Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

List č. 18 - Tombeur, listopad 2012

Drahý Klinkersi, před několika týdny jsem psal, že jádrem federalismu je to, že federace (celek, spolek) a federované části (jedno jak se jmenují, třeba členské státy) fungují každý odděleně a paralelně se všemi ostatními. Obě úrovně potřebují vlastní prostor pro tvorbu politik, aby bylo oddělené fungování možné. Uvnitř federace je tento prostor vzájemně garantován, i když se jeho velikost může lišit od federace k federaci. Tato dvojitá nezávislost předpokládá, že se jednotlivé státy postarají o svou vlastní vládu pro vlastní občany a že federace vytváří politiky představující společný zájem všech občanů všech členských států.

Je pravdou, že řada federací záhy po svém vzniku selhala nebo zmizela - od Indonésie přes africké a asijské federace až po evropské federace, jmenovitě Jugoslávii a Československo. Některé existující federace vykazují známky pnutí, například Belgie a Kanada. Pro náš projekt týkající se federální Evropy je zajímavé znát příčiny těchto neúspěšných federálních konstrukcí, způsob jejich rozpadu a proč tato pnutí existovala. Člověk se může učit také z nejhorších příkladů. Z tohoto důvodu hodlám vrhnout trochu světla na některá z těchto selhání, abychom se při tvorbě federální Evropy vyhnuli stejným chybám.

Nejprve bych chtěl načrtnout příběh federací, které nefungovaly, nebo fungovaly jen stěží. U každého z těchto selhání uvedu pár příčinných faktorů. Jeden neúspěšný pokus vytvořit federaci bude probrán více do hloubky: Indonésie. Poté, co jste v listu č. 1 stručně popsal historii Spojených států indonéských, jste se mě zeptal, zda existuje více neúspěšných federací. V odpovědi na tuto otázku popíši vzestup a pád dvou evropských federací: Jugoslávie a Československa. V samostatném listu se budu věnovat vadám v konstrukci belgické federace.

Jako příklad první skupiny federací, které byly naplánované a dokonce založené, ale nefungovaly, nebo fungovaly po velmi krátkou dobu, si nejdříve vezmu Indonésii. Když v roce 1945 muselo poražené Japonsko ukončit okupaci nizozemské kolonie ve Východní Indonésii, došlo k převzetí moci indonéským hnutím odporu na západní straně Indonésie spolu s vyhlášením nezávislosti. Nizozemské pokusy udělit Indonésii autonomii úpravou ústavy a udržet tak souostroví uvnitř království se zas a znovu setkávaly s odporem. Přes několik dohod se nepodařilo zabránit tomu, aby si Nizozemsko přidržovalo moc nad Indonésií pomocí ‘policejních akcí’. Začátkem roku 1946 Nizozemsko navrhlo vytvoření federálního indonéského státu a proces jeho založení se rozběhl.

Odpor proti Nizozemsku nicméně pod mezinárodním tlakem znatelně narostl. Začínala tehdy éra, kdy se po celém světě právo na sebeurčení psalo velkými písmeny. V roce 1949 byla zorganizována meziindonéská konference. Přítomny byly centrálně řízená Indonéská republika, založená javánským obyvatelstvem pod vedením Sukarna a jeho následovníků, a dalších patnáct teritorií, aby se pokusily založit nezávislou Republiku spojených států indonéských (RUSI). V prosinci 1949 byla nizozemská suverenita legálně převedena na RUSI. Brzy poté došlo k několika revoltám, z nichž některé byly vedeny Sukarnem. Ve výsledku bylo patnáct teritorií pohlceno Indonéskou republikou, a tím pádem ztraceno RUSI. I když se postavila Východní Indonésie proti tomuto postoupení, boj mezi legitimní RUSI a nelegitimní, ale fakticky existující, centrálně řízenou unitární Indonéskou republikou vedl v srpnu 1950 k rozpuštění RUSI a její úplné absorpci republikou.

Vyvstává otázka, jaké příčiny přispěly k tomuto neúspěšnému pokusu o federalizaci.

Po odchodu Japonska neměla Indonésie zavedenou státní strukturu. Lokální elity tak mohly vyplnit vzniklé vakuum odporem proti kolonizátorovi a vybudováním vlastní vlády. To mělo sehrát důležitou roli, když bylo třeba učinit volbu mezi unitárním státem a federalismem, obzvláště v západní části Indonésie. Nepovažovali ji za volbu mezi dvěma formami organizace státu, ale mezi dvěma politickými profily: federalismus byl považován za pronizozemský, tím pádem cizí a koloniální; unitární stát byl považován za původní, národní a moderní. Na jedné straně měl federalismus negativní konotaci: byl spojován s externě zaváděnou formou společenského života a s chaosem, který by ohrozil územní celistvost, protože národní identita byla křehká díky velké diverzitě lokálních a regionálních kultur. Republikánská elita považovala tyto kultury za primitivní a feudální, zatímco národní identitu za moderní. Na druhé straně existovalo spojení unitární republiky s obnovenou nezávislostí, tedy s emancipací, což znamenalo, že lidé dávali přednost republice.

Federalismus by jinými slovy posílil vnitřní i vnější hrozby pro nový stát, zatímco unitární stát by je zmenšil vytvořením jednoty a stability. RUSI nebyly založeny v zavedeném a demokratickém systému, ani v pluralitní společnosti. Provizorní federální ústava navíc říkala, že zastupitelé z každého členského státu nebudou voleni občany, ale jmenováni příslušnými vládami, z nichž většina byla proti federaci. Z toho plyne, že ve skutečnosti vznikl intergovernmentální systém, který byl nepřátelský k vertikální dělbě moci, tím pádem proti federalismu. Plánovaná federace navíc vykazovala určité nerovnováhy: byla by (v profesionálním žargonu) společensky a politicky asymetrická, protože skoro polovinu indonéské populace tvoří Javánci (asi 42 %). Ve federaci mohli vliv pouze ztratit.

Abych tento příklad uzavřel, rád bych citoval z příspěvku Thomase Goumena v knize Defunct Federalism, pasáž, která jasně vysvětluje jádro indonéského příběhu: “Indonéský příklad přidává na významu hypotéze, která říká, že pokud je federalismus zaveden zvenčí a postrádá konsolidované demokratické instituce, je pravděpodobné, že selže. V případě Indonésie bylo selhání napomoženo také absencí konzistentního ústavního rámce a asymetrií moci mezi Republikou a ostatními federálními útvary.”

Tento příběh není ojedinělý. K podobným pokusům zřídit federaci z iniciativy, nebo aspoň za aktivní spolupráce bývalého kolonizátora docházelo v prvních dvou desetiletích po druhé světové válce, jen aby rychle selhaly ze stejných důvodů. Stalo se tak v Africe v případě Rhodesie a Ňaska, a Kamerunu. Federální Etiopie-Eritrea rovněž selhala, navzdory intervenci nedávno předtím založené Organizace spojených národů. V Pákistánu-Bengálsku Britové zanechali Government of India Act s federálními charakteristikami. Z tohoto zákona se stala provizorní ústava. Pákistán nicméně centralizoval svou vládu bez britského ovlivňování.

Jaké ponaučení plyne z těchto neúspěšných pokusů o federalizaci? Zaprvé to, že externě či shora-dolů zavedený federalismus nefunguje. Musí být splněny určité podmínky. Jednak musí existovat společné hodnoty a zájmy jako hybná síla pro vytvoření federace. Je také důležité, aby byla politická reprezentace legitimní a připravenost spolupracovat a projevovat solidaritu vzájemná, obzvláště pokud federace zahrnuje rozdílné skupiny obyvatelstva. Ve všech výše zmíněných případech nebyly dvě nebo více z těchto podmínek splněny.

Nyní zpátky do Evropy, ke dvěma federacím, které po čase přestaly existovat. Jedna, Jugoslávie, skončila v násilnostech a druhá, Československo, politickou dohodou.

První jugoslávská ústava z roku 1946 byla kopií sovětské ústavy, až na to, že jugoslávské členské státy neměly právo zřizovat armádu nebo prosazovat svou vlastní zahraniční politiku. Jugoslávie byla vystavěna na třech úrovních: federální, republikové a administrativní. Poté, co se Jugoslávie v roce 1948 odklonila od Sovětského svazu, začala kombinovat komunismus s federalismem: její ideologie musela podporovat federalismus i stát, skrze základní princip územní organizace. Přesněji řečeno, nové ústavy (1953, 1963 a 1974) zavedly a posílily praxi ekonomické samosprávy: federace se stala společenstvím ‘producentů’ spíše než společenstvím národností. Samospráva na úrovni obchodních jednotek se tím pádem stala významným rysem federace. Samospráva pronikla do všech vrstev veřejného života. Ve výsledku se moc přesunula z centra na periferii, do federovaných republik.

Jeden z politiků podporujících systém samosprávy, Slovinec Edvard Kardelj, prohlásil, že federální vláda již nedisponuje nezávislou mocí nad společností, že ani nemá ve společnosti svou vlastní identitu a že se postupně stává nástrojem společnosti organizované prostřednictvím samosprávy. Komunistická vláda zůstala stát pevně na nohou, i když více v členských státech nežli ve federální vládě. Institucionální zakotvení federalismu bylo zavrženo. Federace ztratila svůj ústavní základ a existovala jen v politice komunistické strany a lidové armády. Vedle toho Josip Broz Tito stále prosazoval jako ‘organickou’ identitu tu jugoslávskou, což měla být symbióza mezi republikovou identitou (identitou členského státu) a poutem s jugoslávskou státní komunitou. Místní a regionální samospráva nicméně posílila a pocit jugoslávské spřízněnosti ochladl.

Během 80. let, po Titově smrti, nabral proces defederalizace na rychlosti. Republikové elity se zajímaly pouze o svůj vlastní členský stát, i na úkor ostatních republik a federace. Postupně se z nich staly soupeři.

Jugoslávská republika zkolabovala brzy po rozpadu Sovětského svazu a východního bloku, i když to mohlo být jen spouštěčem, nikoliv opravdovou příčinou. Násilí mezi jugoslávskými republikami propuklo díky tomu, že se jejich hranice neshodovaly s rozličnými etnickými skupinami.

V jednom z předchozích listů jsem zmínil nizozemský návrh změnit republikové (i jiné) vnitřní hranice Jugoslávie. Tento návrh byl ostatními zeměmi EU zamítnut. Z mého pohledu šlo o zásadní chybu, která vedla k tisícům mrtvých v Jugoslávii. Konflikt přetrvává do dnešních dnů, nejen v srdcích a myslích lidí, ale také v politice a strukturách, kupříkladu v umělém státě Bosna a Hercegovina. Tento stát existuje jen díky okupaci a poručnictví mezinárodního společenství. Zajímalo by mne, proč se před a po válce v Jugoslávii nenašel ani jeden evropský politik, který by zorganizoval politickou konferenci o Balkánu.

Jak může být toto selhání vysvětleno?

V zájmu důležitosti pro Evropu se omezím na následující prvky. Zaprvé je patrné, že politická praxe a organizace státu nebyly v souladu: federální instituce existovaly jen proto, aby podporovaly stranické programy, nikoliv aby poskytovaly řešení sporů. Když se vyskytl spor, řešil se pomocí externích nástrojů. Ústava se soustředila spíše na vytváření ideálního řádu - který nikdy nenastal - než na řešení politické situace v Jugoslávii. Vše bylo zaměřeno na maximalizaci moci, nikoliv na konstrukci státu, který by dlouhodobě dokázal řešit konflikty. Následující věta z příspěvku Matta MacCullocka a Silvie Susnjic v knize Defunct Federalism shrnuje vysvětlení jugoslávského dramatu v kostce: “V tomto směru se zdá, že příklad Jugoslávie naznačuje, že uvalení federalismu umocněné neschopností přijít s jedinou představou myšlenkového rámce státu přispělo ke konečnému kolapsu federálního projektu.”

Jaké ponaučení si z toho vzít? Federalismus vyžaduje konstitucionální i institucionální organizaci, přinejmenším určující jasnou dělbu moci mezi federálním celkem a pravomocemi členských států; a také mechanismus pro řešení konfliktů. Jugoslávská ústava tyto prvky navzdory svým čtyři sta článkům postrádala. Federální úroveň byla navíc podkopávána tím, že samospráva byla organizována pouze na nižších úrovních než federální. Federální celek tím pádem neměl šanci vytvořit celonárodní integrující dynamiku.

Československo se formálně stalo federací v roce 1969. Podle zákona byla země rozdělena na dvě socialistické republiky. Každá republika měla svůj vlastní parlament (Národní radu) a vládu; pro celou zemi vznikl federální parlament (Federální shromáždění) složený ze dvou komor a federální výkonná moc. Nejvíce politické moci bylo nicméně stále rozděleno mezi Československou komunistickou stranu a Slovenskou komunistickou stranu. Prvně jmenovaná byla zodpovědná za přijímání primárních rozhodnutí týkajících se tvorby zákonů a jejich vykonávání.

V roce 1969 se staly životní styl a hodnoty všech obyvatel srovnatelnými, bez ohledu na jejich národní identitu. Souviselo to se značnou mobilitou mezi oběma komunitami: na základě průzkumu z roku 1990 uvádělo 57 % slovenské populace, že má české přátele a 31 % mělo české příbuzné, zatímco 23 % české populace deklarovalo, že má slovenské přátele a 45 % mělo slovenské příbuzné. V období po pádu Berlínské zdi v roce 1989 se Československo poprvé stalo zároveň federací a zároveň demokracií.

Navzdory tomuto obrázku poměrně integrované společnosti posílil výsledek voleb z roku 1992 dva nesrovnatelné pohledy na organizaci státu. Tyto vize byly podporovány dvěma největšími, stejně silnými politickými stranami v obou komunitách. Co bylo tím nepřekonatelným rozdílem mezi oběma vizemi? Zásadním rozdílem bylo to, zda je federace postavena zdola-nahoru nebo shora-dolů. První názor říkal, že dílčí, federované části země delegovaly některé svoje pravomoci směrem nahoru do federace. Druhý názor říkal, že federace delegovala některé pravomoci směrem dolů do členských států. Slovenský představitel Vladimír Mečiar obhajoval první názor, žádaje suverenitu pro členské státy ve společném státě. Český zástupce Václav Klaus nemohl tento názor přijmout; podle něj šlo o hybridní systém. Již od začátku se distancoval od federalismu a začal s Mečiarem domlouvat rozdělení země na dvě části. Federální Československo přestalo 1. ledna 1993 existovat a přeměnilo se na dva státy.

Taková jsou fakta. Nyní se opět musíme zabývat otázkami o příčinách rozpadu této federace.

První tezí je to, že federalismus jako státní model byl opakovaně používán nikoliv jako cíl sám o sobě, ale jako nástroj sloužící politickým účelům, které neměly s právem občanů na sebeurčení nic společného. I když se při několika příležitostech zdálo, že byl koncept federalizace považován za důležitý, pomocná role federalismu vedla k polovičatým politickým opatřením. Překážky narovnávání vícevrstvé identity byly odbourávány pouze politicky, nikoliv institucionálně, a související problémy byly proto vyřešeny jen příležitostně a dočasně. Tlaky způsobené federálními defekty a jejich vnímání tím pádem přetrvávaly. Jak se zdá, svou negativní úlohu sehrály základní mýty - příběhy o vzniku národa. Starý příběh pro Čechy, čerstvý pro Slováky. Češi ve Slovácích spatřovali mladší bratry, kteří museli být iniciováni a mělo k nim být tedy přistupováno povýšenecky. Tyto mýty stály v cestě vzniku federální identity. Rozdílné dějiny obou komunit, nikoliv však vzájemně nepřátelské (nevraživost existovala mezi Slováky a Maďary) vedly k pocitu nerovnosti mezi oběma státy. Toto vzájemné chápání nerovnosti se ještě zvětšilo se založením státu. Češi neviděli rozdíl mezi svou vlastní identitou a československou národností, ale Slováci ano. Pocit nerovnosti byl také živen asymetrickou organizací federace. Se Slováky bylo zacházeno jinak, nejdříve politicky za dob komunismu - tím, že měli svou vlastní stranu - a posléze institucionálně; z pohledu Čechů šlo o privilegia, ale Slováci to cítili jinak.

I v tomto případě musíme dojít k závěru, že federalismus nebyl cílem sám o sobě, aby vytvořil přidanou hodnotu pro federující se skupiny, ale sloužil jako nástroj pro dosahování jiných politických cílů. To také mohlo být příčinou tohoto neúspěchu. Institucionálně nerovný přístup k oběma komunitám mohl rovněž sehrát svou roli, konkrétně založení samotné federace. Podle Slováků nutné, pro Čechy nadbytečné, čili v jejich očích privilegium pro Slováky. Dále pak, stejně jako v Jugoslávii, neexistovala žádná opatření pro řešení sporů. Pravděpodobně proto, že obě země byly řízeny diktátorskými režimy jedné strany. Taková opatření byla považována za nepotřebná, protože komunistická strana za všech okolností reprezentovala stát. V poslední řadě, náhlá otevřenost a unikátní emancipace politického života v Československu, situace, se kterou se obě komunity nikdy předtím nesetkaly, mohly přispět k rozpadu země na dva samostatné státy. Proces demokratizace, který měl za následek, že zdrženlivý postoj ke změně politických hranic byl v tomto případě uvolněn, na rozdíl od konzervativního postoje k hranicím, kterého je možno si všimnout jinde ve světě.

Obě komunity si za těchto okolností neuvědomily, že federální identita může být šancí na morální, kulturní a politické posílení jejich příslušných národních identit. Vyhodnocení oné přidané hodnoty by přitom nemuselo být v každé komunitě stejné. Komunity skutečně mohou mít rozdílné důvody pro vytvoření federace. Společné porozumění přidané hodnoty federalismu je nicméně nutné.

Jan Růžička a Kamila Stullerová velmi dobře vystihují selhání federalismu, je-li používán jako prostředek a nikoliv jako cíl sám o sobě. V knize Defunct Federalism píší (záležitost týkající se nejenom Československa, ale všech zmiňovaných případů a Belgie, o které bude následující list): “Pomocná funkce československého federalismu, jak je popsána v této kapitole, je přesně případem federalismu, který byl zas a znova používán jako prostředek pro dosahování jiných politických účelů. Nikdy nebyl považován za dobrý sám o sobě.”

Tento i další případy, zdá se, ukazují, že úspěch federalismu závisí na srozumitelnosti, s jakou je popisován jeho přínos pro politickou svobodu, demokratickou odpovědnost, ekonomickou konkurenceschopnost i kulturní bohatství. Aby se tato přidaná hodnota vysvětlila, je zřejmě zapotřebí dostatečně dlouhé debaty. Nemohu dostatečně zdůraznit následující fakt: vytvoření federace vyžaduje veřejnou, široce podporovanou společenskou diskuzi. Možná by měly být o Evropské federaci zorganizovány veřejné konference a referenda. Co Vy na to, drahý Klinkersi?

Se svolením autora přeloženo z anglické verze.

Autor: Jakub Jermář | pátek 29.11.2013 10:17 | karma článku: 10,22 | přečteno: 406x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - enormní výhody případné federace

Tombeur podrobně odpovídá na tři otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafu A. Zaprvé, je Tombeurův popis podstaty federace jeho osobní názor, nebo se jedná o převažující doktrínu? Zadruhé, na základě čeho by mohlo být přesvědčivě tvrzeno, že federální organizace je nejlepší formou vládní spolupráce pro Evropskou unii? Zatřetí, proč Tombeur preferuje termín ‘federální organizace’ před termínem ‘federální vláda’?

6.8.2013 v 9:16 | Karma: 6,95 | Přečteno: 413x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik