Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

List č. 12 - Klinkers, září 2012

Je-li správný závěr, že úsilí o federální Evropu ze své podstaty selže, pokud pokus iniciovat jej vzejde zevnitř intergovernmentálního systému, pak zbývá jen jediná možnost: ze stínu intergovernmentálního systému vystoupit. Naopak bychom měli následovat, aniž bychom byli zamořeni jedem systémových chyb, kurz kooperativních organizací, které nešly ke dnu.

To neznamená, že je Evropská unie naprostý propadák. Ale nyní, kdy je potřeba absorbovat externí hrozbu, jako je současná ekonomická krize plynoucí z americké bankovní krize, je šance na přežití Unie padesát na padesát. Síla tohoto evropského partnerství nemůže být měřena ekonomickými úspěchy let minulých, ale jeho schopností zvládat těžké rány, když přijdou, a také způsobem využití vstřebané energie pro posílení své existence. Nic z toho nevidíme. Tancujíc na chabé intergovernmentální šňůrce, Unie pořád dokola produkuje bezvýsledné snahy posílit současný skomírající systém místo toho, aby mu dopřála milosrdnou eutanazii a vytvořila zářnou a svěží federální organizaci, která má jako ta americká životnost několik staletí. Stejně jako - nutno zopakovat - silná německá federace.

Autoři Listů federalistů během Filadelfského shromáždění v roce 1787 velmi rychle zjistili, že by bylo zbytečné pokoušet se řešit tehdejší krizi zasahováním do konfederální smlouvy. Rozhodli se ji zcela opustit, aby mohli vytvořit něco nového: federaci. Úkryt, který postupně nabídl přístřeší velké části Severní Ameriky. Federace během 19. století koupila od Francie, Španělska a Ruska zbytek země, který je nyní její západní a jižní částí, nebo si jej vzala silou.

Zde by se hodila analogie. Co uděláme s rozpadajícím se starým činžovním domem, který nestojí za udržování kvůli nekončící řadě účtů za opravy? Strhneme jej a nahradíme moderní stavbou. Stejně jako s Evropským společenstvím uhlí a oceli (ESUO), organizací vzniklou díky konfederální spolupráci šesti států, která v sobě skutečně měla závan federalismu. Tento závan nicméně ztratil svou funkci po desítkách let zasahování do systému. Nedokáže poskytnout odpovídající ubytování pro 27 členských států. Je neodkladně potřeba vybudovat systém nový.

Pro stavbu tohoto nového systému se musíme poučit z osvědčených postupů, a tím pádem vytvořit federaci, která bude žít vedle intergovernmentální Evropy. Chvíli budou obě organizace koexistovat vedle sebe; jedna špatná a slabá, druhá dobrá a silná. Historie 18. století nám říká, že členové intergovernmentálního systému začnou postupně přecházet do federálního systému. Intergovernmentální systém se vypaří, jakmile jeho poslední člen vstoupí do federace.

Tato konstrukce připomíná myšlenku Guye Verhofstadta zmíněnou v několika knihách: představuje si dva soustředné kruhy. Vnitřní kruh je politické jádro zemí eurozóny, které v určitých doménách vytváření politik spolupracuje jako Spojené státy evropské (USE). Vnější kruh je konfederace států nazvaná Organizace evropských států. Dokonce i v jeho vizi se vnější kruh nakonec ztratí, protože je vstřebán tím federálním.

Mít na chvíli dva evropské systémy vedle sebe se může zdát komplikované, ale nutně tomu tak být nemusí. Stejně jako děti hrají počítačové hry s úžasnou lehkostí, zatímco starší generace narazí během několika vteřin, tak i mladší generace politiků a úředníků zvládne komplexitu dvou evropských vládních systémů. Obzvláště pokud federální konstrukce začne ve stejném místě, ve kterém první pokus o federalizaci udělal krok špatným směrem. Mám na mysli následující.

Kde Evropské společenství použilo špatnou odbočku (jelo-li po dálnici vedoucí k federalizaci) a po desítky let bloudilo přes úrodnou zem, jež mohla naplnit evropské sýpky, aby nyní přijelo na okraj politické pouště? Zatímco byly v londýnském exilu, hlavy států Belgie, Nizozemska a Lucemburska založily Benelux. Ten začal opatrně jako celní unie (1948), ale za několik let se vyvinul v ekonomické partnerství bez vývozních a dovozních cel, a v roce 1958 nad sebou již měl zastřešující orgán. Tempo a intenzita této spolupráce se stala stimulem pro šest evropských zemí vedených Francií a Německem, aby rozšířily svoje Evropské společenství uhlí a oceli (založené roku 1950) až do podoby Římské smlouvy z roku 1957. Nebyly to jen první roky Beneluxu, které udávaly tón pro strukturovanou spolupráci v Evropě. Samotný rodný list tohoto širšího evropského projektu, Schumanova deklarace z roku 1950, by měl být považován za hlavní podnět pro evropské spojenectví. Nápad se zrodil v hlavě francouzského podnikatele a poradce vlády pro ekonomické záležitosti Jeana Monneta a byl představen Robertem Schumanem, francouzským ministrem zahraničních věcí. Text této deklarace je krátký a obsahuje dvě navzájem si odporující formulace, ke kterým bych chtěl přivést čtenářovu pozornost. Podívejte se na tučně zvýrazněná a podtržená slova, porovnejte je a potom se zasmějte, když poznáte počáteční systémovou chybu, onu špatnou odbočku.

 

Schumanova deklarace z 9. května 1950

Světový mír by nemohl být zachován bez tvůrčího úsilí, jež je úměrné nebezpečím, která tento mír ohrožují.

Přínos, kterým organizovaná a živá Evropa může přispět civilizaci, je nezbytný pro udržení mírových vztahů. Tím, že už dvacet let Francie usiluje o sjednocenou Evropu, sleduje především jeden cíl - sloužit míru. Sjednocená Evropa vytvořena nebyla, zažili jsme válku.

Evropa se nevytvoří najednou, nebo podle jednoho plánu. Uskuteční se naplňováním konkrétních cílů, vytvářejíc nejprve skutečnou solidaritu. Sdružení evropských národů vyžaduje, aby se skoncovalo s letitým nepřátelstvím mezi Francií a Německem. Cokoli se podnikne v tomto směru, se musí týkat především těchto dvou zemí.

Za tím účelem navrhuje francouzská vláda podniknout okamžitě kroky v jedné poněkud omezené ale rozhodující oblasti.

Navrhuje podřídit celou francouzsko-německou výrobu uhlí a oceli společnému Vysokému úřadu, jako organizaci otevřené účasti jiných evropských zemí. Zavedení společné výroby uhlí a oceli bude mít za následek okamžité vytvoření společných základů pro ekonomický rozvoj, jakožto první etapu Evropské federace, a změní situaci v oblastech, kde se odedávna vyráběly zbraně pro války, jejichž oběťmi byly nejčastěji tyto oblasti samy.

Solidarita ve výrobě, k níž se takto dospěje, bude mít za důsledek, že jakákoli válka mezi Francií a Německem bude nejenom nemyslitelná, nýbrž i prakticky nemožná. Vytvoření této mocné výrobní jednotky, otevřené pro všechny země, které budou chtít se na ní podílet, schopné poskytnout všem zemím, jež bude zahrnovat, základní prvky průmyslové výroby za stejných podmínek, položí reálné základy pro jejich hospodářské sjednocení.

Tato výroba bude nabídnuta celému světu, bez rozdílu či diskriminace tak, aby se přispělo ke zvýšení životní úrovně a k pokroku, pokud jde o mírovou aktivitu. Se zvýšenými zdroji bude moci Evropa dosáhnout úspěchu při plnění jednoho ze svých základních úkolů, a sice v rozvoji afrického kontinentu.

Takto bude možno dospět jednoduše a rychle ke splynutí zájmů, jež je nepostradatelné pro vytvoření ekonomického společenství, a položí se základy pro existenci širšího a hlubšího společenství mezi zeměmi, jež dlouho rozdělovalo krvavé násilí.

Tím, že bude zavedena společná základní výroba, a bude vytvořen nový Vysoký úřad, jehož rozhodnutí bude závazné pro Francii, Německo a pro další země, jež se k nim připojí, vzejde z tohoto návrhu první konkrétní základ Evropské federace, jež je nezbytná pro udržení míru.

Aby se mohlo pokračovat v realizaci takto vytyčených cílů, je francouzská vláda připravena zahájit jednání na těchto základech:

Stanoveným úkolem Vysokého úřadu bude zajišťovat, a to v co nejkratší době, modernizaci výroby a zlepšení její kvality; dodávky, a to za stejných podmínek, uhlí a oceli na francouzský a na německý trh, jakož i na trhy členských zemí; rozvoj společného exportu do dalších zemí; vyrovnání a zlepšování životních podmínek pracujících v těchto průmyslových odvětvích.

Pro dosažení těchto cílů bude, vzhledem k velice rozdílným podmínkám, v nichž se v současné době nachází výroba členských zemí, třeba přijmout dočasně určitá opatření, jež by zahrnovala plán výroby a investic, zavedení mechanismů pro vyrovnání cen, vytvoření fondu na rekonverzi, jež usnadní racionalizaci výroby. Dodávky uhlí a oceli mezi členskými zeměmi budou okamžitě zbaveny veškerých cel a nebudou zatíženy diferenčními dopravními tarify. Postupně se vytvoří podmínky, které spontánně zajistí co nejracionálnější rozdělování výroby na co nejvyšší úrovni produktivity.

Na rozdíl od mezinárodního kartelu, jenž směřuje k přerozdělení a k využívání národních trhů restriktivními opatřeními a k udržování vysokého zisku, zajistí námi navrhovaná organizace fúzi trhů a rozvoj výroby.

Výše definované základní principy a záruky budou obsaženy ve smlouvě, která bude podepsána státy a projde ratifikacemi jejich parlamentů. Jednání potřebná k dohodnutí detailů budou podstoupena za přispění arbitra ustanoveného společnou dohodou. Ten bude pověřen dohledem nad tím, že dosažená ujednání odpovídají uvedeným principům a, v případě, že jednání uvíznou na mrtvém bodě, rozhodne o tom, jaké řešení bude přijato.

Společný Vysoký úřad pověřený řízením tohoto plánu bude tvořen nezávislými osobami, které budou jmenovány vládami na principu rovného zastoupení. Předseda bude vybrán společnou dohodou vlád. Rozhodnutí Úřadu budou účinná ve Francii, Německu a jiných členských zemích. Přiměřená pravidla budou poskytovat možnost odvolání proti rozhodnutí Úřadu.

Zástupce Spojených národů bude akreditován u Úřadu a bude dvakrát ročně podávat veřejnou zprávu Spojeným národům o tom, jak nová organizace pracuje, zejména pak o tom, jak zabezpečuje své cíle.

Instituce Vysokého úřadu nebude v žádném případě předjímat pravidla vlastnictví podniků. Při výkonu svých funkcí bude společný Vysoký úřad brát v potaz pravomoci propůjčené Mezinárodnímu úřadu pro Porúří a závazky všeho druhu uvalené na Německo tak dlouho, dokud tyto budou setrvávat v platnosti.

Vytvoření Evropské federace bylo explicitním cílem. Že k tomu nikdy nedošlo, je kvůli chybě přenechání odpovědnosti vybudovat tuto federaci členským státům a postoupení jmenování vedení Vysokého úřadu, výkonného orgánu ESUO, jehož se stal Jean Monnet prvním předsedou, vládám. Zde tedy hledání společného zájmu začalo. Od začátku bylo nicméně řízeno národními zájmy. A zde došlo k použití oné špatné odbočky.

Že je nemožné začít federaci tímto způsobem, chápali již autoři Listů federalistů. Kvůli tomu odmítli, aby federální ústavu zřídily státy. Rozhodli se založit federaci pomocí občanů samotných. Sice prostřednictvím systému volitelů, ale přeci jen odspoda-nahoru. Skutečnost, že jakákoliv forma evropské spolupráce byla od začátku podnikána státy, čili jejich vládami - což později kulminovalo v Evropské radě, která přijímá všechna zásadní rozhodnutí a hierarchicky je v duchu centrálně zaváděné uniformity tlačí dolu - po celá ta léta bránila vytvoření federace. Původní záměr byl správný, ale jeho realizace byla od samého začátku špatná.

Pokud zamýšlíme vytvořit Evropskou federaci, nejdříve v malém a postupně ji během let rozvíjet vedle současného intergovernmentálního systému, musíme přijmout a navázat na atmosféru a zápal raných let Beneluxu, a federálních ambicí Schumanova plánu; aniž bychom vládám států poskytli jakoukoliv rozhodovací roli. Jak bychom toho mohli dosáhnout?

Dovolte mi na tuto otázku odpovědět dvěma podotázkami: čeho je zapotřebí k založení takového systému a jak bychom na to měli jít? Nejprve je potřeba mít problém. Ten tedy máme, protože čelíme tak velké hrozbě, že člověk může být na pochybách, zda Unie vůbec vydrží. A jak jste Vy, Tombeure, přesvědčivě zdůvodňoval v listu č. 9, že tuto hrozbu nepředstavuje jenom ekonomická a bankovní krize, ale v podstatě významné změny v globálních mocenských poměrech, změny v našich obchodních vztazích a vznik nových silných států, bylo by tudíž moudré, aby Evropa spojila své síly v robustním systému, federaci. Co se hrozeb týče, naše současná situace zcela odpovídá krizi, která v roce 1789 uvolnila cestu americké federální ústavě.

Co dalšího potřebujeme? Nějaké lidi, co věří, že federální spolupráce je samozřejmá. To mi připomíná trojici autorů dovolávající se se zápalem a argumenty v Listech federalistů americké federální ústavy. Ale také ten druh lidí, který v roce 1944 založil Benelux. Do třetice potřebujeme něco, co by připomínalo Schumanův plán: vizi, neopracovanou, střídmou, ale přesvědčivě zaměřenou na dostředivou solidaritu. A nakonec potřebujeme lidi z několika zemí, kteří by s radostí přijali tento přístup za svůj.

Zkrátka potřebujeme problém, pár nebojácných průkopníků, někoho, kdo by sepsal vizi, čímž by ji dostal do povědomí lidí, a lidi, kteří by s takovou vizí souhlasili. Čili, ještě jednou: žádné formální úsilí vycházející od států, vlád, hlav států nebo vedoucích představitelů vlád. Na tomto procesu se mohou podílet, ale nikoliv z pozice svých úřadů a souvisejících mandátů. Protože jinak bychom opět udělali tu samou systémovou chybu, která brání vzniku opravdové federace.

Teď už zbývá jediná otázka: jak na základě těchto ingrediencí vybudujeme federaci?

Dvě věci se musí stát současně: 1) musí se najít určité množství lidí, kteří pochopí, že jejich země je připravená na dostředivou touhu po větší jednotě, aniž by ale ztratila svou suverénní identitu, a 2) musí se objevit člověk jako Schuman, který je schopen tuto vizi jasně vyjádřit. Zdá se, že historie nám napovídá, že bychom tyto lidi, stejně jako v roce 1944, měli hledat v Belgii, Nizozemsku a Lucembursku. Odhodlané lidi, kteří se sejdou, podívají se jeden na druhého a řeknou: “Uděláme to?” Co bylo možné v roce 1944, je možné i nyní. Takoví lidé jsou mezi námi, ale nebudu nikoho jmenovat. Nebudu ani navrhovat někoho, kdo by měl zastat Shumanovu roli a sepsat krátkou, přesvědčivou a dostředivou vizi. Takový člověk je bezpochyby mezi námi. Nechme ale na přirozeném vývoji, aby určil, kdo se postaví a zhostí této historické role, které je nyní zapotřebí.

V tomto duchu by mohl být užitečný základ položen občany Belgie, Nizozemska a Lucemburska, pokud by se dohodli na federální organizaci. Federace tří zemí jako základ pro kompletní Evropskou federaci. Začala by skromně: “In der Beschränkung zeigt sich der Meister.” Omezená jak konstitucionálně, tak institucionálně. K tomu se ještě vrátím. Tyto tři země by jednotlivě opustily intergovernmentální systém - to znamená, že by jako členské státy vystoupily z Lisabonské smlouvy podle čl. 50 odst. 1 - aby do něj opět vstoupily jako federace tří států. Ostatní členské státy Evropské unie by vzápětí mohly následovat.

Jak bylo napsáno výše, musí dojít ke dvěma věcem. Nicméně, pokud se chceme učit z historicky osvědčených postupů, musím se ptát, zda nepotřebujeme ještě třetí prvek.

Jean Monnet byl vizionářský podnikavec, ale neměli bychom zapomínat, že během druhé světové války působil v blízkosti Winstona Churchilla a Franklina Delano Roosevelta, a předtím také amerického prezidenta Woodrow Wilsona, zakladatele Společnosti národů. Toto určitě sehrálo svoji roli v jeho pojetí evropské spolupráce. Po druhé světové válce byl Monnet obeznámen s Marshallovým plánem z roku 1947, prvním pokusem revitalizovat Evropu takovým způsobem, aby mohla být vyrovnávací silou proti sílícímu vlivu Ruska v západním směru. V očích Američanů se ale v tomto ohledu nezašlo dostatečně daleko. To přimělo Dwighta Eisenhowera, v roce 1951 prvního vrchního velitele NATO, aby, dle článku Base Kromhoutse Hoe de Amerikanen de Europese Unie pushten (Jak Američané postrčili Evropskou unii), řekl: “Neexistuje žádné skutečné řešení evropského problému, dokud s konečnou platností nevzniknou Spojené státy evropské.”

Kvůli finančním důvodům chtěla Amerika stáhnout své jednotky z Evropy, ale neodvážila se tak učinit, dokud by nevznikla federální Evropa s jednotnou evropskou obrannou silou, která by byla protiváhou Rusku. Aby prosadila tento koncept, přiměla Amerika země usilující o pomoc z Marshallova plánu vstoupit do Organizace pro evropskou hospodářskou spolupráci, která začala odstraněním obchodních bariér. Spojené státy evropské se svou evropskou obrannou organizací nicméně ještě nevznikly.

Proto předkládám otázku, zda nepotřebujeme třetí přísadu, aby se vytvoření federální Evropy stalo uskutečnitelným: nové postrčení Evropské unie od Spojených států amerických. Nikoliv měkkou diplomacii, ale vědomé popostrkování, s penězi, které by Evropě pomohly překonat její současnou krizi: nový ‘Marshallův plán’? Nebo spíše podpůrný technologický plán pro brannou moc Evropské unie, aby konečně vzniklo federální pouto?

Vážený Tombeure, jelikož sledujeme americkou federalizaci na konci 18. století jako osvědčený postup, bylo by dobré se také podívat na původ a operační systém Beneluxu jako na možné vodítko. Síla obou historických iniciativ může posloužit jako základ pro vytvoření Evropské federace. Hostující autor Fernand Jadoul toto názorně ukáže v listu č. 13.

Pokud by nám chtěl někdo vyčíst, že následování příkladu Spojených států a Beneluxu ignoruje dnešní evropskou realitu, odkázali bychom jej na Met de kennis van toen: Actuele problemen in het licht van de geschiedenis (Se znalostí dřívějších časů: Současné problémy ve světle historie), knihu, ve které Rutger Bregman vysvětluje, že historie je plná užitečných lekcí.

Se souhlasem autora přeloženo z angličtiny.
Doslovné znění překladu Schumanova plánu převzato z portálu Evropské unie.

Autor: Jakub Jermář | pondělí 23.9.2013 10:19 | karma článku: 7,85 | přečteno: 498x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - enormní výhody případné federace

Tombeur podrobně odpovídá na tři otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafu A. Zaprvé, je Tombeurův popis podstaty federace jeho osobní názor, nebo se jedná o převažující doktrínu? Zadruhé, na základě čeho by mohlo být přesvědčivě tvrzeno, že federální organizace je nejlepší formou vládní spolupráce pro Evropskou unii? Zatřetí, proč Tombeur preferuje termín ‘federální organizace’ před termínem ‘federální vláda’?

6.8.2013 v 9:16 | Karma: 6,95 | Přečteno: 413x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik