Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč maluje Pavel Kohout čerta na zeď?

Pavel Kohout na svém blogu nedávno zveřejnil kritiku návrhu federální ústavy pro Evropskou federaci, který z americké a švýcarské ústavy poskládali a upravili autoři Evropských listů federalistů Leo Klinkers a Herbert Tombeur, a který jsem spolu s těmito Listy přeložil do češtiny a zveřejnil na svém blogu. Ačkoliv prvotní impuls vyšel vlastně ode mne (Pavla Kohouta jsem přes Twitter požádal o jeho názor), kritiku nepovažuji za objektivní a cítím potřebu sepsat tento rebuttal.

Ze všeho nejdříve bych chtěl prohlásit, že mi je úplně jedno, kolik je Pavlu Kohoutovi let, nebo jestli je starý nebo mladý. Taky je mi fuk, že je ekonom a nepovažuji za relevantní zjišťovat a rozepisovat se o tom, co rád dělá ve volném čase. Rovněž jeho postoj ke směřování Evropy není důležitý, postačí snad jen zmínit, že je z té části politického spektra, která nikdy nechodí pro označení jiných lidí slovem socialista daleko a střílí jím jako náboji z kulometu.

Tak tedy, Pavel Kohout se zaměřuje v podstatě na čtyři momenty v navrhované ústavě. Ve třech případech v textu vidí něco, co neměli autoři návrhu ústavy na mysli, jak se může každý snadno přesvědčit přečtením příslušných Evropských listů federalistů. Pro jednoduchost zde podstatné pasáže v krátkosti odcituji. V jednom případě dokonce používá argument, který byl vznesen odpůrci americké ústavy ještě před její ratifikací a vyvrácen v amerických Listech federalistů i samotnou historií.

 

Obecný zájem federace

Nejdříve se zaměřuje na prvek, kterým se autoři inspirovali při studiu švýcarské ústavy:

Spojené státy evropské v uvedené podobě by nebyly federálním státem, ale fakticky unitárním státem s totalitními prvky. Může za to jeden drobný detail v definici postavené evropských poslanců:

Členové Sněmovny občanů mají individuální mandát. Tento mandát vykonávají bez instrukcí, v obecném zájmu federace.

Formulace „v obecném zájmu federace“ je nepokrytě totalitní. V ústavě chybí definice tohoto zájmu, takže teoreticky je možné všechno. Třeba i vyloučit nebo trestně stíhat za velezradu poslance, který se mimo sněmovnu vyjádří proti federaci. Anebo vyloučit „protievropského“ poslance z jednání za údajnou výtržnost. (Softwarového inženýra by mělo napadnout, že nedefinovaný objekt je problém.)

Tvrzení o unitárním státě je vzhledem k Článku I a III návrhu holý nesmysl, protože tyto články v sobě skrývají esenci federalismu: vertikální dělbu moci a taxativní výčet pravomocí federální úrovně.

Významnější je námitka o totalitních prvcích spočívajících v ústavou nedefinovaném pojmu “obecný zájem federace”. To, že se zde používá nedefinovaný pojem, není nutně na škodu. Ekonoma by mělo napadnout, že ústavní právo není úplně exaktní věda a běžně pracuje s tzv. neurčitými pojmy, jejichž význam určuje ústavní soud až za běhu. Pavel Kohout si to může představovat třeba jako takový lazy objekt. Za zmínku stojí podobně laděný a o něco více nedefinovaný Článek 5, odstavec 2 švýcarské ústavy:

Státní aktivity musí být prováděny ve veřejném zájmu a úměrně požadovanému výsledku.

Co jsou to státní aktivity a lze do nich zahrnout výkon mandátu poslance? Nebo ministra federální vlády? A co je to vlastně výkon mandátu. Stejnou optikou bychom tedy měli dojít k závěru, že i švýcarská ústava obsahuje podobný totalitní prvek.

Autoři návrhu ústavy o konceptu obecného zájmu píší v listu č. 17. Mimo jiného zmiňují tento nešvar zastupitelských demokracií:

Zastupitelská demokracie jako mechanizmus přijímání rozhodnutí pomocí usměrňování skupinových zájmů, nedegeneruje jenom do hrozby oligarchie, ale velmi často slouží osobním zájmům. Tím, že legitimním způsobem získají určitý post v rámci demokratického systému, mohou špatní lidé beztrestně držet tento systém jako rukojmí a přimět jej, aby pracoval ve prospěch skupinových a osobních zájmů. Unesou demokracii pomocí legitimních nástrojů a drží ji jako rukojmí kvůli svému vlastnímu prospěchu.

Samotná idea použít v textu spojení “vykonávat mandát v obecném zájmu federace” pak pochází z listu č. 20:

Předně se jedná o pozoruhodný Článek 161. Píše se v něm: “Interdiction des mandats impératifs – 1. Les membres de l’Assemblée fédérale votent sans instructions. - 2. Ils rendent publics les liens qu’ils ont avec des groupes d’intérêts.” [Zákaz hlasovacích pokynů - 1. Žádný člen Federálního shromáždění nesmí hlasovat podle instrukcí jiné osoby. 2. Členové musí zveřejnit své vazby na zájmové skupiny.] To znamená, že každý člen obou komor federálního parlamentu má individuální mandát pečovat o obecné zájmy celé federace. Drahý Klinkersi, toto si musíme zapamatovat až začneme psát naši verzi evropské ústavy.

Daná inspirace tímto článkem by mohla mít tu logiku, že švýcarská ústava nutí poslance odkrýt své vazby na zájmové skupiny (i když je to nedefinovaný pojem) a diskvalifikovat se tak v očích voličů, jejichž zájmy tyto skupiny nereprezentují. Jinými slovy tlačí na poslance, aby vykonávali mandát v obecném zájmu federace.

 

Ústava státům zakazuje vydávat dluhopisy

Druhou námitkou Pavla Kohouta je:

Návrh ústavy zakazuje členským státům emitovat vlastní dluhopisy. Toto právo má mít pouze federace. Tím se prakticky ruší samostatné rozpočtové politiky členských států, které přestávají být státy a stávají se pouhými provinciemi. Podotýkám, že členské státy USA nemají zakázáno emitovat dluhopisy a mohou do značné míry samostatně hospodařit. Díky tomu je možná vnitřní daňová konkurence. Možná jen proto jsou americké daně stále jakž takž snesitelné.

To jednoduše není pravda. Český překlad návrhu ústavy slovo dluhopis, tedy obligace, neobsahuje. Stejně tak jako americká ústava i anglická verze návrhu evropské ústavy neobsahují slovo bond. Americká ústava pracuje s archaickým pojmem bills of credit, což byly speciální dlužní úpisy či směnky plnící roli tehdy neexistujícíh papírových peněz. Jejich nevýhodou bylo to, že nebyly kryté skutečnými penězi (i když za ně byly směnitelné) a pokud jich stát vydal příliš mnoho, hodně se zadlužil a ještě k tomu zahýbal hodnotou skutečných peněz. Kvůli posledně jmenovanému americká ústava jejich vydávání státům zakazuje.

V případě americké ústavy nebylo až do roku 1830 jasné, zda se právě tyto bills of credit nevztahují také na jiné dokumenty související s dluhem, kdy o věci rozhodl zamítavě Nejvyšší soud. Anglický návrh evropské ústavy používá tentýž termín bills of credit a je tedy totožný s americkou ústavou.

V případě českého překladu obou ústav je shodně použit termín dlužní úpis (pracuji s překladem amerických Listů federalistů a Ústavy Spojených států z roku 1994, vydaných Vydavatelstvím Univerzity Palackého v Olomouci). Narozdíl od Pavla Kohouta nejsem ekonom, ale podle všeho je dluhopis technicky něco úplně jiného než dlužní úpis – jiný typ dokumentu.

Návrh ústavy tedy státům nezakazuje emitovat jejich vlastní dluhopisy a v tomto duchu nezasahuje do jejich rozpočtové politiky. Ostatně by to bylo v rozporu s tím, co autoři listů celou dobu od federálního systému očekávají a čím se ho snaží prodat čtenářům. V listu č. 14 rozvíjejí dřívější přirovnání federace ke společenství vlastníků bytových domů a na jíném místě zmiňují nezávislou rozpočtovou politiku amerických států :

Život v takových budovách připomíná federální organizaci: uvnitř svého bytu si můžete dělat, co je vám libo. Sami rozhodujete o tom, odkud pochází vaše příjmy a jak své peníze utratíte. Není nikdo nadřazený, kdo by vám směl říkat, jak máte žít. Nikdo si nemůže vzít vaše peníze.

(...)

Opakuji - dost možná, že zbytečně - všechny státy si zachovají svůj vlastní parlament, vládu, soudy, policii, fiskální systém, vzdělávací systém atd. Jejich guvernér je volen občany. Kdo by si troufl tvrdit, že členské státy uvnitř federace ztratí svou suverenitu? Nebo že se národní státy rozplynou a budou federací pohlceny? Nic nemůže být vzdálenějšího pravdě.

Samozřejmě je na místě debata o tom, zda tento archaismus vzhledem k jeho původnímu účelu a skutečnosti, že se dnes běžně používají bankovky, do návrhu ústavy vůbec zahrnovat. Případně, vyřešit technický problém, zda bills of credits jsou spíše dlužním úpisem a nebo směnkou, či jeho použití v duchu rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu výslovně nesvázat s oběživem.

 

Neomezená pravomoc zdaňovat a stejné federální daně

Toto je bod, kdy Pavel Kohout používá neúspěšnou argumentaci z boje o ratifikaci americké ústavy:

Naopak návrh evropské federální ústavy maximalizuje práva státu vůči občanům. Návrh hovoří o tom, že federace má právo „stanovit a vybírat daně a cla na splácení dluhu Evropské federace a na krytí výdajů nutných k plnění záruky popsané v Preambuli, přičemž všechny daně a cla jsou v celé Evropské federaci jednotné.“

Jinými slovy, Brusel má mít možnost ždímat evropské občany do mrtě. Bez limitu a bez zábran.

Zkuste si představit, že Evropané budou platit stejné bankovní poplatky a stejné telekomunikační poplatky, přičemž o jejich výši rozhodnou pouze banky a telekomunikační společnosti na základě vzájemné dohody. Konkurence nahrazena kartelem. Získáte přibližnou představu, jak by asi v Evropské federaci vypadaly daně.

Evropské federální daně by musely být vysoké, neboť řečená preambule obsahuje kouzelnou formulaci:

My, občané Belgie, Estonska, Finska, Francie, Irska, Itálie, Kypru, Lucemburska, Malty, Německa, Nizozemska, Portugalska, Rakouska, Řecka, Slovenska, Slovinska a Španělska, zakládáme tuto ústavu pro všechny země eurozóny a dále pro každou zemi vstupující do eurozóny, s cílem vytvořit federaci, která bude zaručovat svobodu, řád, bezpečí, štěstí, spravedlnost, obranu federace před nepřáteli, udržitelnost životního prostředí, stejně jako přijmutí a toleranci rozmanitosti kultur, vyznání, způsobů života a jazyků všech, kdo žijí a budou žít na území spadajícím pod jurisdikci federace.

Zde je analogický článek americké ústavy, Článek I, oddíl 8, odstavec 1, který Kongresu umožňuje:

Ukládat a vybírat daně, cla dávky a poplatky, platit dluhy, zajišťovat obranu země a obecný prospěch Spojených států; všechna cla, dávky a poplatky však musí být na celém území Spojených států jednotné.

Čili americká ústava rovněž dává federální vládě neomezenou pravomoc zdaňovat s tím, že tyto federální daně musí být ve všech státech stejné. Naopak, nemluví se zde o daních státních, které si jednotlivé státy určují samy.

Neomezená pravomoc zdaňovat souvisí s principem několikrát zmiňovaným v amerických Listech federalistů, který říká, že prostředky vlády by měly být úměrné jejím cílům. Pokud je tedy cílem vlády například obrana federace před nepřáteli, měla by mít vláda dostatečné prostředky pro jeho dosažení. Protože však výši těchto prostředků není možné dopředu odhadnout a případný agresor by své vlastní prostředky jistě nepodřizoval případnému omezení v této ústavě, neměla by být ani tato pravomoc Kongresu nijak omezena.

Ke ždímání občanů do mrtě, bez limitu a bez zábran ve Spojených státech zatím nedošlo – pokud jsem dobře informován. To, že vláda takovou pravomoc má, ještě neznamená, že ji bude zneužívat. A i kdyby ji přece jen začala zneužívat, jistě by tak činila ve svůj vlastní neprospěch a občané by jí to v nejbližších volbách sečetli a situaci napravili. Protože jsou v tomto ohledu obě ústavy principielně totožné, není důvod tuto obavu přenášet do Evropy.

 

Právo na štěstí

Ve výše citované Preambuli návrhu evropské ústavy nalezl Pavel Kohout slovo štěstí:

Evropští federalisté chtějí zaručit právo na štěstí! To bude drahé. Hodně drahé.

Právo na štěstí je formulace, která ilustruje myšlení evropských federalistů více, než cokoli jiného.

Skutečně? Podívejme se tedy na komentář autorů návrhu ústavy z listu č. 21:

Slovo ‘štěstí’ v americké preambuli zmíněno není. I přesto jsme se rozhodli jej v naší evropské preambuli použít. Proč? Protože celkové vyznění americké ústavy je založeno na právu občana usilovat o své vlastní štěstí a povinnosti vlády mu tuto činnost usnadňovat. Tento základní prvek americké ústavy má své kořeny v Deklaraci nezávislosti (Thomas Jefferson, 1776), jež obsahuje tato slova: “Máme tyto pravdy za samozřejmé, že všichni lidé jsou si stvořeni rovni, že jsou svým Stvořitelem obdařeni určitými nezcizitelnými právy, že mezi těmi jsou život, svoboda a snaha o štěstí.”

Čili záměr autorů ústavy je ve shodě s další poznámkou Pavla Kohouta:

Dobrá ústava má garantovat každému právo hledat štěstí podle svých vlastních představ a schopností.

Povinnost vlády usnadňovat jim toto hledání je několikrát zmíněna americkými otci zakladateli, které jistě nikdo nebude obviňovat z nějakého velkého levičáctví:

“Péče o lidský život a štěstí, a nikoliv jejich destrukce, je prvním a jediným cílem dobré vlády.”

-- Thomas Jefferson v proslovu k marylandským republikánům v roce 1809

“Dobrá vláda předpokládá dvě věci: za prvé věrnost svému cíli, kterým je štěstí občanů, a za druhé znalost prostředků, jimiž lze tohoto cíle nejlépe dosáhnout.”

-- James Madison v Listu federalistů č. 62

Podobné ladění lze vystopovat přímo v americké ústavě, která na několika místech (preambuli a pravomocech Kongresu) používá termín obecné blaho.

 

Závěrem

Sami autoři návrhu ústavy připouštějí možnost, že jimi navrhovaná ústava není dokonalá. Zároveň vyzývají občany, aby svými připomínkami přispěli k jejímu zdokonalení. V tomto smyslu budou postřehy Pavla Kohouta jistě zváženy, ale upřímně řečeno jsem očekával trochu jiný druh kritiky, který nesklouzne tak po povrchu.

Pavel Kohout se však ve své kritice zaměřil na slovíčkaření a zcela ignoroval záměry autorů i vyznění diskutovaných ústav. Ze stejně znějících částí americké i evropské ústavy vyvodil zcela opačné závěry. Použil argumenty, které byly vyvráceny již před 225 lety. Jeho kritika je povrchní a licoměrná. Je neobjektivní a vedená zjevnou motivací lidi vyděsit a odradit je tak od dalšího zkoumání podstaty federalismu jako možnosti dalšího směřování Evropy.

Autor: Jakub Jermář | pátek 21.2.2014 14:47 | karma článku: 7,09 | přečteno: 487x
  • Další články autora

Jakub Jermář

Federální ústava pro Evropu

Tento kompaktní návrh federální ústavy pro Evropu vychází z Ústavy Spojených států amerických a přebírá prvky přímé demokracie z ústavy švýcarské. Pouhých deset článků o 3868 slovech poskytuje evropským občanům vše potřebné pro péči o jejich společné zájmy. Díky vertikální dělbě moci zbytečně nezasahuje do jejich životů a svým členským státům garantuje jejich pokračující existenci, suverenitu a diverzitu. Protože vychází přímo od občanů, odstraňuje tato klasická federální ústava četné a závažné vady typické pro mezinárodní organizace řízené mezivládními smlouvami jako jsou EU, EFTA nebo NATO. Stejně jako kdysi prospělo Americe nahrazení její vlastní mezivládní smlouvy zvané Články Konfederace federální ústavou, lze očekávat, že by k srovnatelnému všeobecnému rozmachu došlo i v Evropě, pokud by její občané byli tak moudří a přijali obdobnou federální ústavu a s její pomocí zcela nahradili nefungující Lisabonskou smlouvu.

10.2.2014 v 9:15 | Karma: 11,68 | Přečteno: 919x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí vrátit ke svým občanům

Listy č. 1-20 vysvětlují, a) proč intergovernmentální systém EU podkopává cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by bylo lepší mít federální Evropu, a že Evropa by se tedy měla federalizovat, c) že všechny pokusy o federalizaci prostřednictvím změn existujících smluv EU dosud vždycky selhaly a proč budou selhávat i nadále, d) že evropští občané tedy musí navrhnout federální ústavu sami, podobně jako učinili občané na konci 18. století v Americe a e) které konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby bylo zajištěno, že federální systém bude prospívat. Listy č. 21-24 obsahují návrh federální ústavy pro Evropu, založený na americké ústavě, posílený prvky švýcarské ústavy a přizpůsobený dnešní Evropě. V tomto listu budou zmíněny nejdůležitější vlastnosti federalismu a navrhované Evropské federace: co federace je, co není, proč ji ještě nemáme a proč by měla být naléhavě zavedena. Dále zdůrazňujeme potřebu, aby se všichni federalisté spojili během Občanského shromáždění o evropské ústavě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2014.

6.2.2014 v 9:11 | Karma: 8,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - moc soudní a závěrečné články

List č. 24 se věnuje článkům VI-X návrhu ústavy pro federální Evropu. Poté, co se podíváme na třetí pilíř trias politica, moc soudní, budeme se zabývat vztahy mezi občany, federací a jejími členskými státy, stejně jako metodou změny ústavy, přechodnými opatřeními a procesem ratifikace. Tím bude návrh ústavy u konce.

27.1.2014 v 10:09 | Karma: 6,90 | Přečteno: 249x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - prezident a moc výkonná

List č. 23 pojednává o moci výkonné. Jedná se o pravomoci a povinnosti prezidenta, kabinetu a veřejné správy. Klinkers s Tombeurem se odchylují od znění některých odstavců americké ústavy, zejména tam, kde je zmiňována volba prezidenta. Kromě toho předkládají nevšední návrh skladby kabinetu prezidenta Evropské federace a rovněž přejímají některé důležité prvky švýcarské přímé demokracie.

20.1.2014 v 10:16 | Karma: 5,70 | Přečteno: 247x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Kongres a moc zákonodárná

V listu č. 22 se Klinkers s Tombeurem zabývají zákonodárnou mocí Evropské federace. Dle jejich názoru by měl být zachován obsah i struktura článku I americké ústavy, i když upravené o jejich vlastní postřehy. Ty se týkají primárně volby členů komory zastupující občany a jmenování členů komory druhé, Senátu, zastupující státy. Americký článek I je poměrně podrobný; obsahuje ne méně než deset oddílů, každý ještě rozdělený do několika odstavců. Kvůli vylepšení této struktury rozdělují Klinkers s Tombeurem americký článek I do dvou článků: článku II a článku III. Nabízí celkové vysvětlení i vysvětlení po oddílech či odstavcích.

13.1.2014 v 10:12 | Karma: 6,84 | Přečteno: 354x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Ústava - Preambule a vymezení federace

V listech č. 1-20 jsme vysvětlili, a) proč intergovernmentální systém EU ničí cíl spolupráce na evropských zájmech, b) proč by byl federální systém pro Evropu výhodnější, c) že Evropa by se tedy měla federalizovat, d) že federalizace prostřednictvím úprav současných smluv EU dosud vždy selhala a proč nikdy nepovede k úspěchu, e) že by evropští federalisté proto měli navrhnout federální ústavu sami, podobně jako se tomu stalo v Americe na konci 18. století a f) jaké konstitucionální a institucionální podmínky musí být splněny, aby nedošlo k selhání zamýšlené federalizace díky konstrukčním vadám ústavy. V následujícíh listech č. 21-24 předložíme návrh federální ústavy pro Evropu. Tento návrh vychází z americké ústavy z roku 1789, posílené o prvky švýcarské ústavy a upravené pro dnešní Evropu. List č. 21 je věnován preambuli a článku I evropské ústavy.

6.1.2014 v 10:05 | Karma: 9,17 | Přečteno: 394x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarské prvky přímé demokracie

List č. 20 obsahuje analýzu švýcarského federálního systému. Vznik švýcarského státu začal jako volně propojené sdružení nezávislých vlád, z kterého se vyvinul ve smlouvou řízenou konfederaci, aby se v roce 1848 stal na ústavě založenou federací. Příznačným pro tento federální systém je, že členské státy - takzvané kantony - hrají důležitou roli ve federálním rozhodovacím procesu a v implementaci rozhodnutí. Kromě toho určují kantony a občané jako celek federální politiku prostřednictvím nástrojů přímé demokracie: pomocí referend a občanských iniciativ ovlivňují rozhodovací proces federální moci, včetně zavádění dodatků federální ústavy - vše pomocí většinového hlasování. Tombeur pečlivě prezentuje, jaké vlastnosti tohoto federálního systému jsou užitečné pro konstitucionální a institucionální budovu, jež se pro federální Evropu chystají s Klinkersem vztyčit v následujících listech.

18.12.2013 v 10:13 | Karma: 7,96 | Přečteno: 586x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - kulturně bipolární situace v Belgii

V listu č. 19 Tombeur důkladně analyzuje nedostatky belgické federace. Odhaluje stránky, ve kterých se struktura této federace odlišuje od klasických federálních konstrukcí. Dále upozorňuje na to, že některé aspekty belgické ústavy by měly být změněny a článek 35 aktivován, aby se Belgie stala opravdovou, klasickou federací. Tento příklad ukazuje, co musíme znát předtím, než začneme komponovat federální evropskou ústavu.

9.12.2013 v 10:12 | Karma: 7,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - proč se některé federace nepovedly?

List č. 18 se zamýšlí nad důvody vedoucími k selhání některých federálních systémů. Tombeur líčí vznik Spojených států indonéských, který byl rychle následován jejich rozpadem. Pokusy vytvořit federace v Africe a východní Evropě potkal stejný osud. Tombeur identifikuje příčiny těchto selhání, aby se mohly stát ponaučením pro naši kompozici federální Evropy.

29.11.2013 v 10:17 | Karma: 10,22 | Přečteno: 406x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - prázdná skořápka parlamentního systému

V listu č. 17 říká Klinkers bezvýhradné ‘ano’ jako odpověď na Tombeurovu otázku, zda by federální Evropa měla mít voleného prezidenta. Svůj postoj zdůvodňuje odkazem na sílu amerického systému brzd a protiváh a poukazuje na chyby parlamentní demokracie v mnoha evropských zemích. Formálně mohou mít tyto parlamenty poslední slovo, v praxi je ale zákonodárná moc každé parlamentní demokracie zardoušena mocí výkonnou. Podle Klinkerse by se zastupitelské demokracii nejlépe posloužilo tím, kdyby parlament, stejně jako prezident, měli svůj vlastní demokratický mandát. V duchu myšlenek Franka Ankersmita, spolu s kterým byl Klinkers v roce 2006 členem Nizozemského národního shromáždění - radícím se, krom jiného, o nedostatcích nizozemské ústavy - popisuje rizika plynoucí ze zastupitelské demokracie.

20.11.2013 v 10:17 | Karma: 5,54 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - jak se rodila americká ústava

V listu č. 16 se Klinkers zamýšlí nad tím, k čemu došlo během Filadelfského shromáždění v roce 1787. Načrtává lopotný proces vzniku ústavy: dva kroky vpřed a jeden krok vzad. Když otcové zakladatelé americké ústavy předložili ucelený argument týkající se nějaké státoprávní záležitosti, vždycky se našli oponenti, kteří prosazovali konfederální přístup. Nicméně se po šesti měsících debat vyslovila většina delegátů pro federální návrh. V reakci na Tombeurovu otázku položenou v předchozím listu ohledně myšlenky Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita uspořádat podobné federální shromáždění po evropských volbách v roce 2014 Klinkers prohlašuje, že je tento plán nutno považovat za strategický omyl. Toto shromáždění by se nemělo konat po evropských volbách v roce 2014, ale spíše v roce 2013. Dle jeho mínění by mělo být hlavním tématem těchto voleb to, zda hlasovat pro federalizaci, nebo proti ní.

11.11.2013 v 10:12 | Karma: 6,93 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - švýcarská karta a (ne)homogenní lid

Tombeur potvrzuje, že americká ústava by měla tvořit základ konstitucionálního a institucionálního návrhu ústavy evropské. Oznamuje, že v jednom z následujícíh listů k tomuto výběru přidá prvky švýcarského ústavního systému. V tomto listu (č. 15) zdůvodňuje volbu použít americkou ústavu jako osvědčeného příkladu demografickou a společenskou podobností mezi Amerikou a Evropou. Poukázáním na mnoho podobností mezi oběma kontinenty vyvrací námitky lidí, kteří se zdráhají následovat amerického příkladu kvůli jeho údajné nekompatibilitě. Tento list je klíčový pro návrh federální evropské ústavy. Tombeur postupně popisuje podmínky, které musí být splněny, aby se taková ústava mohla stát skutečností: stavební bloky pro konstitucionální a institucionální řád navrhované ústavy. Předkládá Klinkersovi otázku, zda by Filadelfské shromáždění (1787) mohlo být užitečné pro záměry Guye Verhofstadta a Daniela Cohn-Bendita naplánovat shromáždění po evropských volbách v roce 2014 - shromáždění mající za cíl vytvořit federální Evropu. Dále se Klinkerse ptá, zda by měla mít Evropa prezidentský systém, či nikoliv.

1.11.2013 v 10:15 | Karma: 6,66 | Přečteno: 461x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Filadelfie poráží Lisabon 7:0

Počínaje listem č. 14 se autoři pouští do diskuze o konstitucionálních a institucionálních záležitostech, kterým by měla být věnována pozornost předtím, než začnou navrhovat federální evropský systém. Po nalezení východiska ve vzniku a stavbě americké ústavy jako nejlepšího příkladu pro ústavu evropskou, popisuje Klinkers nejdříve strukturu a obsah prvně jmenované. Americká ústava je překvapivě velmi kompaktní dokument: obsahuje pouze sedm článků a převážně se zaměřuje na jasnou definici dělby moci. Vědomi si toho, že konfederální systém vlády nedokáže zaručit dostatečnou jednotu a že ve federální organizaci může zřízení autority nad jednotlivými státy ohrozit jejich nově nabytou svobodu, se Američané v roce 1787 zaměřili na přesné vymezení zákonodárné, výkonné a soudní moci tak, aby žádná z nich nemohla převládnout nad těmi ostatními. Klinkers zmiňuje, že sedm článků americké ústavy bylo doplněno 27 dodatky. Ale i tak je tato kompaktní ústava zdaleka vhodnější než 55 a 358 článků dvou dílčích smluv tvořících Lisabonskou smlouvu. Těchto sedm článků obsahuje jádro toho, co chce mít lid konstitucionálně a institucionálně chráněno a zabezpečeno; ničeho dalšího již není třeba.

21.10.2013 v 10:17 | Karma: 6,05 | Přečteno: 233x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - exkurze do Beneluxu a britský rabat

V souladu s naším záměrem prezentovat úspěšné příklady politické spolupráce z minulosti nastiňuje hostující autor Fernand Jadoul, jak byl během druhé světové války, tedy několik let před Schumanovou deklarací, založen Benelux, jaké byly jeho komunitní motivy a jak tato organizace posloužila jako příklad pro vytvoření širší evropské aliance, nyní nazývané Evropská unie. I když se Evropská unie vyrovnala původním cílům Beneluxu, nová smlouva států Beneluxu z roku 2012 pevně podporuje další posilování evropské spolupráce. Ani národní ústavy nebo evropské smlouvy (včetně Lisabonské smlouvy) nepředstavují překážku pro federalizaci Beneluxu.

7.10.2013 v 10:11 | Karma: 5,95 | Přečteno: 320x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - hůl nad EU zlomena, co dál?

Evropská federace nemůže nikdy vzniknout, pokud se bude opakovat pořád ta samá chyba přítomná v Schumanově plánu z května 1950: předání rozhodovací pravomoci státům. To nevyhnutelně vede k závěru, že federace se nikdy nemůže vyvinout z intergovernmentálního systému a že na něm musí vzniknout úplně nezávisle. Ambice a přístup k této federaci by navíc měly připomínat způsob, jakým otcové zakladatelé vytvořili federální ústavu Spojených států, stejně jako přístup zakladatelů Beneluxu v roce 1944. Některé prvky Schumanova plánu jsou rovněž důležité.

23.9.2013 v 10:19 | Karma: 7,85 | Přečteno: 498x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - marná Evropské unie snaha

Před tím, než bude pokračovat ve zkoumání podstaty federalizace, považuje Klinkers za moudré určit, proč každý z mnoha pokusů přeměnit Evropskou unii na federaci doposud vždycky selhal. Čtenáře zavede do multidisciplinárního vědního oboru veřejné správy, aby na základních myšlenkách čerpajících z kybernetiky a teorie systémů ozřejmil systémové chyby intergovernmentálního systému, díky nimž je tento systém již klinicky mrtvý. Zároveň vysvětluje, proč je každý pokus vytvořit federální koncepci vycházející z tohoto systému rovněž odsouzen k nezdaru.

13.9.2013 v 10:16 | Karma: 7,50 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - je libo Hamiltonův koutek pro hlupáky?

List č. 10 shrnuje, co se Klinkers a Tombeur pokusili objasnit v předchozích listech. Klinkers stručně opakuje, co je to federace a proč je tato forma vládnutí lepší než stávající intergovernmentální evropský systém. To by mělo vyřešit mnoho nedorozumění, z nichž některá byla vědomě vytvořena euroskeptiky, ohledně pravé podstaty federální organizace. Vzhledem k předpokladu, že již není třeba se stále vracet k rozdílům mezi konfederalismem a federalismem, oznamuje Klinkers novou sérii listů, které se naplno věnují záležitostem jako například: jak by šlo vybudovat Evropskou federaci za současné situace? A jak by taková federace měla vypadat, jak konstitucionálně, tak institucionálně?

4.9.2013 v 10:13 | Karma: 6,62 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - Evropa se musí postavit sama za sebe

Tombeur konečně reaguje na Klinkersova pozorování z listu č. 6, paragrafu D: co by mohlo nebo mělo být důvodem pro vytvoření Evropské federace? V době přijetí své federální ústavy v roce 1789 měli Američané jeden všeobjímající zdroj, ze kterého čerpali veškerou intelektuální energii a sílu: svobodu. Toho se nedá využít v Evropě. Svobodní jsme již dlouhou dobu. Ale nebylo by něco jiného, z čeho bychom mohli vzít sílu k přehození výhybky směrem na federaci? Po důkladném zvážení třech možných zdrojů energie dochází Tombeur k závěru, že tím není ani původní cíl ekonomické integrace, ani úsilí o právní stát, ale že nové globální výzvy a hrozby - také v doméně obchodních vztahů - by měly být novou hnací silou pro federalizaci Evropy. Globální výzvy, kterým Evropa čelí úplně sama.

26.8.2013 v 9:17 | Karma: 7,12 | Přečteno: 214x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - stejná práva za stejných podmínek

Tombeur odpovídá na otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafech B a C. Můžeme bez zaváhání říci, že Althusius byl otcem zakladatelem federalismu, nebo tento koncept spojil s konfederálními myšlenkami? Dále je zde nejasnost ohledně toho, proč stát Texas spolu s dalšími jižními státy opustil federaci a spustil tak občanskou válku v roce 1861. Domluvily si snad tyto státy zvláštní chartu, která jim dovolovala opustit federaci kdykoliv se jim zlíbilo? Odpověď na tuto otázku může být důležitá pro to, jakou pozici v Evropské federaci zaujme Spojené království.

16.8.2013 v 9:11 | Karma: 6,66 | Přečteno: 314x | Diskuse| Politika

Jakub Jermář

Evropské listy federalistů - enormní výhody případné federace

Tombeur podrobně odpovídá na tři otázky položené Klinkersem v listu č. 6, paragrafu A. Zaprvé, je Tombeurův popis podstaty federace jeho osobní názor, nebo se jedná o převažující doktrínu? Zadruhé, na základě čeho by mohlo být přesvědčivě tvrzeno, že federální organizace je nejlepší formou vládní spolupráce pro Evropskou unii? Zatřetí, proč Tombeur preferuje termín ‘federální organizace’ před termínem ‘federální vláda’?

6.8.2013 v 9:16 | Karma: 6,95 | Přečteno: 413x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 372x
Jsem softwarový inženýr, milovník historie a tvůrce svobodného software. Přeložil jsem Evropské listy federalistů do češtiny. Chci Evropu občanů, od občanů a pro občany. Nechci Evropu šéfů vlád, od šéfů vlád a pro šéfy vlád.

Seznam rubrik