Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - krize v Evropě a inspirace za oceánem

Klinkers a Tombeur vysvětlují, proč je podle nich nutné zahájit diskuzi o přednostech federální Evropy. Ze široka nastiňují nedostatky současného intergovernmentálního operačního systému Evropské unie. Vysvětlují, proč se rozhodli svůj dialog vést formou po vzoru amerických Listů federalistů, jedinečné sbírky rukopisů z let 1787-1788, pojednávajících o návrhu federální ústavy Spojených států amerických. Federalisté i antifederalisté nechť se s jejich sbírkou Evropských listů federalistů seznámí a vyjádří se k ní.

List č. 0 - Klinkers & Tombeur, srpen 2012

Od roku 1999 si my, Leo Klinkers a Herbert Tombeur, vyměňujeme názory ohledně předností, jaké by měla federální Evropa. Dle našeho mínění je současné intergovernmentální vedení Evropy, v padesátých letech minulého století užitečné a potřebné pro vznik konceptu Evropského společenství, již dlouho za hranicí své životnosti. Nyní, ve druhé dekádě 21. století, tento operační systém stále více a více poškozuje ideu společné Evropy. Ztratil svůj pozitivní účinek pro evropskou soudržnost a spolupráci a oproti svému původnímu záměru je řízen sobě vlastními národními zájmy ("vlastní stát má přednost"). Hranice tohoto systému musíme překročit. Nemůžeme si dovolit zamrznout v 60 let starém politickém konceptu, ve formě organizace, kterou již od té doby (vnitřně) silně změněná Evropa nemůže nadále využívat. Evropa nutně potřebuje přizpůsobovat svůj styl vládnutí rychlým (vnějším) změnám, ke kterým dochází v Asii, Africe a Jižní Americe. V opačném případe, jak jednou řekl prezident bývalého Sovětského svazu Michail Gorbačov: "Život potrestá toho, kdo přichází příliš pozdě."

Zdá se, že bankovní krize následovaná hospodářskou krizí nabízí šanci představit si Evropské společenství jako federální organizaci. Ačkoliv je odpor lidí proti federální Evropě znát v mnoha členských státech, evropští lídři si zřejmě uvědomují, že onomu slovu začínajícímu na F se již nebude možné déle vyhýbat. Aniž by přímo mluvili o potřebě učinit politický kvantový skok, od intergovernmentálního k federálnímu, mluví představitelé vlád v letech 2011–2012 o potřebě větší politické ‘integrace’, která by poskytla lepší základ pro již uskutečněnou hospodářskou integraci. Většinou ale mluví nepřímo, často používají podivné věty. Co si například myslet o prohlášení lucemburského premiéra a zároveň předsedy Euro skupiny - skupiny odborníků, která radí Radě ministrů financí EU (Ecofin) - Jeana-Clauda Junckera z průběhu roku 2011. V reakci na tvrdou společenskou kritiku beroucí si na paškál nerozhodnost Evropy, která není schopná společně přijmout kroky, které by založily hospodářskou unii na unii politické, řekl něco v duchu těchto slov: "My politici víme naprosto přesně, co bychom měli udělat, ale pokud bychom to opravdu udělali, prohráli bychom další volby." Toto je závěr, který je příznačný neochotě evropských politiků otevřeně podporovat federalizaci, ale také znamení toho, že k federalizaci Evropy nevyhnutelně dojde.

Pochopitelně existují i politici, kteří už mnohokrát a bez skrupulí obhajovali myšlenku federalizace Evropské unie. Například bývalý belgický premiér Guy Verhofstadt, nyní poslanec Evropského parlamentu. A také Alexander Pechtold, bývalý ministr pro správní reformy v Nizozemsku a nyní lídr D66 v nizozemském parlamentu. A, zatímco píšeme tento text v létě 2012, jistě jsou i další jasní političní zastánci federace. Nicméně se nyní nenachází ve strojovně, kde by mohli mačkat tlačítka ovládající intergovernmentální systém. Tím pádem nemohou vyrobit páku, kterou by šlo přehodit intergovernmentální systém na federální.

Navíc by bylo nekorektní domnívat se, že myšlenka federální Evropy byla do evropské politické agendy ostražitě vsouvána jen během posledních dvou let. Luuk van Middelaar ve svém Přechodu k Evropě podrobně popisuje, jak dokonce dlouho před vytvořením Evropského společenství v padesátých letech minulého století převáděli filosofové a politici potřebu federální Evropy do slov. V určitém smyslu začalo společenství v roce 1951 dokonce nepatrně federálně, protože tehdy vytvořený Vysoký úřad, zodpovědný za implementaci společných strategií pro těžbu a zpracování oceli, měl supranacionální jurisdikci. Přinejmenším taková byla původní myšlenka v návrhu na ustanovení tohoto úřadu, založeném na Schumanově plánu z roku 1950. Plánu, který měl určité federální prvky. Ve skutečnosti ale byl Vysoký úřad již od začátku ovládán, stejně jako nyní Evropské komise, Radou ministrů, která získala svou právně legitimní rozhodovací pravomoc teprve až v Římské smlouvě v roce 1957. Při té příležitosti byl Vysoký úřad zrušen ve prospěch nově vytvořené Evropské komise a jako výkonný orgán unie tak přišel o svou domnělou supranacionální moc.

Ale i tak se neustále objevovaly federální iniciativy. Pokusů o přechod na plně federální systém jsme byli svědky několikrát. Tento proces se zastavil před několika lety, kdy v roce 2004 přešla vlastní rozhodovací pravomoc do rukou Evropské rady hlav států a vlád. Myšlení a konání v duchu jedné komunity se touto změnou, vedoucí k ještě více nacionalisticky motivovanému rozhodování, dostalo do tak velkého nesouladu, že ekonomická krize přicházející zvenčí vedla ke vzniku vnitřní ekonomické krize. Zmizení fasády dlouho opěvovaného evropského hospodářského zázraku nyní odkrývá praskliny a především špatnou konstrukci evropského domu. Toto a pouze toto motivuje některé hlavy států, aby se jeho nutné rekonstrukce zhostily s pomocí federálního přístupu. Pokud by nebylo takové krize, ani by nepomyslely na to, že by se mohly vzdát Evropské rady, jakožto všepostihujícího centra moci, něčeho, co by naprosto ztratily a ztratí v rámci federálního uspořádání ve prospěch obnovení suverenity členských států.

Jsme přesvědčeni, že evropská federace se (jednou) stane skutečností. Otázkou je, zda k tomu dojde evolucí, což bude trvat spoustu let, anebo revolucí v tom smyslu, že pár dalších krizí přiměje zodpovědné hlavy států, aby nakonec uskutečnily to, co nebylo provedeno v roce 1992 v Maastrichtské smlouvě - a sice položily základy pro federální Evropu.

Samozřejmě, že existuje i střední cesta, cesta zdravého úsudku. Důvodem onoho znatelného odporu vůči federalizaci v mnoha členských státech - odporu, který je významně přiživován poslanci národních parlamentů, kteří dobře vědí, jak jednoduché je nechat se nést na vlně obav panujících mezi lidmi - je chybějící porozumění síly a potenciálu federálního uspořádání. Mnoho politiků rozdmýchává pocity směřující k těmto obavám tím, že charakterizují federální Evropu jako molocha, jako superstát, který pohltí národní suverenitu a zničí místní kulturu a zvyky. Nic není vzdálenější pravdě. Přitom je to právě ten současný intergovernmentální systém vládnutí v Evropě, který tyto hodnoty ničí svou neoddělitelnou ‘produkcí uniformity’. Toto je ta politika, která říká, že cokoliv se rozhodne společně, by mělo být bez výjimek implementováno v každém členském státě. Centrálně zaváděná uniformita. Naopak, je to právě federace, která zachovává suverenitu sdružených států. Pokud je jedna věc, kterou federální stát chrání a garantuje, tak je to suverenita částí, které se spojily ve federaci. Skoro nikdo toto neví. Obyčejný občan je ošálen lidmi, kteří dovolí, aby jejich provinční volební zájmy převládly nad moudrostí a pochopením principu fungování federální formy vlády. Jako další budeme publikovat listy, ve kterých toto vysvětlíme a při té příležitosti vyvrátíme množství dalších bludů, tabu a mylných představ o federální Evropě.

Nápad podat naše Evropské listy federalistů formou dialogu, výměny pohledů na federální Evropu, je inspirován americkými Listy federalistů. Jedná se o sérii 85 listů napsaných Alexandrem Hamiltonem, Jamesem Madisonem a Johnem Jayem v letech 1787 a 1788 na téma, jak by měla být navrhovaná ústava Spojených států vykládána a proč by měla být přijata. Tito tři jsou známi jako otcové zakladatelé americké ústavy. Jedná se o velkolepé dílo politické vědy a je bohatým zdrojem inspirace pro mnoho federalistů. Držíme se formy, jakou byly Listy federalistů napsány co možná nejpřesněji. Proč? Pokud musíte jít přes minové pole, je moudré následovat stopy někoho, kdo nevyletěl do vzduchu a bezpečně se dostal na druhou stranu. V pojmech současného managementu: učíme se z nejlepších příkladů.

Listy federalistů byly napsány v čase vážné krize. Severní Amerika v té době zažívala formu vlády známou jako konfederace států. Po Deklaraci nezávislosti (zpřetrhání pout s Anglií) v roce 1776 vytvořilo 13 států v Severní Americe konfederaci, která byla držena jakžtakž pohromadě smlouvou zvanou Články Konfederace. Každý stát přišel se svou vlastní formou vlády a dohromady se jednalo o směsku velmi různorodých modelů. Po jedenácti letech strávených jako nezávislé státy a po mnoha pokusech vytvořit životaschopnou konfederaci, která by neměla autoritu postavenou nad státy, vyvstala potřeba pořádně utužit sílící pocit jejich sounáležitosti. Tato potřeba byla vyslyšena v létě 1787 Filadelfským shromážděním, které vytvořilo návrh federální ústavy a v září 1787 jej předložilo americkému lidu se záměrem přetvořit konfederaci do federálního státu založeném na ústavě. Pokud by devět ze třinácti států návrh přijalo, federace by se stala skutečností. Nicméně tehdejší opozice byla silná a vypadalo to, že nedávno nabytá nezávislost je ve vážné krizi. Opozice byla nejsilnější ve státě New York, vedeném guvernérem Georgem Clintonem. Aby čelil této opozici, začal Alexander Hamilton 27. října 1787 s psaním série listů o výhodách a nevýhodách a přednostech a slabostech federálního uspořádání vlády. Spolu s Johnem Jayem a Jamesem Madisonem zveřejnili v newyorských novinách pod společně používaným pseudonymem Publius do srpna roku 1788 ne méně než 85 listů. A jejich snaha byla korunována úspěchem. Federální ústava byla přijata v roce 1789. Od toho okamžiku se federální Spojené státy americké postupně vyvinuly až do podoby, jakou mají dnes.

My v Evropě také zažíváme krizi. Situaci můžeme popsat různými způsoby. My jsme si vybrali citát z časopisu Knack, jehož autorem je Rik van Cauwelaert, ředitel pro strategii: "Současné drama EU spočívá v tom, že ta již není postavena na nějaké nosné myšlence. Taková nosná myšlenka byla po druhé světové válce navržena a dokonce financována Spojenými státy. Ale jakmile bylo po studené válce, evropští vládci si začali myslet, že původní projekt Jeana Monneta, Atlantické společenství, může být zrušen. Dnes je EU unií pouze podle jména, s mnoha mezivládními rozepřemi, co zřejmě existuje jen proto, aby se starala o Eurosystém a banky."

Evropa si musí vybrat, zda zachovat současnou mezivládní spolupráci, anebo si zvolit federální formu vlády. Jistě existuje i třetí možnost: rozpuštění Evropské unie a putování každého státu samostatně. My ale takovou vyhlídku považujeme za nemyslitelnou, protože návrat státního nacionalismu neobstojí v neustále se globalizujícím světě. Nicméně skutečnost nás nutí poznamenat, že na počátku psaní těchto Evropských listů federalistů, v létě 2012, byla šance na přežití Evropské unie odhadována na půl na půl. Uvidíme.

Je pozoruhodné, že pro uvědomění si chyb v konstrukci evropské budovy je zapotřebí vážné krize. S trochou znalostí politických uspořádání a historie si otcové zakladatelé Evropského společenství uhlí a oceli (ESUO) v roce 1950 mohli a měli zvolit plnohodnotné federální uspořádání. Pokud chcete zachovat suverenitu v celé škále členských států a přesto stejnou měrou potřebujete jednotu, která by tyto státy spojila, potom federální konstrukce je jediná vhodná možnost. Toto není politický názor či názor nějaké politické strany, toto je věda. Jak je možné, že Evropa, jež byla dvacet století zásobárnou mnoha politicky moudrých žen a mužů, začíná teprve na začátku 21. století rozumět tomu, čemu Severní Amerika, sotva tři staletí po svém objevení Kolumbem a bez významného množství politických teoretiků, rozuměla již na konci 18.  století? Konfederace vytváří zdánlivou suverenitu celku; federace skutečně garantuje suverenitu zúčastněných států a suverenitu celku. Tuto myšlenku v těchto listech vysvětlíme.

Podobnost s americkou krizí v roce 1787 byla impulzem pro námi již mnoho let sdílenou nespokojenost s politickým režimem Evropské unie, impulzem začít sepisovat tyto listy. Cítíme se oprávněni k takovému kroku výzvou Roberta A. Levina, bývalého vysokého úředníka federální vlády Spojených států, který byl nejznámějším plánovačem programu War on Poverty, v článku pro vydání New York Times z 9. ledna 1999 pod titulkem: Co EU potřebuje je kopie 'Listů federalistů'. Inu, tady jsou. Ve vší skromnosti. Vzhledem k tomu, že nemáme dobře promyšlený názor na všechno, natož neoplýváme úrovní myšlení autorů Listů federalistů, možná požádáme o pomoc další autory.

Politická realita roku 1787 nečekala na Listy federalistů. Ty se ale během intenzivních debat staly hlavním odrazovým můstkem k bezpečnému překonání řeky z jejího konfederálního břehu na břeh federální. Toto dílo nabylo značné slávy během dalšího historického vývoje Spojených států, protože se stalo jedním z hlavních zdrojů pro výklad ústavy.

Naše listy, jak očekáváme, se rozplynou v moři názorů na federální Evropu. To, zda se někdy stanou zdrojem učení o federální Evropě, je myšlenka, kterou se nyní nezabýváme. Projevení naší vlastní zodpovědnosti je jediným motivem sepsat to, čemu věříme. Mlčení je souhlas. Souhlas, který znamená přijetí faktu, že intergovernmentalismus přivede Evropu k jejímu úpadku. Nechceme být spoluviníky, a proto se, podporováni citátem francouzského vědce Henriho Poincaré (1854-1912), stavíme proti intergovernmentalismu: "Myšlení nesmí být nikdy podřízeno ani dogmatu, ani stranickosti, ani vášni, ani předsudkům, ani ničemu jinému, pouze faktům samým, protože podřizování znamená konec přemýšlení."

Stejně jako mají americké Listy federalistů, tak i my dáme každému Evropskému listu federalistů číslo. Ale na rozdíl od autorů Listů federalistů jsme se rozhodli nepoužívat společný pseudonym. Jméno každého autora je vždy zmíněno, také kvůli tomu, aby se předešlo kuriózním debatám, ke kterým došlo po vydání Listů federalistů: těsně před svou smrtí se Hamilton přihlásil k autorství 63 z 85 listů, což byl údaj jasně nesprávný. Lidé zajímající se o toto téma již po generace debatují o autorství jednotlivých listů. Nyní existuje více méně shoda na tom, kdo co napsal. Abychom poskytli čtenáři lepší představu o vývoji našich listů během roku 2012, uvedeme na každém z nich také měsíc vzniku.

Rádi bychom naše Evropské listy federalistů publikovali v novinách ve všech částech eurozóny (to jsou ty státy, které používají euro), stejně jako byly americké Listy federalistů publikovány v newyorských novinách. To ale není realizovatelné. Místo toho jsme si zvolili jinou nenáročnou formu publikování: listy budou vycházet jeden po druhém, anebo v malých kompaktních dávkách na těchto webových stránkách. Pomocí e-mailu a dalších sociálních médií na tyto listy upozorníme a budeme doufat, že čtenáři šířením naší zprávy vytvoří rostoucí obecenstvo po celé Evropě a že nám poskytnou nápady jak vylepšit tyto úvahy o federalizaci Evropy.

Závěrem, abychom zdůraznili důležitost federalizace Evropy, citujeme poslední věty, které Clinton Rossite píše v předmluvě ke své edici Listů federalistů z 15. února 1961:

"A poselství Listů federalistů zní: není štěstí bez svobody, není svobody bez samosprávy, není samosprávy bez ústavnosti, není ústavnosti bez morálky – a žádné z těchto velkých dober není bez stability a řádu."

Se svolením autora přeloženo z anglické verze.

Autor: Jakub Jermář | pátek 7.6.2013 8:20 | karma článku: 5,85 | přečteno: 300x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik