Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

List č. 11 - Klinkers, září 2012

Upřímně doufám, že duch a obrovské výhody federální formy vlády již byly rozebrány dostatečně. Nyní je naší povinností objasnit, jak by současná Evropská unie pomocí federálního způsobu organizace zajistila svou svobodu, bezpečnost a štěstí (právem každého občana je usilovat o své vlastní štěstí) - klíčová slova, kterými americké Listy federalistů velebí federalismus. Hlavní otázkou je, jak by mohla být evropská federální forma vlády zavedena. A také, jak by měla vypadat z politicko-právního (konstitucionálního) i organizačního (institucionálního) hlediska.

Pro zodpovězení hlavní otázky bychom nejdříve měli analyzovat, proč dosud všechny pokusy selhaly. Již zmiňovaný Luuk van Middelaar velmi podrobně rozebírá důvody selhání řady předešlých federalizačních snah. Z pohledu konceptu subsidiarity, kterému se bude věnovat jeden z následujících listů, shrnuje tato selhání a jejich důvody rovněž již zmiňovaná Éva Bóka. Oba autoři poukazují na překážky, které stojí federalizaci v cestě. Když se právě na tuto věc podíváme zblízka, to jest budeme hledat odpovědět na to, kdo a proč byl zodpovědný za tato selhání, všimneme si, že všechna mají jednoho společného jmenovatele. Všechny pokusy vytvořit federální Evropu vzešly zevnitř intergovernmentálního systému samotného. Ze systému, který je sám o sobě slabý, neduživý a skomírající.

Hodně to vypovídá o příčinách vedoucích k neustále selhávajícím pokusům Unii federalizovat. Je nemožné, aby systém vládnutí zaměřený na evropskou soudržnost a spolupráci, ale ve skutečnosti fungující na bázi národních zájmů, tím pádem založený na rozdělení a segregaci, vytvořil nové autonomní centrum moci. To prostě nejde. A to byl přesně ten důvod, proč Hamilton, Madison a Jay popostrčili Filadelfské shromáždění v roce 1787 směrem k navržení federální ústavy a nikoliv ke změně konfederální smlouvy. Přes své někdy protichůdné osobní názory dokonale rozuměli tomu, že pravidelná shromáždění zástupců států, jimiž jsou v EU Evropská rada a Rady ministrů, nevytvoří kooperativní rozhodovací model, pokud nad sebou nebudou mít prvek se sobě vlastním specifickým rozhodovacím mandátem, který nebude hierarchicky fungovat shora-dolů a nebude konkurovat nebo kolidovat s mandáty členských států.

Pokud se model vládnutí a) neustále snaží stát jiným, lepším modelem, protože subjektivně nepodává dostatečný výkon, a b) zas a znova v těchto pokusech selhává, pak by si člověk dříve či později měl uvědomit, že takový systém je sám o sobě vadný. Z toho vyplývá, že by se neměl hledat federální model vládnutí vycházející z intergovernmentálního systému. Ten, kdo by ho hledal, by ho nikdy nenašel. Chyběly by mu pro to správné navigační nástroje. Nástroje, které byly použity k vybudování a řízení Evropské unie jako konfederálního systému, jsou jiného druhu než nástroje potřebné k vytvoření federace a jejímu udržování.

Stejně jako každý systém i ten intergovernmentální přitahuje své vlastní lidi. Koho vidíme jako nejdominantnější aktéry na evropské scéně? Právníky a politology. Manévrují intergovernmentálním systémem a jeho procedurami. Ekonomové rovněž hrají svou roli, ale jsou více orientováni na obsah a zabývají se monetárními a finančně-ekonomickými záležitostmi. O státoprávní záležitosti se moc nezajímají.

Nezpochybňuji správnost přítomnosti právníků a politologů na evropské scéně. Právní doména je velice pestrá a zahrnuje mnoho různých oborů. A díky tomu, že právo, spravedlnost a legitimita jsou podmínky, bez nichž není svobody, bezpečnosti a štěstí (stejně jak již zmiňoval Clinton Rossiter, editor vydání Listů federalistů z roku 1961), právníci mají všechna práva na této scéně být. To samé se vztahuje na politology, i když, dle mého názoru, do menší míry. Nepostihují tak bohatou škálu oborů jako ti v právní doméně. A podle mne mají sklony docházet příliš rychle k povrchním závěrům ohledně politického chování, když politické rozhodování vysvětlují jako pouhé uplatňování moci, aby posléze toto vysvětlení použili jako výmluvu, když rozhodnutí dospěje k nežádoucím výsledkům. Jako by zastávání politického úřadu neobnášelo nic dalšího. Cožpak není jeho součástí něco víc, třeba znalosti, věda, odbornost, rozum, přesvědčení, uvažování, rady, dobrá správa a, nesmíme zapomenout, vláda práva? Představy o takovýchto stránkách rozhodování se v politologii často nevyskytují. Ale nechme toto stranou.

A kdo na intergovernmentální scéně není, alespoň ne v dominantní roli? Profesionálové z vědního oboru veřejné správy. Na rozdíl od právníků a politologů není jejich odvětví monodisciplinární. Na strukturu a fungování administrativy se dívají spíše z pohledu směsice akademických disciplín, včetně ústavního práva, politologie, operačního výzkumu, teorie komunikace, kybernetiky, teorie systémů, vědecké metodologie, filosofie a sociální psychologie. Možná se pletu, ale takovýto typ akademiků stěží uvidíte na nějaké autoritativní pozici v intergovernmentálním systému. To je tím důvodem, proč literatura vysvětlující nezdařené pokusy federalizovat EU přichází hlavně s vysvětleními na základě práva nebo moci. Bez multidisciplinárních interpretací pozadí těchto nezdarů.

Profesionálové ve vědeckém oboru veřejné správy, obzvláště ti, kteří skutečně používají své akademické znalosti v úřadech nějaké veřejné správy, se na správní záležitosti dívají z jiného úhlu pohledu. Dysfunkci intergovernmentálního systému analyzují především pomocí přístupů z kybernetiky a teorie systémů. První věc, na kterou se tedy podívat, jsou systémové chyby. To jsou takové chyby, které svou závažností přivedou celý systém ke zhroucení. Nedají se napravit. Ba co hůř, každý pokus napravit systémovou chybu vede pouze ke zhoršení nedostatků systému. Ze začátku poskytne určitou úlevu, ale brzy se ukáže, že oprava měla jen krátkodobý účinek, po jehož odeznění se šíří mizérie - zrychlená a znásobená. Celé to nakonec skončí smrtí systému. Nebo jako v našem případě tím, že je systém klinicky mrtvý.

O jakých systémových chybách to mluvíme? Dovolte mi omezit se na několik propletených defektů intergovernmentálního systému viděných z pohledu veřejné správy jako vědy. Dominantní systémovou chybou je skutečnost, o které jsme se již zmiňovali a Listy federalistů na ni také poukazují, že se intergovernmentální systém snaží sladit nesladitelné. Ve struktuře a procedurách společného rozhodování se snaží najít společný zájem, ale činí tak prostřednictvím nástrojů výměny národních zájmů zúčastněných členů. To ze své podstaty vždycky vytvoří nějaké vítěze a nějaké poražené, ne-li jen a pouze poražené. Poněvadž souhlasily s tím, že výsledek jejich rozhodování bude uniformně implementován v každém členském státě, dochází v poražených státech k nárůstu averze proti tomuto způsobu rozhodování. Tato averze je jako jed. Ukládá se v důležitých orgánech národních systémů, poté v náladách a myslích lidí, a nakonec její destruktivní účinek způsobí pád intergovernmentálního systému samotného.

Jed se hromadí, protože členský stát neprohraje jen jednou, ale prohrává pravidelně. Tento způsob rozhodování je ovládán mocí a zájmy, příležitostmi a hrozbami, dáváním a braním. Každému je čas od času umožněno vyhrát, ale stejně tak se musí vyrovnat s prohrou. V zákulisí je zastrašován větami typu: “Nekymácej lodí, nebo se všichni namočíme.” Kvůli tomu o sobě nemůže intergovernmentální systém nikdy říci, že je více než jen součtem svých částí. Právě naopak. Není dokonce ani jako manželství - metafora použitá dříve k naznačení konfederální podstaty Evropské unie - které umožňuje členovi ze svazku vystoupit, pokud věčné prohrávání již nelze déle snášet. Ačkoliv je to právně možné (čl. 50 odst. 1 Lisabonské smlouvy umožňuje členskému státu opustit Unii), z praktických důvodů je to příliš komplikované.

Přinejlepším se zde jedná o tzv. LAT-vztah (living apart together), který je neochotně udržován všemi partnery, protože samotným by se jim vedlo ještě hůře. Odborníci na veřejnou správu, kteří na věc hledí prizmatem sociální psychologie, mohou velmi dobře popsat, odkud pochází vzájemná nedůvěra, triky, špatná komunikace a zákulisní dohody. Ze stejného místa pochází také narůstající averze občanů členských států, často stimulována euroskeptickými politiky.

Přání sladit nesladitelné vedlo k organizační konstrukci se klony k sebepoškozování. Čtyři oficiální představitelé mají v rámci stejného systému svůj vlastní mandát vystupovat za Evropu: předseda Evropského parlamentu, předseda Evropské komise, předseda půlročního rotujícího předsednictví EU a, počínaje Lisabonskou smlouvou, předseda Evropské rady. Žádná organizace nemůže přežít a mít ne méně než čtyři předsedy,  kteří na základě svých vlastních mandátů, po právní stránce legitimně, mohou za Evropskou unii mluvit. Věc se má ještě hůře. Hlavy vlád Francie a Německa jsou těmi, kdo přijímají konkrétní rozhodnutí, ačkoliv k tomu nemají právní mandát. Z pohledu organizační teorie se jedná o hrdelní zločin: čtyři kapitáni na různých stranách jedné lodi, kteří mohou rozhodovat nebo se vyjadřovat o tom, kterým směrem má loď plout. Navíc je zde otázka, zda jejich příslušné pravomoci správně korelují s jejich odpovědnostmi.

Na provozní straně systému se dominantní systémová chyba projevuje hromaděním opravných strategií a legislativy. Kdykoliv se zjistí, že jsou všichni nespokojeni s chodem věcí, přijmou se nová opatření, zaměřená na strategie i legislativu, a všem na tvářích vykouzlí úsměv. Ale jen do dalšího úderu. Tak se zas a znovu potvrzuje výrok novináře a spisovatele Jochena Bittnera z jeho knihy So nicht Europa: Evropská unie reguluje malé věci příliš silně a velké příliš slabě, a nahoře se pohybuje příliš rychle a dole zase příliš pomalu. Emeritní profesor Larry Siedentop, britsko-americký filosof a historik, je stejného názoru; v rozhovoru pro Knack z konce roku 2011 řekl: “EU bojuje se systémovou krizí, politicky i ekonomicky. Evropa se vyvíjí směrem k byrokratickým formám vládnutí na evropské úrovni, stejně jako na národních úrovních.” Ačkoliv mají oba pravdu, co se týče fungování intergovernmentálního systému, nejdou dále za hranice států a jejich neklidných regionů. Nesestupují do úrovně ulic, úrovně evropských občanů. Ti přitom nejsou zákazníky, ale majiteli.

Příznačným pro pokračující záplatování byl Projev o stavu Unie přednesený předsedou Evropské komise José Manuelem Barrosem 12. září 2012. Došlo k němu pozoruhodně ve stejný den, kdy německý ústavní soud rozhodl, že Evropský stabilizační mechanizmus (ESM) není v rozporu s německou ústavou, a za určitých podmínek umožnil jeho vznik. Barroso tehdy volal po větší míře integrace vytvořením “federace národních států”. Nikoliv superstátu. Ale co jiného je federace národních států nežli konfederace? Naštěstí byl ten samý den konfrontován Guyem Verhofstadtem, lídrem Aliance liberálů a demokratů pro Evropu (ALDE) v Evropském parlamentu, který prohlásil: “Nepotřebujeme federaci států, ale federaci evropských občanů.” Tímto postřehem nepřímo odkázal na federaci USA, vytvořenou občany třinácti konfederálních států, nikoliv vládami těchto států.

Těmito slovy Verhofstadt dokazuje, že je opravdový následovník Jeana Monneta, který ve svých pamětech napsal: “Nous ne coalisons pas des Etats, nous unissons les homes” [Nevytváříme koalici států, sjednocujeme lidi].

Autoři Listů federalistů by se obraceli v hrobě, kdyby věděli, že Evropská unie má parlament, který má k občanům asi tak blízko jako Mars k Zemi. Zastupitelský orgán neopírající se o přímý mandát od občanů by byl v jejich očích horor. Správnost této domněnky může být vyvozena z nekonečných debat o každoročních příspěvcích do Evropské unie: druhu zdanění bez zastoupení. V Severní Americe 18. století byla taková provokace dostatečným důvodem pro zapojení se do války o samostatnost. V případě Evropy lze ale konstatovat i opak: zastoupení bez zdanění. Evropská vláda sama nevybírá žádné finanční prostředky, čímž se vydává na milost členským státům.

Tyto negativní efekty pramenící z dominantní systémové chyby, pokusu spojit nespojitelné, mohou být dále vysvětleny pomocí principů teorie systémů. V kontextu této disciplíny uvažujme o dvou pojmech: pozitivní a negativní zpětné vazbě. V rámci teorie systémů jsou tyto pojmy neutrální, bez citového zabarvení. Nicméně jakmile se použijí na fungování vlád, jež chtějí plnit různé cíle, ihned získávají na expresivitě.

Negativní zpětná vazba ve veřejné správě, stejně jako v jakékoliv jiné účelové lidské činnosti, je ta nejlepší věc pod sluncem. Pro každou živou bytost kdekoliv na světě. Řečeno jednoduše to znamená, že po stanovení odchylky od vytyčeného kurzu (zjištění chyby), povedou analýza a odstranění příčiny chyby k nápravě této odchylky a k obnovení správného kurzu vedoucímu k dosažení cíle. Negativní zpětná vazba je univerzální mechanizmus pro dosahování cílů: jestliže si člověk určí cíl, vydá se jeho směrem, zjišťuje odklon z kurzu a neustále opravuje tento odklon eliminací jeho příčiny, tak nakonec dosáhne svého cíle. Slovo ‘negativní’ se zde nevztahuje k chybě, ale je odvozeno z latinského ‘negare’: popírat, odčinit. V algebře je označováno záporným znaménkem. Názorný příklad negativní zpětné vazby vidíme na tom, když se někdo pokouší na kole ujet sto metrů rovně po dlouhé bílé čáře. To normálně nejde. Vždycky z té čáry trošičku sjede doleva a potom hned zase malinko doprava. Neustálými korekcemi odchylek ale nakonec dosáhne svého cíle a konce bílé čáry, nestane-li se ovšem něco nepředvídaného. Z tohoto důvodu je vládnutí vždy otázkou překonávání nejistoty, ve které by se měli ti, co vládnou, zaměřit pouze na určení problémů a jejich odstranění. To je univerzální princip každého lidského úsilí nalézt cíl.

Tento koncept z teorie systémů má svůj protějšek ve vědecké metodologii pojmenované Karlem Popperem ve 30. letech jako “motivace pokusu a eliminace omylu” (trial motivation and error elimination), běžně zkracované jako “pokus a omyl”. Tento princip je základem úspěšného vývoje či vědeckého pokroku.

Ale co potom je pozitivní zpětná vazba? Tak tedy, pokud je negativní zpětná vazba tou nejlepší věcí na zemi, protože lidem umožňuje dosahovat jejich cílů, potom je pozitivní zpětná vazba ta nejhorší věc, která může člověka potkat. Znamená to, že po odhalení chyby ji nápravné opatření neodstraní, ale spíše zhorší: posílí odchylku a dál a dál odchyluje od vytyčeného kurzu. Nikoliv lineárně, ale progresivně. To jest nikoliv postupně jako 1, 2, 3, 4, 5, …, ale jako 2, 4, 8, 16 a tak dále. Z tohoto důvodu jsem již zmiňoval, že se člověku nejdříve uleví, ale brzy se ukáže, že korekce měla jen krátkodobý účinek, a nakonec se mizérie začne šířit zrychleně a zesíleně.

Pozitivní zpětná vazba začne být vidět na akceleraci a zesilování chyby. Tady je malý příklad mimo doménu Evropské unie. Led na severním pólu je bílý, a tím pádem odráží sluneční záření, které potom ledem neprojde a nezahřeje vodu. Ale teď? Díky exogenním příčinám led roztává a na tmavém vodním podkladu se stává průhledným. Sluneční paprsky jím projdou a zahřejí vodu, což způsobí další a rychlejší tání. Kvůli tomu je nyní, na konci září 2012, objem ledu na severním pólu nejmenší za svou historii.

Hrůza pozitivní zpětné vazby spočívá v její nezvratnosti. Jakmile se dá do pohybu, nelze ji zastavit. Je jako lavina: začne hrstkou sněhu a postupně se nabaluje a zrychluje. Zastaví se až úplně dole. Nikdo ji nedokáže zastavit v polovině hory. K tomu samému dochází při roztavení jaderného reaktoru. Jakmile to začne, je lepší vzít nohy na ramena a utíkat tak rychle a daleko, jak to jen jde.

Tvrdím tedy, že chceme-li najít odpověď na otázku, proč se intergovernmentální systém evropského vládnutí zhoršuje, musíme ji hledat v mechanizmu pozitivní zpětné vazby. V neustále se zrychlujícím tempu produkuje stále více a více systémových vad kvůli ztrátě příliš velkého množství energie spotřebované marnými opravami předchozích marných oprav. Systém se nachází a) v narůstajícím zrychlení a b) stále dále od vytyčeného kurzu, čímž se stává méně a méně schopným adekvátně reagovat na externí hrozby, jako třeba ekonomickou nebo bankovní krizi. Jeho imunitní systém postupně slábne. To vysvětluje, proč si nyní přední evropští politici začínají uvědomovat, že opravné strategie a legislativa (slovy Davida Marquanda “nízká politika”) již nejsou tou správnou reakcí. V létě roku 2012 jen neochotně mluví o potřebě udělat důkladný zásah do systému. V čase psaní tohoto listu oznámil magazín Der Spiegel, že německá kancléřka Angela Merkelová přemýšlí o návrhu úplně nové evropské smlouvy.

Na tom vidíme, jak mechanizmus pozitivní zpětné vazby funguje. Tři roky od Lisabonu, smlouvy, kterou nikdo nechtěl, se již připravuje smlouva nová. Kolik smluv jsme již měli od roku 1950? Už jsme přestali počítat. A je to ještě horší. V druhé polovině září 2012 nás noviny informují o dalších iniciativách: předseda Komise José Manuel Barroso oznamuje, že před evropskými volbami v roce 2014 připraví návrhy na federaci států; předseda Evropské rady Herman van Rompuy se v říjnu 2012 chystá přijít s novými nápady ohledně propracovanější Evropské měnové unie (EMU); Evropská komise pracuje na robustnější eurozóně; skupina ‘Future of Europe’, složená z jedenácti ministrů zahraničí v čele s německým ministrem Guido Westerwellem, předložila 24. září 2012 Evropskému parlamentu zprávu o federalizaci Evropy. Všechno to jsou různorodé aktivity, ale všechny vycházejí ze stejné premisy: x-té úpravy současného intergovernmentálního systému.

Vraťme se k již zmiňovaným právníkům a politologům. Mohu být stručný: jsou součástí problému. Otázkou nicméně je, zda mohou být také součástí řešení. Ve své podstatě může být akcelerující rozklad intergovernmentálního systému vystopován až ke skutečnosti, že všechny pokusy jej zásadním způsobem změnit vzešly ze systému samotného. Pokud bychom tyto právníky a politology požádali, aby vybudovali federaci, opět by došlo k selhání. Představitelé v současné době působící uvnitř systému jsou na správném místě, protože si je systém sám přitáhl. Cítí se v něm jako doma. Ale federální jeviště není jejich přirozené prostředí. Ve federálním systému by si nevěděli rady, protože jejich profesní DNA je intergovernmentálně zatížena.

Chápu možnou výtku, že silně podceňuji odhodlání a schopnost intergovernmentálních představitelů zřídit federaci. Také přijímám kritiku, že mezi řádky tvrdím, že pouze profesionálové z vědního oboru veřejné správy, nekontaminovaní jedem intergovernmentalismu, by dokázali dosáhnout něčeho takového. Jedinou věcí, kterou bych chtěl zdůraznit, je to, že se musíme konečně začít dívat úplně jinam, pokud chceme vytvořit federaci. V tomto kontextu pokládám otázku: jsou lidé, kteří organizují a vedou současnou Unii těmi správnými, kteří by měli řídit tento přechod?

David Marquand potvrzuje správnost této otázky ve své knize The End of the West. Tvrdšími slovy, než jsem použil já, vysvětluje, že typ lidí, který začal evropskou spolupráci, nikdy nepracoval na úrovni ‘vysoké politiky’ (nejednali jako státníci se společnými zájmy), ale vždy se zdržovali v ‘nízké politice’. To je oblast tvorby politik odvětví a pododvětví, silně technokraticky ovládaná politiky, jejichž myšlení je zaměstnáno zemědělskými subvencemi, regionální pomocí, volným obchodem a harmonizací. Oblast opírající se výhradně o diplomaty, lobbisty a veřejné představitele, ale nikdy ne o evropské občany. Z toho důvodu dochází k závěru: “Není divu, že bruselská Komise přitahuje technokraty, jako sklenice od marmelády přitahuje vosy.” Jako nevyhnutelný negativní efekt ‘nízké politiky’ v rukou převážně technokratů vymýšlí tato skupina lidí pokaždé nová opatření, jak vynahradit státům některé ztracené zájmy, o které přišly během svého kšeftaření. V každém následujícím rozpočtovém roce potom diskutují o dalších a pozměněných kompenzacích.

Naléhavá potřeba evropské federalizace, která byla zjevná od padesátých let, ale ke které bylo zas a znova přistupováno špatně, by měla být dána do historické perspektivy. Od vestfálského míru z roku 1648 až do založení Organizace spojených národů po druhé světové válce jsme žili v éře suverénních národních států. Od roku 1945 je těchto přibližně 190 národních států zleva i zprava předháněno vznikem desítek intergovernmentálních systémů, což ohraničuje druhou éru zvětšování měřítka. Nyní se zdá, že začíná éra třetí. Vznik hrstky federálních organizací, které dohromady pokryjí svět. Slovy Guye Verhofstadta: přichází nový věk impérií. Tímto způsobem poukazuje na vývoj, že svět směřuje k rozdělení na tucet regionálních mocenských center, zřejmé a logické dovršení procesu zvětšování měřítka vládnutí probíhajícího od minulého století. Zvětšování měřítka, které jsme viděli narůstat od dob středověku. Zda se Evropa stane federací, již není otázkou na pořadu dne. Otázkou je, kdo chce a kdo se může ujmout vedení při vytváření této federace.

Těm, kteří pochybují o Verhofstadtově předpovědi příchodu nového věku hrstky federací všude po světě, doporučuji přečíst článek Évy Bóky Rethinking the role of the federalist ideas in the construction of Europe. Příchod mírumilovné světové federace je jádrem jejího článku.

Se svolením autora přeloženo z angličtiny.

Autor: Jakub Jermář | pátek 13.9.2013 10:16 | karma článku: 7,50 | přečteno: 334x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - enormní výhody případné federace

Tombeur podrobně odpovídá na tři otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafu A. Zaprvé, je Tombeurův popis podstaty federace jeho osobní názor, nebo se jedná o převažující doktrínu? Zadruhé, na základě čeho by mohlo být přesvědčivě tvrzeno, že federální organizace je nejlepší formou vládní spolupráce pro Evropskou unii? Zatřetí, proč Tombeur preferuje termín ‘federální organizace’ před termínem ‘federální vláda’?

6.8.2013 v 9:16 | Karma: 6,95 | Přečteno: 413x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik