Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - secese Texasu a další palčivé otázky

Jasná vyjádření Tombeura v listu č. 5 motivují Klinkerse, aby do podstaty konceptu federace proniknul ještě hlouběji. Ve čtyřech paragrafech pokládá Tombeurovi otázky. V prvním paragrafu zjišťuje, zda listy č. 4 a 5 vyjadřují Tombeurovy osobní názory, nebo zda jsou obecně sdíleny odborníky v tomto odvětví. Ve druhém paragrafu se Klinkers ptá, jak daleko do minulosti můžeme sledovat úvahy o federální organizaci. Jedná se o relativně nový úkaz, anebo jeho počátky existovaly již před několika staletími? Třetí paragraf zmiňuje téma, které by mělo být probráno později, konkrétně pozici Spojeného království ve federální Evropě. Bude Spojené království, stejně jako je tomu v současném intergovernmentálním systému, samostatným prvkem v rámci evropské federace? Ve čtvrtém paragrafu se táže, kde se vezme hnací síla, která změní nefunkční intergovernmentalismus EU na federální systém.

List č. 6 - Klinkers, srpen 2012

Vážený Tombeure, v tomto listu č. 6 Vám položím řadu dotazů. Abychom na ně mohli snadněji odkazovat, přiřadím každému jedno písmeno.

Paragraf A

V listech č. 4 a 5 jste přesně popsal, co federace je. A také co federace není. Tím bylo rozptýleno několik mylných představ o podstatě federální formy vlády. Pořád ale zbývá vyjasnit několik věcí:

  1. Jedná se o Vaše osobní názory, které jste předložil, aby o nich debatovali nebo je zpochybnili druzí? Anebo je to, co definujete jako charakteristické vlastnosti federálního systému, považováno za převažující vědeckou teorii, kterou se zabývá rozsáhlá bibliografie na konci našich rozhovorů? Tím pádem celkově nepodléhající odlišným výkladům?
  2. To, že se objasnilo, co federace je, ještě neznamená, že federace je, ze své podstaty, nejlepší formou vládní spolupráce pro Evropskou unii. Jinými slovy, proč by si měli evropští občané hromadně vybrat federaci? Jaké jsou výhody oproti stávajícímu intergovernmentálnímu rozhodování? A nemůže mít evropská federace také nevýhody? Pokud ano, měli bychom být v tomto směru upřímní.
  3. Mluvíme o federální organizaci, nikoliv o federální vládě. Na začátku listu č. 2 jsem Vás požádal o vysvětlení, proč před pojmy jako ‘federální vláda’ nebo ‘federální stát’ dáváte přednost pojmu ‘federální organizace’.

Nyní k jiným záležitostem.

Paragraf B

Nejdříve se vraťme k Johannu Althusiovi, kterého zmiňuji v listu č. 2 a Vy ve Vaší reakci v listu č. 5. Vy jej prakticky považujete za zakladatele federalistického smýšlení. Pokud ale bude zvídavý čtenář chtít vědět o tomto autorovi víc, ve Wikipedii se dočte, že Althusius je považován za zakladatele konfederalismu. Z tohoto důvodu jsem se Vás v listu č. 2 ptal, zda je Váš pohled na Althusia jako otce federalismu sdílen ostatními.

Podle Wikipedie tomu tak není. Nepřímo jste ale na toto odpověděl v prvním odstavci listu č. 5, i když jsem mu nejprve nepřikládal velký význam. Píšete, že konkrétní název aktu není důležitý. Důležité jsou závazky z něj plynoucí.

Pojmy jako například ‘akt’, ‘smlouva’, ‘dohoda’ a ‘ústava’ nejsou, podle Vašeho názoru, zásadní pro klasifikaci organizace jako konfederální, nebo federální. Jediná věc, na které záleží, je to, co bylo dohodnuto, ne jak se to jmenuje. Z toho vyvozuji, že Althusiův popis požadované státní formy obsahuje tolik znaků, že se domníváte, že je třeba mluvit o federálním modelu, i když Wikipedie říká něco jiného. Ztotožňujete se s mým vysvětlením Vašeho postoje? Pokud ano, někdo by měl upravit příslušný text ve Wikipedii.

Paragraf C

Mám ještě další nejasnost. V listu č. 5 prohlašujete, že nezbytnou vlastností federálního konceptu je, že každá vláda (federální úroveň i úroveň federovaná či členských států) si je rovna v suverenitě a že všechny vlády obou úrovní jsou vázány vzájemnou solidaritou. Jako příklad uvádíte Québec. I přesto, že existuje silné hnutí za vystoupení z kanadské federace, Québec nezískal žádný zvláštní statut. Jinak řečeno, podstata této věci je, že žádná z částí federálního systému nemá jednostranné právo opustit federaci, i kdyby to bylo jejím přáním. Opuštění federace je možné jedině pokud všechny části, tedy federální část i členské státy, jsou ve vzájemné shodě.

Co ale říkáte na vystoupení hrstky států z americké federace v roce 1861? Včetně Texasu. Po bitvě u Alama v roce 1836 získal Texas nezávislost na Mexiku, se Samem Houstonem jako prvním prezidentem. Po Aljašce největší a druhý nejlidnatější, vstoupil Texas v roce 1845 do Unie jako 28. stát. Proč až v roce 1845? Severní státy byly proti jeho přistoupení kvůli jeho podpoře otroctví. Aby se mohl ekonomicky a územně významný Texas stát členem federace, umožnil federální zákon, jímž byl do federace přijat, aby Texas (a další státy jižně od řeky Ohio) mohl dál praktikovat otroctví. Poté, co byl Abraham Lincoln zvolen federálním prezidentem, sedm států vystoupilo a v únoru 1861 vytvořilo Konfederované státy americké. S Jeffersonem Davisem jako prezidentem a ústavou, která zaručovala pokračování otroctví.

Ačkoliv Lincoln - v té době ještě nezastával svůj úřad - nebyl znám jako radikál, jeho postoj proti otroctví byl dostatečnou motivací pro jižní státy, aby opustily federaci. Paul Brill v 1600 Pennsylvania Avenue popisuje, jak se Lincoln už v roce 1858 v ostré debatě s jiným prezidentským kandidátem, Stephenem Douglasem, vyprofiloval jako ‘abolicionista’: chtěl skoncovat s otroctvím. To z něj v jižních státech učinilo personu non grata. Jakmile zjistily, že se Lincoln stane prezidentem, jednostranně vystoupily z federace ještě předtím, než se ujal úřadu.

Prezident James Buchanan, tehdy stále ještě úřadující, dal jasně najevo, že jižní státy svou secesí jednaly v rozporu s ústavou, ale novou situaci přijal jako politický fakt, který nemohl nebo neplánoval změnit. Ve své knize Všichni prezidenti: Od George Washingtona po Baracka Obamu Frans Verhagen píše, že toto činí, v souladu s názorem všech amerických politických historiků, prezidenta Buchanana nejhorším ze čtyřiceti čtyř amerických prezidentů. Byl následován prezidentem, který je naopak odborníky považován za nejlepšího: Abrahamem Lincolnem. Podle Verhagena byl Lincoln osobně proti otroctví, ale neviděl žádnou ústavní možnost, jak jej zakázat. Otroctví chtěl alespoň omezit na jižní státy a předpokládal, že nakonec vymizí samo.

Ve svém inauguračním projevu v březnu 1861 Lincoln prohlásil, že ústava neumožňuje oddělení od Unie. Byl připraven umožnit zachování otroctví na Jihu, ale nikoliv vystoupení z Unie. Integrita Unie byla nade vším. Teprve až v září 1862 se naplno postavil proti otroctví. Od prvního výstřelu vypáleného v dubnu 1861 se občanská válka nesla v duchu zachování federální unie a v tomto rámci také emancipace otroků. Jednalo se o kombinaci právní a lidské morálnosti, která nakonec vedla k vítězství Severu v roce 1865. A tehdy v prosinci 1865 zavedl třináctý dodatek federální ústavy ústavní zákaz otroctví. Po období známém jako rekonstrukce se Texas znovu ocitl ve federaci v roce 1874.

Otázka, kterou bychom v rámci správné charakterizace federálního systému měli zodpovědět, zní: co dalo Texasu a ostatním státům právo jednostranně opustit federaci? Vyjednaly si, abychom ospravedlnili jejich secesi v roce 1861, v čase svého vstupu do federace zvláštní statut nebo chartu?

Z informací, které mám k dispozici, se nemohu dobrat odpovědi. Tento problém bychom ale vyřešit měli. Abych se vyjádřil naprosto přesně, zopakuji jeho popis jiným způsobem:

  • Pro federální organizaci je klíčové, že žádný stát nemůže z federace vystoupit jednostranně.
  • Přesto tak Texas a několik dalších států Spojených států amerických učinilo v roce 1861.
  • Později do federace opět vstoupily.
  • Toto mě přivádí na následující:
    • Bylo by myslitelné, že Texas získal v momentě svého vstupu do federace v roce 1845 právo jednostranně federaci opustit v roce 1861? A ostatní státy také?
    • Pokud ano, jak by to mohlo být v souladu s tím, co bylo napsáno výše, konkrétně, že žádnému členskému státu není dovoleno jednostranně vystoupit z federace?

Pokud bychom odpověď na tyto otázky nenalezli, vyvstala by další nejasnost: měli bychom předpokládat, že v tomto raném stádiu vývoje federálního modelu, kolem roku 1850, byl jednostranný odchod státu pořád ještě přípustný? A že až teprve později se stala nepřípustnost jednostranného opuštění typickou vlastností federálního smýšlení?

Skutečnost, že bych rád věděl, zda je nepřípustnost jednostranného vystoupení možno chápat jako typický prvek federace, má co do činění s pochybností o tom, co by dělalo Spojené království, pokud by zbytek Evropské unie vytvořil skutečnou federaci. Představte si, že by měl Texas speciální statut, který by mu umožňoval učinit vlastní rozhodnutí vystoupit, v důsledku čehož bychom tento prvek museli považovat za volitelný. Pro Spojené království by to mohla být jediná možnost, jak se podílet na federální Evropě: vstoupit do evropské federace za podmínky, že může odejít na základě své vlastní pravomoci. Samozřejmě s rizikem, že ostatní státy také budou chtít takovou pravomoc. Rád bych od Vás slyšel Váš názor.

Paragraf D

V tomto paragrafu bych rád mluvil o zdroji, o duši, o hnací síle, která způsobí, že si lidé zvolí federaci. Zdá se, že jsem se na něco podobného ptal již v paragrafu A, ale tam mi šlo vyloženě o jednoduchá fakta mluvící ve prospěch, anebo proti federální formě vlády. V tomto paragrafu pátrám po nádherné hvězdě, ke které vzhlížíme a kterou následujeme na své pouti k federální unii.

V Listech federalistů byla hvězda, kterou sledovali, jasná a čistá: svoboda. Svoboda ve dvou ohledech: být svobodnými od panovačné cizí země, v tomto případě Spojeného království, a především nebýt poddanými monarchovi. Důraz na svobodu zůstal pojícím faktorem ještě mnoho let po anglické dominanci. Udržení této svobody převládalo ve všech stránkách politického a teoretického myšlení té doby. Pouze pokud porozumíme této touze po svobodě, budeme mít jasno i v tom, proč Hamilton, Madison a Jay kladli tak neuvěřitelně silný důraz na důležitost toho mít republiku. Pro ně byla federální ústava synonymem státnického uvažování vycházejícího od lidí a nikoliv z dědičné monarchie. Je proto pochopitelné, že kombinace svoboda - federální ústava - republika byla populární mezi devíti z třinácti států, kterým byla možnost zvolit si federální systém předložena. A další čtyři následovaly vzápětí. Konec konců, většina jejich obyvatel, nebo jejich rodičů, utekla do Ameriky před státním či náboženským despotismem. Navrhovaná republikánská ústava, založená na myšlenkách lidí samotných, byla příslibem svobody.

Zajímavý detail: autoři Listů federalistů soustavně rozlišují mezi demokracií a republikou. První odmítají, druhou vítají. Chvíli to trvá, než demokrat z 21. století pochopí, co tím mysleli. V roce 1787 byl koncept ‘demokracie’ spojován s čistou lidovou suverenitou, čili s právem každého občana podílet se na rozhodování. Autoři tvrdili, že něco takového může být zorganizováno jen ve velmi malých komunitách, což nebyl případ unie velikosti Spojených států. Z tohoto důvodu si vybrali republikánskou formu. V současné terminologii se nejedná o nic jiného než o zastupitelskou demokracii.

Tak tedy, svoboda byla hnací silou pro vytvoření americké federace: odstředivé části hledaly stálost a soudržnost v dostředivém bodě. A jak se věci mají v současné době v Evropě? Dostředivý charakter máme s Amerikou 18. století společný. Zatímco naříkají a podpírají se, padají a znovu se staví na nohy, snaží se 27 států v Evropě najít společný střed, aniž by ale učinily krok směrem ke skutečné federální vládě. Proč se to zdá být tak obtížné? Je to proto, protože my v Evropě nemáme takovou naléhavou potřebu svobody? A tím pádem nám chybí ‘posvátný oheň’ jako hnací síla směrem k rozhodnému a věrohodnému politickému rozhodování? Zřejmě to tak bude. Žádný oheň, tím pádem žádný zdroj energie, žádná síla a žádný směr?

Samozřejmě nesmíme zapomínat na to, že původně taková hnací síla jistě existovala, aby Evropskou unii odlepila od země: touha nikdy více nezažít v Evropě válku. Snad bychom měli jít ještě dále než jsou děsy dvou světových válek v minulém století. Ve své neskutečně podrobné knize Belgie, historie bez země popisuje Rolf Falter devatenáct století násilí, vražd, zabíjení, znásilňování, zneužívání a teroru v Evropě, se zaměřením na tu část Evropy, kterou dnes známe jako Belgii a Nizozemsko. Na rozdíl od Severní Ameriky je naše historie plná strukturovaného, vládou řízeného násilí. Ale může být toto zdroj pro prohlubování evropské vzájemnosti? Zřejmě ne. Alespoň ne pro tu část Evropy, kde se rozdávají karty. Naše výrazně zvýšená prosperita a desetiletí absence jakéhokoliv ozbrojeného střetu v Evropě, pomineme-li válku na Balkáně, oslabily víru v to, že: “Potřebujeme Evropskou unii, abychom zabránili válce doma!”

V současné době neexistuje žádná hluboce pociťovaná myšlenka, která by mohla sloužit jako motor pro politicky přesvědčivou a široce přijímanou federální formu vlády. Ještě hůře: maličké krůčky, kterými nicméně postupujeme vpřed, opatrná prohlášení předních evropských lídrů zaznívající ve prospěch větší politické ‘integrace’, vycházejí všechny z ekonomické krize. To znamená, že vycházejí z něčeho, co musíme pokládat za celkem smutné. Z negativního zdroje. Jediné pozitivum je ve rčení: “Nikdy nepromrhej dobrou krizi.” Pokud by ale měl být takovýto cynismus základem pro rozhodnutí ustanovit evropskou federaci, potom bych začal být na pochybách.

Proto Vám položím tu nejzásadnější otázku. Američané měli ‘svobodu’. Co by mohlo být ‘bruselskou’ hnací silou, která by povzbudila Evropany, aby se povznesli nad své úzkoprsé nacionalistické zájmy a která by je rozhodně a přesvědčivě přiměla vybudovat federální Evropu?

Se svolením autora přeloženo z anglické verze.

Autor: Jakub Jermář | čtvrtek 25.7.2013 10:01 | karma článku: 6,60 | přečteno: 285x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik