Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

List č. 23 - Klinkers & Tombeur, duben 2013

V tomto listu pokračujeme s návrhem ústavy pro Evropskou federaci. Následující články pocházejí částečně z původní americké ústavy a částečně jsou doplněny a námi vylepšeny z dodatků přidaných k americké ústavě po roce 1789. Opět si dovolujeme vylepšit čitelnost struktury americké ústavy; tentokrát rozdělením organizace výkonné moci a doby trvání a uprázdnění (vice)prezidentské funkce.

  1. Výkonná moc je svěřena prezidentovi Evropské federace. Prezident zastává svůj úřad po dobu čtyř let spolu s viceprezidentem, který rovněž zastává svůj úřad po dobu čtyř let. Prezident a viceprezident jsou zvoleni jako dvojice občany Evropské federace, která za tímto účelem tvoří jediný volební obvod. Mohou být okamžitě znovuzvoleni pro jedno další období.
  2. Volba prezidenta a viceprezidenta Evropské federace se bude konat třetí pátek měsíce října; první volba bude v roce 2016. K překlenutí období mezi ratifikací ústavy Evropské federace a první volbou prezidenta a viceprezidenta vybere ze svých řad Evropský kongres úřadujícího prezidenta. Tento úřadující prezident nemůže být zvolen za prezidenta ani viceprezidenta během prvních prezidentských voleb Evropské federace.
  3. Volitelný jako prezident nebo viceprezident je kdokoliv, kdo v okamžiku své kandidatury, což bude upraveno federálním zákonem, dosáhl věku třiceti pěti let, má státní příslušnost jednoho ze států Evropské federace a byl registrován jako občan jednoho ze států federace po dobu nejméně patnácti let.
  4. Prezident za svou práci dostává plat určený Evropským kongresem. Jeho plat nesmí být během období jeho prezidentství zvýšen nebo snížen a není mu poskytována žádná další kompenzace nebo naturálie od Evropské federace ani od žádného jednotlivého státu federace, ani od žádné jiné veřejné instituce uvnitř nebo mimo federaci, ani od soukromé instituce nebo osoby.
  5. Předtím, než se prezident ujme svého úřadu, pronese před předsedou Ústavního soudního dvora, v měsíci lednu, v němž jeho úřad začíná, následující přísahu či čestné prohlášení: “Slavnostně přísahám (nebo prohlašuji), že budu svědomitě vykonávat úřad prezidenta Evropské federace a podle mých nejlepších schopností budu zachovávat, ochraňovat a bránit Ústavu Evropské federace.”

Vysvětlení oddílu 1

Odstavec 1 říká, že výkonné pravomoci jsou svěřeny prezidentovi. Je důležité zdůraznit, že tyto pravomoci mu jsou svěřeny za účelem implementace rozhodnutí sněmoven Kongresu. Aby na jejich provádění Kongres dohlédl, uplatňuje svůj kongresový dohled, jak jsme psali dříve. Z prvního odstavce dále plyne, že jsme si na rozdíl od americké ústavy nezvolili systém volitelských sborů připadajících na každý stát se zásadou, že ‘vítěz bere vše’. Odstavec 1 zavádí přímou volbu občany Evropské federace pomocí většinového hlasování (50+ %), při které tvoří území federace jeden volební obvod. Volíme tedy systém ‘lidového hlasování’, ve kterém zvítězí ten kandidát, který z celé federace dostane nejvíce hlasů. V USA dochází pravidelně k výzvám přijmout takovýto systém namísto systému volitelských sborů, protože se již několikrát stalo (například v případě George Bushe a Ala Gora), že kandidát získal většinu v lidovém hlasování (Al Gore), ale nikoliv většinu ve volitelských sborech. Prezident i viceprezident slouží maximálně dvě funkční období.

Odstavec 2 se znatelně odlišuje od textu americké ústavy. V ní se píše, že Kongres určuje datum prezidentských voleb. Pro USA to je adekvátní. Ale s ohledem na extrémní důležitost toho, aby si federální Evropa znovu rychle a efektivně našla své místo ve hře globalizujících se mocností (viz list č. 9), se zdá moudré sladit funkční období amerického a evropského prezidenta již od začátku. Tím pádem si tito dva lídři mohou vzájemně zvyknout na svůj styl práce a, když to bude potřeba, spolupracovat bez ztráty kontinuity, k čemuž by klidně mohlo dojít, kdyby se jejich funkční období nepřekrývala. Než si zapamatují telefonní číslo toho druhého, uplyne spousta drahocenného času. Jejich spolupráce je ještě nutnější, neboť se v roce 2013 ukázalo, že se USA a EU chtějí pustit do úplně nového obchodního vztahu. Bokem poznamenejme, že v USA je dnem prezidentských voleb úterý po prvním listopadovém pondělku. Obecně to je mezi 2. a 8. listopadem. V roce 2012 to bylo 6. listopadu. Po zvážení evropských volebních tradic a listopadových svátků volíme třetí říjnový pátek, od roku 2016.

Na rozdíl od americké ústavy náš odstavec 2 říká, že Evropský kongres jmenuje - ze svých řad - úřadujícího prezidenta pro období mezi vytvořením Evropské federace a prvními prezidentskými volbami. On či ona nesmí kandidovat v nadcházejících prvních prezidentských volbách kvůli tomu, že kandidáti pro první prezidentské volby potřebují svádět volební boj za rovných podmínek. Tím, že by se úřadujícímu prezidentovi umožnilo kandidovat, by mohlo dojít k negativnímu ovlivnění šancí ostatních kandidátů. Navíc se zdá rozumné jmenovat měsíce, či dokonce roky před prvními prezidentskými volbami někoho, kdo nebude mít osobní zájem být zvolen. V tomto období bude zapotřebí k mladé federaci přistupovat prakticky a profesionálně.

Odstavec 3 určuje, že kandidát je volitelný pouze tehdy, má-li silné pouto k Evropské federaci, jmenovitě tím, že má státní příslušnost nějakého státu federace, a tím, že oficiálně prožil velký počet let v jednom ze států.

Odstavec 4 zajišťuje prezidentovi roční plat (v USA dosahuje v současnosti výše $400 000, později v Evropě €400 000) za celé jeho funkční období. Kromě tohoto platu mu není dovoleno mít jiné příjmy nebo platby v naturáliích od veřejných či soukromých institucí nebo občanů než příjmy z majetku, kterého nabyl před svým vstupem do úřadu.

Odstavec 5 mluví o prezidentově přísaze či čestném prohlášení, které má být proneseno před předsedou Ústavního soudního dvora Evropské federace. Zde jsme okopírovali americkou proceduru. V USA k ní dochází s prezidentovou rukou položenou na bibli každé čtyři roky formou velkolepé oslavy. V roce 2013 si ji svět mohl vychutnat dvakrát; jednou na malém shromáždění v Bílém domě a o den později oficiálně před Kapitolem. Slova “K tomu mi dopomáhej Bůh,” navíc v americké ústavě nenajdete. Ta byla k přísaze přidána z vlastního podnětu - alespoň se to předpokládá - prvního prezidenta George Washingtona.

  1. Prezident a viceprezident budou odvoláni z funkce v případě obžaloby a usvědčeni ve věci zneužití úřadu za velezradu, úplatkářství a jiné těžké zločiny a přestupky. V případě odvolání prezidenta z funkce, jeho smrti nebo rezignace se prezidentem stane viceprezident.
  2. Kdykoliv se uprázdní úřad viceprezidenta, prezident jmenuje viceprezidenta, který se ujme úřadu po potvrzení většinou obou sněmoven Evropského kongresu.
  3. Kdykoliv prezident předloží předsedovi pro tempore Senátu a předsedovi Sněmovny občanů svoje písemné prohlášení, že není schopen vykonávat pravomoci a povinnosti svého úřadu, a dokud jim nepředloží své písemné prohlášení o opaku, tyto pravomoci a povinnosti budou vykonávány viceprezidentem jako úřadujícím prezidentem.
  4. Kdykoliv viceprezident a většina buď vedoucích představitelů ministerstev, nebo jiných orgánů, které Kongres může určit zákonem, předají předsedovi pro tempore Senátu a předsedovi Sněmovny občanů svoje písemné prohlášení, že prezident není schopen vykonávat pravomoci a povinnosti jeho úřadu, viceprezident se okamžitě ujme pravomocí a povinností tohoto úřadu jako úřadující prezident.
  5. Poté, když prezident předá předsedovi pro tempore Senátu a předsedovi Sněmovny občanů svoje písemné prohlášení, že žádná neschopnost neexistuje, opět se ujme pravomocí a povinností svého úřadu, ledaže by viceprezident a většina buď vedoucích představitelů ministerstev, nebo jiných orgánů, které Kongres může určit zákonem, během čtyř dnů předali předsedovi pro tempore Senátu a předsedovi Sněmovny občanů nové písemné prohlášení, že prezident není schopen vykonávat pravomoci a povinnosti jeho úřadu. Načež o věci rozhodne Kongres, který se sejde během čtyřiceti osmi hodin, pokud právě nezasedá. Jestliže Kongres, během dvaceti jedna dní po obdržení druhého písemného prohlášení, nebo, pokud Kongres právě nezasedá, během dvaceti jedna dní od doby, kdy musí začít zasedat, dvoutřetinovou většinou v obou sněmovnách určí, že prezident není schopen se znovu ujmout pravomocí a povinností jeho úřadu, bude viceprezident pokračovat v jejich výkonu jako úřadující prezident; jinak se pravomocí a povinností svého úřadu ujme prezident.
  6. Funkční období prezidenta i viceprezidenta skončí v poledne 20. lednového dne posledního roku jejich funkčního období. Funkční období jejich následníků začne poté.
  7. Jestliže před začátkem prezidentského funkčního období dojde k úmrtí nově zvoleného prezidenta, nově zvolený viceprezident se stane prezidentem. Pokud nově zvolený prezident není schopen složit přísahu či čestné prohlášení, nebo se ujmout svého úřadu, nebo pokud nově zvolený prezident nesplňuje podmínky, potom nově zvolený viceprezident bude vystupovat jako prezident, dokud prezident podmínky nesplní; a Kongres může zákonem ošetřit případy, ve kterých podmínky nesplní ani nově zvolený prezident, ani nově zvolený viceprezident, tím, že určí, kdo potom má jednat jako prezident, nebo způsob, jakým má být určen ten, kdo tak bude jednat, a to do doby, než prezident nebo viceprezident podmínky splní.

Vysvětlení oddílu 2

Prvních pět odstavců tohoto oddílu 2 pochází z amerického 25. dodatku, ratifikovaného v únoru 1967.

První věta odstavce 1 je klauzule o impeachmentu, která byla v minulosti použita v kontextu aféry Watergate k vyvinutí obrovského tlaku na prezidenta Richarda Nixona vedoucímu až k jeho rezignaci, po které jej jeho nástupce Gerald Ford omilostnil. Tento první odstavec řeší problém, který trápí Ameriku již dlouhou dobu. Konkrétně otázku, zda pokud viceprezident převezme od prezidenta jeho úřad, stane se z něj úřadující prezident (disponující pouze jeho pravomocemi), nebo se z něj stane opravdový prezident? Od roku 1967 platí druhá možnost: viceprezident se stane prezidentem. Na tomto základě se prezidentem po Nixonově rezignaci stal Gerald Ford.

Odstavec 2 zaručuje kontinuitu federální vlády. Viceprezidenta může za souhlasu Evropského kongresu jmenovat prezident, pokud viceprezident z jekéhokoliv důvodu není. V takovém případě není nutné, aby byl viceprezident volen občany.

Odstavce 3-5 řešící prezidentovu neschopnost vládnout mluví samy za sebe.

Odstavce 6-7 vycházejí z amerického 20. dodatku, který byl ratifikován v lednu 1933.

  1. Prezident je vrchní velitel ozbrojených sil, bezpečnostních služeb a domobrany Evropské federace.
  2. Prezident jmenuje ministry, velvyslance, jiné vyslance, konzuly a všechny státní úředníky výkonné moci Evropské federace, jejichž jmenování není touto ústavou upraveno jinak a jejichž úřad je založen zákonem. Odvolává z funkce všechny státní úředníky Evropské federace po jejich usvědčení z velezrady, úplatkářství nebo jiných těžkých zločinů a přestupků.
  3. Prezident může požadovat písemné vyjádření vedoucího představitele každého z ministerstev ohledně libovolné záležitosti týkající se povinností jeho příslušného úřadu.
  4. Prezident má pravomoc amnestovat nebo udělit milost za zločiny proti Evropské federaci, kromě případů ve věci zneužití úřadu.
  5. Prezident má pravomoc uzavírat smlouvy, podle a s doporučením a souhlasem Senátu, za předpokladu, že dvě třetiny přítomných senátorů souhlasí.
  6. Prezident navrhuje a jmenuje soudce Ústavního soudního dvora a federálních soudů, podle a s doporučením a souhlasem Evropského kongresu.
  7. Prezident jednou ročně uspořádá poradní referendum mezi všemi občany Evropské federace s hlasovacím právem, aby získal názor evropského lidu na provádění federální politiky. Toto referendum bude uskutečněno v rámci Digitální agendy pro Evropu.
  8. Prezident uspořádá závazné referendum mezi všemi občany Evropské federace s hlasovacím právem o otázce, zda Evropská federace má, či nemá přistoupit k, nebo spoluzaložit, mezinárodní organizaci se závaznými regulačními pravomocemi, po poradě se Senátem ohledně tohoto přistoupení nebo spoluzaložení.
  9. Prezident smí uspořádat referendum mezi všemi občany Evropské federace s hlasovacím právem o návrhu zákona, který se setkal s výhradami prezidenta podle článku III této ústavy a o kterém sněmovny Kongresu po těchto prezidentských výhradách nedospějí k dohodě během dvou let. Toto období dvou let začíná prvním plenárním hlasováním ve Sněmovně, která neiniciovala tento návrh zákona.

Vysvětlení oddílu 1

Prezident Evropské federace má dvě funkce: je hlavou státu a vedoucím představitelem vlády. Vedle toho je také vrchním velitelem a nejvyšším diplomatem.

Odstavec 1 činí z prezidenta vrchního velitele ozbrojených sil, bezpečnostních služeb a domobrany. Právo vyhlašovat válku zůstává pravomocí Kongresu Evropské federace. Jak je tomu v USA? Od dob Korejské války v 50. letech je všeobecně uznáváno, že americký prezident má značný vliv na rozhodování, zda poslat ozbrojené síly do války. Tedy aniž by si předtím výslovně řekl o souhlas Kongresu. Specifický výkon této úlohy se navíc změnil po založení Spojených národů v tom smyslu, že se USA zapojují pouze do válek (nazývaných policejní akce) s mandátem OSN. Kromě druhé války v Iráku. Má se za to, že operace pod mandátem OSN implikuje tichý souhlas Kongresu. Rozumíme této široké interpretaci pravomocí prezidenta USA, pokud jde o vojenské záležitosti, protože kritické situace často vyžadují rychlá rozhodnutí. V Evropské federaci tomu nebude jinak.

Pár vojenských detailů bokem. Američané za obranu utratí dvakrát tolik než Evropané. Navíc je jejich poměr - zhruba řečeno - mezi investicemi (25 %), personálem (50 %) a provozem (25 %) mnohem vyváženější. V Evropě vydávají země jako Belgie, Itálie a Řecko více než 70 % obranného rozpočtu na personál. Následkem je méně investic. Navíc trpí 27 členských států EU fragmentací. Abychom uvedli konkrétní příklad, v Evropě je přes dvacet různých bojových vozidel; rozhodnutí o vojenských záležitostech jsou přijímána na základě národních zájmů, aniž by se vzaly v úvahu přebytky a nedostatky v NATO a EU jako celku. Ze skoro dvou milionů evropských jednotek může EU aktivovat pouze 70 000.

Odstavec 2 dává prezidentovi právo určit úřady výkonné moci. Jmenuje ministry kabinetu, diplomatické pracovníky a další představitele vlády, jejichž jmenování není upraveno jinak. V Americe probíhá jmenování těchto lidí - tedy i ministrů - na doporučení a se souhlasem Senátu. Sněmovna reprezentantů na věc nemá žádný vliv. Skutečnost, že do ní může mluvit Senát, činí legislativní moc spoluzodpovědnou za fungování výkonné moci. Z pohledu amerického prezidentského systému nám to přijde podivné. Považujeme za univerzální pravidlo, že člověk, který musí vykonávat složitý úkol, by měl mít autonomní pravomoc zvolit si tým, se kterým chce čelit výzvám. Z tohoto důvodu docházíme k závěru, že navrhování a jmenování členů prezidentova kabinetu, veřejných představitelů všech federálních ministerstev, agentur a federálních diplomatů by mělo být autonomním rozhodnutím prezidenta Evropské federace: všichni tito lidé jsou pod prezidentovým vedením zodpovědni za exekutivní správu federace, včetně výkonu federálních zákonů přijatých Kongresem. V odstavci 6 nicméně ponecháváme Kongresu roli při jmenování členů moci soudní.

V americké ústavě je náš odstavec 3 součástí předchozího odstavce 1. Domníváme se, že je lepší jej oddělit od vrchního velení, jelikož pravomoc požadovat po ministrech vyjádření se netýká pouze vojenských záležitostí, ale všech stránek jejich práce. Důležité nicméně je, že zde evropská ústava potvrzuje, že prezident má mít svůj kabinet. Tím se budeme zabývat později.

Odstavec 4, prezidentská pravomoc amnestovat a udělit milost, je pevnou součástí všech ústav. Tuto větu jsme rovněž oddělili od odstavce 1.

Odstavec 5 dává prezidentovi právo uzavírat smlouvy. Potřebuje k tomu však doporučení a souhlas Senátu. Z toho stejně jako v případě USA vyplývá, že Senát může o tomto předmětu diskutovat, kdykoliv se mu zachce, před i po smluvních vyjednáváních. Tento odstavec nezabraňuje státům udržet si právo uzavírat smlouvy za předpokladu, že tyto smlouvy budou spadat do kontextu jejich příslušných domén politiky. Tomuto aspektu vertikální dělby moci jsme se věnovali v článku III. Obě úrovně vlády proto mají diplomatické a konsulární sbory. Tak je tomu již v případě EU, pokud jde o smlouvy a diplomaty. Úlohy je možné rozdělit mezi konzuly obou úrovní. Například tak, že se federálním konzulům udělí exkluzivní právo pomáhat (komerčním) korporacím. Podle nás si každý stát zachová pravomoci v rámci národní legislativy, a tím pádem bude poskytovat asistenci fyzickým osobám s odpovídající státní příslušností. Státní příslušnost státu bude kombinována s občanstvím federace. Tomu se budeme věnovat v následujícím listu.

Teď by mohl být příhodný okamžik pro postřeh týkající se konceptu proporcionality. Jedná se o důležitou záležitost v rámci současného intergovernmentálního systému EU. Jednoduše řečeno řeší, do jaké míry mohou EU a národní státy uvnitř EU vykonávat stejnou pravomoc. Tento koncept přímo souvisí se skutečností, že smlouvy EU zahrnují takzvané sdílené pravomoci, z čehož vyplývá, že stejná pravomoc může být vykonávána zároveň EU a zároveň členským státem EU. Nabízí se otázka, jak daleko může každá strana zajít při výkonu této sdílené pravomoci. V praxi se zdá neřešitelná, neboť se uplatňování principu proporcionality poměřuje principem subsidiarity: nechat státům, co státy mohou samy udělat nejlépe. Díky tomu, že hierarchické rozhodování Evropské rady zbavilo vážně prosakující subsidiaritu jejího smyslu, jsou problémy s výkladem neřešitelné. Na druhou stranu federální systém tento problém vůbec nemá. Ve federaci jsou sdílené pravomoci nemyslitelné díky vertikální dělbě moci, esenci federální organizace. Federace má pouze sdílenou suverenitu: státy jsou 100% (tedy nikoliv částečně) suverénní ve všech pravomocech, které nebyly převedeny na federaci. A federace je na druhou stranu 100% (tím pádem nikoliv částečně) suverénní ve všech taxativně vyjmenovaných pravomocech, které jí byly svěřeny. Pro zopakování: federace připomíná absolutní subsidiaritu, a proto tedy tento koncept v našem návrhu ústavy nenajdete. Nenajdete v něm ani nesmysl proporcionality.

Odstavec 6 se odklání od americké ústavy v tom smyslu, že prezidentova pravomoc jmenovat soudce Ústavního soudního dvora a federální soudce Evropské federace nepodléhá jen souhlasu Senátu, nýbrž celého Kongresu, tudíž také Sněmovny občanů. Federálními soudy míníme soudy zřízené zákonem Kongresu a které v hierarchii spadají přímo pod Ústavní soudní dvůr. Po vzoru švýcarského příkladu vytváření federálních soudů bychom tuto důležitou pravomoc chtěli dát oběma sněmovnám federálního Kongresu. Přesto s jedním rozdílem - i prezident zde má svou úlohu, protože stejně jako v USA nominuje kandidáty. Kvůli tomu, že by federální soudy a případně další federální soudní dvory měly prosazovat uniformní výkon federálních zákonů po celé federaci, si myslíme, že takto je jejich nezávislé fungování lépe zajištěno, obzvláště s ohledem na státy, jejichž zákony musí ustoupit federálním zákonům. Federální soudy by navíc měly požívat největší důvěry od těch, kdo tvoří a budou tvořit federální zákony, a od těch, kteří je budou vykonávat: prezidenta a jeho kabinetu. Tito lidé dokáží zhodnotit, zda kandidáti pro tyto soudy mají dostatečnou odbornost.

Odstavce 7, 8 a 9 v americké ústavě nejsou. S odkazem na list č. 20, ve kterém Tombeur popisuje příklady přímé demokracie ve Švýcarsku, zavádíme tři druhy referend, které prezident může, nebo musí uspořádat a ve kterých mohou hlasovat všichni občané federace s hlasovacím právem.

Jsme si vědomi toho, že Evropa nemá dobré zkušenosti s referendy o sobě samotné. Tato referenda byla doposud charakterizována odporem proti intergovernmentálnímu systému. V tomto ohledu bychom chtěli zmínit detailní analýzu Wima Voermanse v jeho příspěvku Van Europa voor de burger naar Europa door de burger (Od Evropy pro občana k Evropě od občana) v nizozemské Ročence parlamentní historie 2012 se sugestivním názvem Spojené státy evropské. Voermans podává přesný popis události a průběhu referenda, ve kterém Nizozemci v roce 2005 odmítli návrh Evropské ‘ústavy’. Stejně jako Francie. Následující administrativní vakuum bylo vyplněno monstrem zvaným Lisabonská smlouva.

V listu č. 14 Klinkers líčí, jak obtížné bylo před a během Filadelfského shromáždění řešit otázku aristotelské ‘demokracie’. Doslovné nasazení tohoto konceptu ve smyslu, že každý občan může spolurozhodovat o všem, bylo považováno za organizačně nemožné. Zároveň existovaly obavy, že by kvůli hloupým a pomýleným občanům bylo takové rozhodování špatné. Zde jsou ještě jednou některé věty, které vrhají světlo na myšlenky účastníků Shromáždění: “Stejnou měrou byla zdiskreditována ‘pouhá demokracie’, která pořád znamenala, dle učení Aristotela, vládu zaníceným, neznalým, převážně demagogickým ‘hlasem lidu’. To by jistě vedlo nejprve k bezpráví, potom anarchii a nakonec tyranii.” Proto se po dlouhých debatách rozhodli zvolit si koncept zastupitelské demokracie, který nazývali ‘republikánským druhem vlády’. Švýcaři se nicméně odhodlali v polovině 19. století svou verzi americké ústavy obohatit o prvky přímě demokracie. A funguje to tak do dneška, zjevně bez jakýchkoliv problémů. Z tohoto důvodu bychom v našem návrhu ústavy rádi viděli to samé. Proto začleňujeme tři typy referend. Takto bychom si přáli odstranit negativní konotace evropských plebiscitů, majíce na paměti, že od roku 1950 mohli občané stěží projevit svou vůli oficiálně, natož pak rozhodovat o tom, co by intergovernmentální Evropa dělat měla a co neměla. Vládnutí v EU od té doby připomíná spíše osvícený despotismus starého režimu ve Francii [Ancien Régime] - vláda pro občany, nikoliv občanů. Pro tento demokratický deficit nenalézáme žádné rozumové vysvětlení. V evropské historii nebylo nikdy tolik vzdělaných a dobře informovaných lidí jako po 2. světové válce. Pořád se s nimi ale zachází - s odvoláním na amerického autora Noama Chomského - jako s nezletilými dětmi. Podle našeho názoru je v roce 2013, v Evropském roce občanů, více než kdy jindy zapotřebí, abychom navrhli referenda v odstavcích 7, 8 a 9 tohoto oddílu.

V odstavci 7 navrhujeme, aby prezident Evropské federace musel jednou za rok uspořádat poradní referendum o kvalitě federální vlády. Jeho prostřednictvím se občanů zeptá na jejich názor na výkonnost oblastí politiky federálního celku. Výsledek prezidenta k ničemu nezavazuje. Nezavazuje ani Kongres, ani žádné jiné federální instituce. Pomocí této povinné konzultace s lidem ale mohou být nedostatky vlády identifikovány a řešeny rychle a účinně. Toto je mocný nástroj pro budování evropského národa. Eurokomisařka, která má momentálně na starosti Digitální agendu pro Evropu, Neelie Kroes, by mohla již nyní, v rámci navrhování celoevropské digitální infrastruktury, uvažovat o zřízení takových technických prostředků, které by učinily organizaci elektronického referenda proveditelnou.

Pro vznik evropského veřejného prostoru v odstavci 8 navrhujeme, aby prezident zorganizoval referendum mezi občany a státy, které rozhodne otázku, zda má Evropská federace vstoupit do, nebo být zakládajícím členem mezinárodní organizace s regulačními pravomocemi. Protože takové regulace mohou mít dopad na pravomoci států - globální vyjednávání mají svou vlastní specifickou dynamiku a globální organizace mají svou vlastní specifickou definitivnost mimo sféru evropských pravomocí - rádi bychom je do tohoto rozhodování zahrnuli. Zde je nám inspirací švýcarská ústava. Se Světovou obchodní organizací jako příkladem může být vytvoření takových mezinárodních organizací nutné pro řešení problémů týkajících se například  změny klimatu. Kdykoliv bude zapotřebí učinit v této věci rozhodnutí, prezident bude povinován uspořádat referendum. Požadované doporučení Senátu občanům a státům (v předstihu) připomíná roli Senátu při uzavírání smluv, jak bylo popsáno v odstavci 5.

Třetí typ referenda pod prezidentskými pravomocemi v odstavci 9, který rovněž vychází ze švýcarské ústavy, dává prezidentovi možnost zorganizovat závazné referendum, nemohou-li se sněmovny Kongresu po obdržení prezidentových výhrad k návrhu zákona jedné ze sněmoven i nadále na tomto návrhu shodnout. Říká se mu rozhodčí referendum a není povinné. Prezident rozhodne, zda bude takové referendum předloženo občanům. Jejich rozhodnutí je ale už závazné. Ačkoliv evropská ústava zahrnuje možnost finálního rozhodnutí Kongresem, systém brzd a protiváh může navodit patovou situaci, odmítají-li zúčastněné strany zatvrzele kompromis. Pokud taková patová situace přetrvává, je jako nejzazší řešení nutné nechat pracovat nejvyšší zákonodárce: občany. Občané předcházejí federaci, federace je vlastnictvím občanů, nikoliv naopak. Občané jsou alfou i omegou: založení federace je svěřeno občanům, tím pádem je jim svěřeno i řešení problémů vytvořených institucemi federace. Využijí-li představitelé federace státní systém k znehybnění rozhodovacího procesu, musíme se vrátit zpátky k lidem, kteří založili federaci, tedy k občanům. Kdyby USA měly takovéto referendum, patová situace ‘fiskálního útesu’ by byla vyřešena rychle.

  1. Prezident jednou ročně podá Evropskému kongresu informaci o stavu federace a doporučí opatření, která pokládá za nutná.
  2. Prezident může za mimořádných okolností svolat obě sněmovny Kongresu, nebo kteroukoliv z nich a v případě nesouhlasu mezi nimi ohledně doby odročení je může odročit na dobu, kterou bude považovat za vhodnou.
  3. Prezident přijímá velvyslance a jiné cizí vyslance.
  4. Prezident dbá na věrné provádění zákonů.
  5. Prezident stanovuje povinnosti všech vládních úředníků Evropské federace.

Vysvětlení oddílu 2

V americké ústavě tvoří tento text jeden odstavec. Domníváme se, že jeho rozdělením do pěti odstavců vylepšíme jeho čitelnost.

Odstavec 1 připomíná americkou State of the Union. Až do vlády Woodrowa Wilsona (1913-1921, otec Společnosti národů) tato deklarace probíhala psanou formou. Od dob Wilsona ji prezident přednáší osobně před Kongresem. Jedná se o exekutivní povinnost ústavou výslovně uloženou prezidentovi. Musí přednést vše, co považuje za vhodné jako hlava státu, jako hlavní představitel vlády, jako vrchní velitel, jako vrchní diplomat atd. Krom toho je prezidentovou povinností předložit Kongresu k posouzení opatření, která považuje za nezbytná a vhodná. Jedná se o takzvanou ‘Recommendation Clause’. Rádi bychom tento postup v našem návrhu federální ústavy převzali.

Odstavec 2 dává prezidentovi pravomoc svolat obě sněmovny (nebo jen jednu) za mimořádných okolností. Americká ústava neposkytuje návod, jak bychom měli interpretovat slovo ‘mimořádný’. Došlo k tomu 27krát. Naposledy za Harryho Trumana, následníka Franklina D. Roosevelta, na konci 2. světové války.

Odstavec 3 krom jiného zahrnuje požadavek, aby všichni cizí velvyslanci předložili své pověřovací listiny prezidentovi osobně.

Odstavec 4 je v USA znám jako ‘Take Care Clause’ nebo ‘Faithful Execution Clause’. V podstatě to je pověření pro prezidenta vykonávat zákony pečlivě, i když s nimi nesouhlasí. Netýká se to pouze výkonu samotného, ale také naplňování skutečných cílů Kongresu: zde se právě objevuje anglické slovo faithful. V USA je tato klauzule vysoce ceněna, a je proto základem silného teleologického postoje hodnostářů i občanů. Postoje, který je nejlépe vyjádřen otázkami typu: “Co asi tak otcové ústavy mysleli tím či oním? Čeho se Kongres snaží tímto ustanovením v zákoně dosáhnout?” Prezidentovi jsou nicméně přiznávány hojné pravomoci interpretovat záměry zákonodárců. Vždy ale pod dohledem Nejvyššího soudu, který může prezidentova opatření prohlásit za protiústavní: “Ústava je to, za co ji považují soudci.”

V kontextu odstavce 4 bychom chtěli ještě jednou podtrhnout, že nejen americký Kongres disponuje takzvanými implicitními pravomocemi. Prezident je má také, v podobě například prezidentských dekretů. O tom jsme psali v listu č. 14, proto se tím již nebudeme znovu zabývat. Zmíníme jen, že opatření prezidenta Obamy z ledna 2013 o regulaci zbraní patří do domény těchto prezidentských dekretů (‘Presidential Executive Orders’).

Odstavec 5 prezidentovi zakládá právo a povinnost určit, jaký druh práce má být vykonáván každým veřejným představitelem federální vlády.

Speciální vysvětlení článku V oddílu 1 odstavců 2 a 5

Nyní se vrátíme k odstavcům 2 a 5: pravomoc prezidenta požádat o radu hlavy jednotlivých ministerstev a jeho pravomoc jmenovat ministry. To je považováno za ústavní základ pro to, aby měl prezident svůj kabinet, takzvaný ‘The President’s Cabinet’. Ústava ale neurčuje počet ministrů.

Otázka, kterou si musíme zodpovědět, zní: “Kolik ministrů by měl mít prezident Evropské federace?” K odpovědi bychom mohli přijít tak, že bychom při pohledu na článek III oddíl 2 (seznam taxativně vyjmenovaných pravomocí Evropského kongresu) zvážili dominantní oblasti politiky. To se ale zdráháme udělat. Takové zvažování by pravděpodobně vedlo k nekonečným debatám, pryč od principů dobré správy. Obzvláště by mělo být dle našeho názoru vyloučeno, aby měl každý členský stát automaticky svého zástupce v exekutivě, jak je tomu v současné Evropské komisi. Ministerstva vlády Evropské federace by neměla mít národní, ale obsahové odůvodnění, tzn. například doprava nebo obrana.

Navrhujeme tento problém vyřešit jednoduchým způsobem: bez dvou výjimek se řídíme oblastmi politiky kabinetu amerického prezidenta. Ta samá logika je použitá v našem návrhu uspořádat volby prezidenta Evropské federace v období kolem amerických prezidentských voleb: vytvořit tolik homogenity mezi oběma federacemi, kolik jen bude možné, aby spolu mohly efektivně a rychle spolupracovat.

Těchto třináct ministrů Evropské federace má amerického kolegu:

  1. ministr zahraničních věcí (Secretary of State): zodpovědný za zahraniční politiku Evropské federace. Členské státy federace si tedy s ohledem na své vlastní domény politiky ponechají svou vlastní zahraniční politiku spolu se svými vlastními ministry zahraničních věcí, jak je tomu již v EU a belgické federaci;
  2. ministr financí (Secretary of Treasury): zodpovědný za finanční politiku Evropské federace, včetně federálního rozpočtu a federálních daní. Stranou uveďme, že tyto pravomoci a společná měna euro dle našeho názoru povedou k založení Evropské centrální banky připomínající Radu guvernérů amerického Federálního rezervního systému;
  3. ministr obrany (Secretary of Defence): zodpovědný za federální ozbrojené síly ve všech jejich složkách: armádě, námořnictvu, vzdušných silách a domobraně;
  4. ministr spravedlnosti (Attorney General): zodpovědný za záležitosti justiční povahy;
  5. ministr vnitra (Secretary of Interior): v Americe tento ministr není srovnatelný s ministry vnitra, na jaké jsme zvyklí v Evropě. Tento ministr se zabývá transnacionálním územním plánováním, s důrazem na udržitelnost;
  6. ministr zemědělství (Secretary of Agriculture): zodpovědný za zemědělství a rybolov, stejně tak i za výrobu potravin, jejich distribuci a zásobování a za bezpečnost potravin (zdravá výživa);
  7. ministr ekonomických záležitostí (Secretary of Commerce): zodpovědný za ekonomiku, obchod, konkurenci a intelektuální vlastnictví;
  8. ministr práce (Secretary of Labor): zodpovědný za zaměstnanost a pracovní podmínky;
  9. ministr veřejného zdraví a sociálních věcí (Secretary of Health and Human Services): zodpovědný za veřejné zdraví, sociální zařízení a zmírňování chudoby;
  10. ministr bydlení a městského rozvoje (Secretary of Housing and Urban Development): zodpovědný za bytovou politiku a rozvoj městských oblastí;
  11. ministr dopravy a přepravy (Secretary of Transportation): zodpovědný za všechny způsoby dopravy a přepravy mezi státy federace, včetně transnacionální infrastruktury;
  12. ministr energetiky (Secretary of Energy): zodpovědný za výrobu a distribuci energie, podporu čisté energie a opatření pro úsporu energie a problematiku změny klimatu;
  13. ministr vnitřní bezpečnosti (Secretary of Homeland Security): zodpovědný za bezpečnost vnitra, boj s terorismem na území federace a zvládání katastrof.

Dva ministři amerického kabinetu se zdají pro Evropskou federaci nevhodní:

  • ministr školství (Secretary of Education): myslíme si, že péče o vzdělávání a související záležitosti, jako například odborné vzdělávání, je úlohou států, nikoliv federace;
  • ministr pro záležitosti veteránů (Secretary of Veteran Affairs): i když by toto bylo relevantní doménou politiky v Evropské federaci, my si myslíme, že by bylo vhodnější pojmout tuto úlohu jako společný úkol ministra obrany a ministra veřejného zdraví a sociálních věcí.

Místo nich navrhujeme:

  1. ministr pro vědu a inovace: zodpovědný za podporu základního vědeckého výzkumu, péči o inovace v oblastech jako elektronické komunikace a výrobky a tvorbu nových vzdělávacích systémů;
  2. ministr pro kulturní vztahy a migraci: zodpovědný za péči o dobré vztahy mezi národy příslušných států, zájmy regionů a specifické populace se svým vlastním jazykem a kulturou a migraci.

Zde je k vidění patnáct federálních ministrů, kteří jsou členy kabinetu prezidenta Evropské federace. Tedy nikoliv 27 či více komisařů k uspokojení národních zájmů nebo národní cti každého členského státu Evropské unie. Vedle tohoto kabinetu má americký prezident ještě určitý počet úřadů uvnitř i vně Bílého domu. Necháme to prozatím stranou.

Se svolením autora přeloženo z angličtiny.

Autor: Jakub Jermář | pondělí 20.1.2014 10:16 | karma článku: 5,70 | přečteno: 247x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

21.2.2014 v 14:47 | Karma: 7,09 | Přečteno: 487x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - enormní výhody případné federace

Tombeur podrobně odpovídá na tři otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafu A. Zaprvé, je Tombeurův popis podstaty federace jeho osobní názor, nebo se jedná o převažující doktrínu? Zadruhé, na základě čeho by mohlo být přesvědčivě tvrzeno, že federální organizace je nejlepší formou vládní spolupráce pro Evropskou unii? Zatřetí, proč Tombeur preferuje termín ‘federální organizace’ před termínem ‘federální vláda’?

6.8.2013 v 9:16 | Karma: 6,95 | Přečteno: 413x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik