jméno tento akt nese - například ústava, listina nebo smlouva - musí, aby byl po formální stránce federací, obsahovat závazky, které smí být změněny pouze za společného souhlasu všech zúčastněných partnerů. Pro srovnání se závazky ze světa soukromého práva: ty jsou vytvořeny na základě vzájemného souhlasu všech partnerů, ale mohou být anulovány jednostranně. Manželská smlouva může být například srovnávána s konfederací, ale nikoliv s federací, protože federace nemůže být jednostranně anulována. Z tohoto důvodu by člověk neměl hledět na to, jakou nálepku stát má, aby poznal, zda má co do činění s federací. Místo toho by se měl zajímat o obsah jeho kovenantu. Dobře známým příkladem toho, že nálepka nic neznamená, protože neodráží právní status státu, je Švýcarsko. Tato země stále sebe samu nazývá ‘konfederací’ (‘Confederatio Helvetica’), i když je po krátké občanské válce (‘Sonderbundkrieg’) opravdovou federací už od roku 1848.

K listu č. 6, paragrafu C

Nyní otázka Texasu a hrstky dalších států, které jednostranně opustily americkou federaci. Otázka zněla: bylo by možné předpokládat, že Texas před svým vstupem do federace v roce 1845 obdržel speciální chartu s právem si sám rozhodnout, zda jednoho dne z federace opět nevystoupit? Domníváte se, že odpověď je důležitá s ohledem na pozici Spojeného království v případě, pokud by bylo pozváno ke vstupu do Evropské federace.

S ohledem na tuto záležitost mohu učinit následující pozorování. Pro vstup do federace se každý stát či organizace řídí stejnými podmínkami: všichni federovaní členové mají stejné pravomoci za stejných podmínek. Ve vztahu jednoho k druhému mají stejnou suverenitu. Žádnému členu není dovoleno opustit klasickou federaci jednostranně. Takové pravidlo platí například v Kanadě, kde provincie Québec nemá právo opustit kanadskou federaci a také nemá zvláštní statut, který by se odlišoval od právního statusu dalších provincií. Federální organizace nedovoluje vystoupení jednoho člena bez souhlasu všech dalších komponent, protože jeho odchod by změnil závazky ostatních řídících orgánů a jejich vzájemné vztahy, a to také na federální úrovni. Aby to bylo možné, je vyžadován konsenzus všech orgánů. Činění rozdílů mezi právními statuty členských států rovněž není dovoleno, protože by narušilo rovnost suverenit. Tak tomu je v evropských federacích Německu, Rakousku a Švýcarsku. Španělsko není federace z toho důvodu, že každý region má rozdílný statut, který je zakotvený v bilaterálních smlouvách s centrální vládou v Madridu. Španělsko je regionalizovaný stát, stejně jako Itálie.

Jsou Spojené státy americké výjimkou z tohoto klasického modelu federace?

Ne, Spojené státy jsou považovány za první klasickou federaci. Již jste psal, že jejich federální ústava vešla v platnost v roce 1789. V ten moment se Spojené státy staly federací provádějící ústavně externí akce jako jeden stát. Opět ponechávám stranou, že federální model neřeší otázku umístění těžiště moci; zda by mělo ležet v celku, anebo u jednotlivých součástí; to je záležitostí konkrétní aplikace v každé federaci.

Řada států, které v roce 1789 vytvořily federaci, byla v pozdějších letech rozšířena o dvacet jedna dalších států, včetně Texasu. Ve chvíli, kdy tento stát, a spolu s ním zhruba dalších deset opustilo federaci, tak učinily nelegálně: dopustily se secese na vlastní účet, ačkoliv to ústava nedovolovala. Prezident Buchanan se bál proti této secesi bojovat. Bitvu přenechal svému následníkovi, Abrahamu Lincolnovi, který byl připraven proti tomuto porušení ústavy použít zbraně. To v roce 1861 vedlo k občanské válce. Bokem zmiňme, že Lincoln nezakázal otroctví dříve než v roce 1863. Teprve po vydřeném vítězství v roce 1865 mohly severní státy zachránit Unii. Od té doby každý rozuměl nejen tomu, že jednostranné opuštění federace bylo porušením ústavy, ale také že by na něj bylo odpovězeno bitvou.

Pnutí mezi těmi, kdo usilovali o silnou centrální moc, a těmi, kdo se této myšlence bránili, také sehrálo svou roli. Existovalo již v době vzniku Listů federalistů na konci 18. století. Mezi roky 1825 a 1856 vedlo k vytvoření dvou nových politických stran. Federální moc nabývala stále na významu, ale zůstávala mírná až do New Dealu prezidenta Franklina Delano Roosevelta v roce 1933. Tato zlomová linie nicméně nikdy nepřestala existovat. Stále existuje mezi demokraty, kteří upřednostňují více pravomocí pro federální vládu, a republikány, kteří se tomu brání a chtějí pravomoci vrátit zpět členským státům.

Zda si Texas při vstupu do federace v roce 1845 vyjednal právo opustit federaci jednostranně, není zmíněno v literatuře, kterou jsem konzultoval. Ale možná existuje jiné vysvětlení, konkrétně koncept ‘nulifikace’. Verhagenova kniha Všichni prezidenti, kterou jste již zmiňoval, poukazuje na určitý typ chování v jižních státech kolem roku 1830, a sice svévolné osvojení si práva úplně zredukovat federální zákony, které se jim nezamlouvaly. Tomu se říkalo `nulifikace`. Co ony samy považovaly za protiústavní, potlačující či nespravedlivé, bylo jimi prohlášeno za neaplikovatelné. Z právního pohledu neměla takováto nulifikace žádný význam. Ale v praxi, s ohledem na chování vůči ústavě přeci jen nějaký význam měla. Jižní státy vstoupily do federace se zárukou zachování otroctví. Když Abraham Lincoln vyhrál volby, interpretovaly to jako znamení toho, že otroctví bude zrušeno, což byla záležitost, kterou chtěly nulifikovat okamžitě tím, že federaci opustily demonstrativním způsobem, v rozporu s ústavou, a tím, že samy vytvořily konfederaci. Podle mého názoru je toto správná interpretace toho, k čemu tehdy došlo; právně chybný manévr, ale nicméně politický fakt.

Vaše otázka ohledně Texasu a dalších států, které opustily federaci, je tímto vyřešena. Ale otázka směřující na Spojené království je i nadále relevantní. Pokud bude existovat Evropská federace, buď s, anebo bez přesunu právních stránek současné Evropské unie, potom si každá země v Evropě, včetně Spojeného království, bude muset vybrat: vstoupit, nebo nevstoupit do federace; být zcela uvnitř, nebo zcela vně. Federalismus neumožňuje částečné nebo podmíněné členství. Je to buď všechno, nebo nic. Pokud by zatvrzelé Spojené království chtělo po nějaké chvilce z federace opět vystoupit, potom bychom před sebou měli jen politický, nikoliv právní fakt, kterým bychom se museli zabývat, se všemi důsledky, které to obnáší.

Britský člen Evropského parlamentu Andrew Duff v On Governing Europe ukazuje, že dobře rozumí onomu federalistickému konceptu “buď všechno, anebo nic”. Nicméně se zdá, že se snaží z tohoto pravidla navrhnout výjimku. Mluvě o nezbytnosti evropské fiskálně-ekonomické federalizace, říká: “Mezitím, koaliční vláda ve Spojeném království se rozhodla neúčastnit tohoto federálního procesu, který nemůže zastavit ani kdyby chtěla. Tempo evropské integrace je nyní velké a její cíl mnohem jasnější, než tomu bylo po mnoho let. Protože britská vláda a parlament nebudou sdílet tento osud, alternativní ujednání musí být vytvořena pro Spojené království. Pro-Evropané v Británii nesmí opustit bitevní pole. Měli bychom pracovat na zajištění konečného úspěchu evropské federální unie, i když Spojené království bude potřebovat další jeden nebo dva mezikroky, než se tam dostane.”

Není zcela jasné, co myslí nutností “vytvořit alternativní ujednání” pro Spojené království. Takové alternativy ale nikdy nemohou mít charakter částečného nebo podmíněného členství v Evropské federaci.

Zřízení Evropské federace nicméně nebrání intergovernmentální spolupráci mezi členy a nečleny v jiných oblastech kompetencí než v doménách, které jsou vyhrazeny federaci. Tyto dvě organizace dohromady, novou federaci a starou intergovernmentální Evropu, v jejichž rámci se mohou státy podílet na několika oblastech vytváření politik, jsem jednou nazval ‘interfederací’.

Se souhlasem autora přeloženo z anglické verze.

Autor: Jakub Jermář | pátek 16.8.2013 9:11 | karma článku: 6,66 | přečteno: 314x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - enormní výhody případné federace

Tombeur podrobně odpovídá na tři otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafu A. Zaprvé, je Tombeurův popis podstaty federace jeho osobní názor, nebo se jedná o převažující doktrínu? Zadruhé, na základě čeho by mohlo být přesvědčivě tvrzeno, že federální organizace je nejlepší formou vládní spolupráce pro Evropskou unii? Zatřetí, proč Tombeur preferuje termín ‘federální organizace’ před termínem ‘federální vláda’?

6.8.2013 v 9:16 | Karma: 6,95 | Přečteno: 413x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik