Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

List č. 10 - Klinkers, září 2012

Vážený Tombeure, předchozích devět listů mělo dostatečně vysvětlit esenci federálního způsobu organizování. Zaujatý čtenář bude již dobře rozumět jednotlivým prvkům federace. Navíc jsme objasnili, že předložené myšlenky nejsou založeny na našich osobních názorech. To, co bylo řečeno o federální vládě, je převažující akademický názor vycházející ze spisů Althusia (✰ 1557, Vestfálsko).

Také jsme vysvětlili, že federace není uzurpátorem moci. Právě naopak. Státy, které se podílejí na federaci, se nevypaří a neztratí se ve větším celku. Zachovají si svou identitu. A tato identita získá přidanou hodnotu díky solidární povaze federace. V Evropské federaci Němci zůstanou Němci, Britové zůstanou Brity, Francouzi zůstanou Francouzi a tak dále. Nic neztratí. Místo toho jim na solidaritě založený federální systém přidá něco navíc, protože garantuje zajištění některých společných zájmů, o které se samostatné státy nemohou postarat samy.

V současném intergovernmentálním systému je tomu úplně jinak. Takový systém vyžaduje uniformitu ve všech členských státech. Uvnitř federace si členské státy zachovávají svou suverénní jedinečnost, tím pádem svou diverzitu. Rozhodnutí členských států nekolidují s těmi učiněnými federálním celkem, protože mezi nimi jednoduše neexistuje politická hierarchie, jako je tomu například v decentralizovaném unitárním nizozemském státě: když přijde na věc, provincie a obce se musí řídit rozhodnutími přicházejícími z Hágu. Je to právě tato formální i neformální hierarchie uvnitř intergovernmentálního systému, která členské státy nutí do uniformity, se kterou mají mnohé z nich - Spojené království nejvíc - potíže.

Kvůli zvláštním vztahům Spojeného království s Evropskou unií jsme se podívali na otázku Texasu ve Spojených státech. V roce 1861 tento stát spolu s dalšími státy jednostranně opustil federaci, aniž by ho k tomu opravňovala speciální charta vyjednaná v době, kdy do federace v roce 1845 vstupoval. Texas odešel ze strachu z aktivních snah ukončit otroctví prezidentem Abrahamem Lincolnem. Musíme si uvědomit, že koncept federalizace byl v té době pořád ještě v zárodečné fázi. A že federalizace je, stejně jako veškeré naše uvažování, předmětem určitého vývoje. Tyto státy si zřejmě mohly zčistajasna dovolit vystoupit z federace. Ale zaplatily za to velkou cenu. Federalizace je dnes otázkou pospolitosti. Toto zjištění je velice důležité. Může se jednat o příliš velkou překážku pro Spojené království: zemi, která se pravděpodobně vždycky pokusí vyjednat možnost vystoupit z federace před tím, než do ní vstoupí. To se již ukázalo její absencí ve Vestfálsku roku 1648. Přimět tuto zemi, aby se stala součástí federace, se zdá být nesplnitelným úkolem.

Konfederalismus a federalismus jsou tedy úplně odlišné modely organizace. Konfederalismus lze přirovnat k manželství: k manželství jsou potřeba dva; k rozvodu jen jeden. Federalismus je silnější pouto než manželství: federální celek, stejně jako každý člen, musí souhlasit s každým rozhodnutím změnit vzájemné pouto, od jeho vzniku až po jeho zánik. V konfederaci spočívá suverenita jenom na součástech konfederace; ve federaci je suverenita sdílena mezi celkem (federací) a částmi (členskými státy, či jak se tyto entity zrovna jmenují).

Počínaje prvními kroky k evropské spolupráci po druhé světové válce, Evropa nikdy nepoložila základní kámen pro skutečnou a úplnou federaci. Z tohoto důvodu má David Marquand pravdu, když ve svém The End of the West tvrdí, že Evropská unie uvízla v zemi nikoho mezi federalismem a konfederalismem.

Tímto doufáme, že se nám podařilo rozptýlit řadu nepochopení Evropské federace. A nalijme si čistého vína, mnohá z těchto nepochopení byla vytvořena francouzskými, britskými a nizozemskými politiky, kteří nikoliv náhodou působí v unitárních státech. Svým jednáním vystrašili mnoho evropských občanů. Neopodstatněně, ale nikoliv bezúčelně. Samozřejmě jsou i politici, jejichž negativní soudy o Evropě nebyly vyřčeny kvůli politickému zisku. Z jejich strany se mohlo jednat o vyjádření opravdových obav o její fungování. Ale tím, že tak učinili, se stali obětí optického klamu. Možná, že metafora by mohla objasnit jejich neporozumění.

Všechny živé bytosti projdou čtyřmi fázemi života. Organizace jsou na tom stejně: zrod, vývoj, stabilní stádium a rozklad. Díky tomu, že Evropská unie byla od 90. let předmětem neuvěřitelného množství změn, v neposlední řadě i díky Lisabonské smlouvě, si člověk může myslet, že se má její intergovernmentální systém čile k světu. Ale po neúspěšném pokusu o její federalizaci v Maastrichtu v roce 1992 tento systém zplodil, s velkými bolestmi, pouze jediného potomka, měnu euro. A toto jediné dítě je zanedbáváno, protože jej jeho hašteřící se rodiče neživí. Zdraví Evropské unie se poté zhoršilo a nyní se, jako systém společného rozhodování o společných věcech, nachází ve stádiu rozkladu. V podstatě umírá.

Stále viditelné známky života jsou zavádějící z jednoduchého důvodu, a sice, že každý den tisícovky lidí jezdí za svými evropskými zaměstnáními a že dostávají každý měsíc plat. To je ta ‘podpora životních funkcí’, která udržuje tento systém naživu. Ale ve skutečnosti, protože Evropská unie jako vitální komunita již vyčpěla, je toto oním optickým klamem. Protože jsou negativní účinky viditelné a hmatatelné, zejména kvůli neschopnosti efektivně řešit finanční a ekonomickou krizi, je legitimní hodnotit Unii negativně. Člověk se ale jednoduše zmýlí ve skutečném zdroji této legitimní kritiky. Příčinou není rozpačité přijímání rozhodnutí, ale vyčpělá životaschopnost systému.

Vraťme se k lidem, kteří vykreslováním Evropské unie jako nebezpečného monstra získávají stranické politické body. Tento typ uvádění v omyl zřejmě existoval za všech dob. Zmiňovali jej již autoři Listů federalistů. V listu č. 15 varuje Hamilton své čtenáře, že cesta z konfederace do federace je ztěžována mnohými překážkami vytvořenými sofisty, to jest zastánci konfederalismu. Své varování sděluje přesným výčtem nedostatků konfederálního systému. Bez jakéhokoliv zaváhání prohlašuje, že se země stane anarchií, pokud konfederální systém zvítězí. Tento pohled je významově shodný s naším tvrzením, že se intergovernmentální systém požírá zevnitř: systém EU, řízen národními agendami, je na podpoře životních funkcí a pokud se nezmění, tak zkolabuje.

Pro lepší pochopení Hamiltonova úpěnlivého naléhání se zdá vhodné citovat některá z jeho slov. Mluví o “inteligentních přátelích Unie”, čímž odsouvá zastánce konfederalismu do kouta pro hlupáky. Považuje konfederalismus za poslední stadium “národní potupy”. A co bychom měli říci na slova jako “nepřetržité a nestoudné porušení”, nebo “bezprostřední nebezpečí pro zachování naší politické existence”, kterými popisuje vrcholné účinky konfederalismu?

Toto jsou nezanedbatelná pozorování o nebezpečích, která podle Hamiltona představuje konfederalismus. Hamilton poté krok za krokem vyvrací konfederalistickou kritiku konceptu federální ústavy. Zakončuje takto: “Zde, moji krajané, podněcováni každou pohnutkou, která by měla přesvědčit osvícený národ, zaujměme pevný postoj za naši bezpečnost, náš klid, naši důstojnost, naši pověst. Rozbijme konečně smrtící kouzlo, které nás příliš dlouho svádělo s cesty štěstí a blahobytu.”

Jádrem Hamiltonovy kritiky je skutečnost, že v konfederaci je princip moci zákonodárné v rukou států a nikoliv občanů tvořících tyto státy. Touto základní vlastností jsme se již zabývali dříve: intergovernmentální vláda je vystavěna shora-dolů; hlavy států a vlád jsou ti, kteří činí rozhodnutí, často prefabrikovaná Francií a Německem, uvnitř Evropské rady. Německý filosof Jürgen Habermas, citovaný Rikem van Cauwelaertem v týdeníku Knack, to říká bez obalu: “Politické elity prosazují své elitní projekty - bez mrknutí oka - a připravují evropského občana o jeho vklad.”

Ve federálním systému je na druhou stranu rozhodovací pravomoc organizována zdola-nahoru. To je zásadní rozdíl. Vysvětluje se tím do určité míry pocit nespokojenosti a zklamání pociťovaný mnoha Evropany ohledně současného evropského systému vládnutí. Je proto přinejmenším brilantní, že otcové zakladatelé federální ústavy Spojených států během Filadelfského shromáždění v roce 1787 její návrh obohatili o preambuli, která začíná slavnými slovy: “We the People...” [My občané...] Nebyly to účastnící se státy, ani jejich vlády, nebo hlavy vlád, ale sami občané, kdo založil americkou federaci. Tato slova je vedla k extrémnímu pohledu na věc: odmítli předložit návrh federální ústavy před třináct konfederálních států, nebo jejich příslušné vlády, ale pouze před občany těchto států. Občané a nikdo jiný neměl rozhodnout o přijetí, nebo odmítnutí ústavy. A občané ji přijali.

Doufejme, že to také vysvětluje, že s federální formou vládnutí je spojen úplně jiný typ suverenity, než který známe z Vestfálska roku 1648. Suverenita vytvořená tehdy byla výsledkem ukončení mnoha válek v Evropě. Pojetí suverenity z roku 1648 v podstatě vytvořilo negativní rovnováhu mezi státy. Koncept pána ve vlastním domě byl jasně nepřátelský v tom smyslu, že jiná země nikdy neměla pomyslet na to zaútočit na jinou zemi, nebo plést se do jejích záležitostí: principy neintervenování a nevměšování. Byla to suverenita jako nástroj odstrašování, rozdělování států. Suverenita, která stvořila ochranu území státu, národní stát samotný a poté ochranu obchodních zájmů. Mírové konference z Vídně z let 1814-1815 a z Versailles v roce 1919, rodné listy nových hranic mezi státy, nezměnily význam vestfálského - nacionalistického a protekcionistického - pojetí suverenity.

Suverenita uvnitř federálního systému je přesný opak. Je to nástroj utvářející pouto mezi státy. Členské státy, vědomy si toho, že jejich existence a přežití jsou uvnitř federace zaručeny, mají své vlastní rozhodovací pravomoci, nedotknutelné federálním celkem, protože mezi nimi není hierarchie. Tyto rozhodovací pravomoci používají k solidární a dostředivé péči o jeden federální stát: suverenita jako nástroj pro utváření přidané hodnoty. Žádný z těchto států nepociťuje potřebu předhazovat otázku zachování své suverenity ostatním státům nebo federálnímu celku se slovy: “Ruce pryč.” Není třeba se bát, že jim jiný členský stát uškodí.

Rostoucí počet států již poznal jedinečnou sílu federalizace. Není tedy divu, že Spojené státy americké jsou nejsilnějším státem na světě a Německo je považováno za nejsilnější v Evropě. A Brazílie v Jižní Americe.

Zašli bychom příliš daleko, kdybychom předpověděli, že federalizace bude nejvýznamnějším rysem vzniku národů v 21. století? Až do vzniku Organizace spojených národů bezprostředně po druhé světové válce, která vycházela z Rooseveltovy a Churchillovy Atlantické charty (srpen 1941), byl vestfálský princip suverenity způsob, jak udržet státy od sebe. Často marně. Některé i nadále usilovaly o válku. S Chartou OSN se roztrhl pytel s intergovernmentálními organizacemi, což nevyhnutelně vedlo ke ztrátě národní nezávislosti a suverenity. Tento intergovernmentální systém vládnutí se nicméně zdá mít krátkou životnost. Vypadá jako model pro přechodné období: jako most mezi érou suverénních národních států vestfálské povahy a suverénními národními státy federálního typu. Člověk by si měl uvědomit, že došlo k několika federalizačním pokusům před a během rozmachu Evropské unie od 50. let. Převažující intergovernmentální forma vlády nicméně představovala zřejmě příliš mnoho překážek a nástrah, než aby byly tyto pokusy úspěšné. To je pro intergovernmentalismus typické. Proto může dost dobře být jen dočasnou metodou vládnutí. Modelem přechodu mezi vestfálskou suverenitou státu a jejím rozdělováním národů, a budoucí, převážně federální podobou suverenity s dostředivou soudržností mezi členskými státy.

Z tohoto úhlu pohledu můžeme položit otázku: bylo by příliš předpokládat, nebo dokonce předpovídat, že první polovina 21. století se ponese v duchu řady federalizačních procesů po celém světě? Jakmile Evropská unie dosáhne tohoto stavu konstitucionálně i institucionálně, neposlouží to jako katalyzátor pro transformaci mnoha dalších intergovernmentálních organizací na federální? Podívejme se například na změť intergovernmentálních uskupení v Jižní Americe: Organizace amerických států (OAS), Unie jihoamerických národů (UNASUR), (stále ještě omezený) jednotný trh Jižní Ameriky (MERCOSUR) a Karibské společenství (CARICOM). Pokud Evropa udělá krok vpřed a přijme federální systém, a tím pádem se stane politicky a ekonomicky silnější, bylo by nepředstavitelné, že se Brazílie ujme vedení stejného procesu v Jižní Americe? Nemělo by to za následek, že karibské země skupiny AKT (takzvaná Africká, Karibská a Pacifická skupina států, většinou bývalé kolonie) také získají vyzrálejší vztah k Evropské unii? Nebo naopak: protože Evropa je již nějaký čas na podpoře životních funkcí, nebylo by realistické předpokládat, že existující mimoevropské federace na vzestupu - Brazílie a Indie - poslouží jako katalyzátor pro vytvoření Evropské federace?

Uvidíme. V následujícím listu se pokusím ukázat, že intergovernmentální systém vládnutí v Evropě v minulosti nikdy nemohl a v budoucnosti nikdy nebude moci být přetransformován na federální, pokud takový pokus či přístup vzejde z intergovernmentálního systému samotného.

Se svolením autora přeloženo z angličtiny.

Autor: Jakub Jermář | středa 4.9.2013 10:13 | karma článku: 6,62 | přečteno: 295x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - enormní výhody případné federace

Tombeur podrobně odpovídá na tři otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafu A. Zaprvé, je Tombeurův popis podstaty federace jeho osobní názor, nebo se jedná o převažující doktrínu? Zadruhé, na základě čeho by mohlo být přesvědčivě tvrzeno, že federální organizace je nejlepší formou vládní spolupráce pro Evropskou unii? Zatřetí, proč Tombeur preferuje termín ‘federální organizace’ před termínem ‘federální vláda’?

6.8.2013 v 9:16 | Karma: 6,95 | Přečteno: 413x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik